داستان پرونده هسته‌ای کشورمان اکنون در فصل آخر خود قرار دارد و در میان تمامی اخبار هر خبری که در این زمینه باشد از آلارم ویژه‌ای برخوردار است بنابراین خالی از لطف نخواهد بود تا با نگاهی گذرا به سیر مذاکرات کشورمان، این روند پر فرازو نشیب را نکته وار از نظر بگذرانیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، داستان پرونده هسته‌ای کشورمان اکنون در فصل آخر خود قرار دارد و در میان تمامی اخبار هر خبری که در این زمینه باشد از آلارم ویژه‌ای برخوردار است بنابراین خالی از لطف نخواهد بود تا با نگاهی گذرا به سیر مذاکرات کشورمان، این روند پر فرازو نشیب را نکته وار از نظر بگذرانیم.
 
آغاز مذاکرات هسته‌ای به مدت 2 سال به ریاست حسن روحانی
 
 
1_ این مذاکرات از 14 مهر 1382 تا 24 مرداد 1384 آغاز شد.
 
2_ سد حسن موسویان مذاکره کننده ارشد کشورمان بود.
 
3_ اعضای تیم هسته‌ای متشکل بود از ( محمدجواد ظریف، سیروس ناصری، امیرحسین زمانی‌نیا، محمدرضا البرزی، علی‌اکبر صالحی،محمد سعیدی،مجید تخت‌روانچی، علی ماجدی)
 
4_ هم زمان شدن با جنگ افغانستان و عراف موضوع هسته‌ای ایران شکل منیتی به خود گرفت.
 
5_ تاکتیک روحانی اعتماد سازی، تنش زدایی و تعامل بازدارنده بود.
 
6_در ۲۹ مهر ۱۳۸۲ نشست مشترک وزاری خارجه سه کشور اروپایی(آلمان، انگلیسو فرانسه) و هیئت ایرانی که در تهران، سعدآباد، برگزار شد که حاصل آن صدور بیانیه سعد آباد بود.
 
7_  بیانیه سعدآباد: ایران برای بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی از تأسیسات اتمی خود اعلام همکاری کرد.
 
8_ بیانیه سعدآباد: راه‌اندازی سانتریفیوژهای گازی در نظنر را در راستای راستی‌آزمایی و اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران، بصورت داوطلبانه و برای مدت محدود تعلیق می‌گردد.
 
9_ بیانیه سعدآباد: انگلیس و فرانسه نیز متعهد شدند تا از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کنند.
 
10_ در آن دوره آمریکا به شدت تاکید می‌کرد که ایران نباید سانتریفیوژ داشته باشد.
 
11_۴ اسفند ماه ۱۳۸۲ توافق‌نامه بروکسل بین ایران و سه کشور پاریس، فرانسه و انگلیس به امضا رسید.
 
12_ در اين مذاكرات رياست هيات ايرانی به عهده حسن روحاني و رياست هيات اروپايي بر عهده خاوير سولانا بود.
 
13_موافقتنامه بروکسل: در این مقطع، تعلیق مونتاژ و آزمایش سانتریفیوژ‌ها، ساخت داخلی قطعات سانتریفیوژ و اعمال تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی نسبت به همه تاسیسات موجود در ایران به تعلیق غنی‌سازی و بازفرآوری اورانیوم افزوده شد.
14_موافقتنامه بروکسل:ایران باید طبق پروتکل الحاقی اظهارنامه‌هایی به آژانس درباره فعالیت‌های خود ارائه می‌کرد تا مورد راستی‌آزمایی آژانس قرار گیرد.
15_با وجود اين نرمش‌ها از سوی ايران اجلاس تابستانی شورای حكام آژانس در وين بيست و دو شهريور 1383 شديدترين قطعنامه را عليه ايران صادر كرد.
 
16_دو ماه پس از صدور اين قطعنامه پانزده آبان 83، حسن روحانی با سفر به فرانسه مذاكرات تازه و جدی‌ای را با وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگليس شروع كرد.
 
17_ ده روز پس از اين سفر كه مصادف بود با پانزده نوامبر 2004، سفرای سه كشور اروپايی راهی تهران شدند تا پاسخ ايران درباره مذاكرات پاريس را از حسن روحانی دريافت كنند.
 
18_ این مذاکرات نیز در کاخ سعد آباد برگزار شد.

19_ دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی متن توافق‌نامه جدید دیگری با نام توافق‌نامه پاریس را منتشر کرد.
 
20_ توافقنامه پاریس: ایران تعلیق کامل غنی‌سازی اورانیوم را پذیرفت.
 
21_ در سال اول فعالیت دولت نهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد تعلیق داوطلبانه غنی‌سازی به پایان رسیده است و با فک پلمب، فعالیت‌های UCF اصفهان را تحت نظارت آژانس ادامه می‌دهد.
 
22_ در این مدت فشار‌ها بر ایران افزایش یافت و در اردیبهشت سال 84 ایران اعلام کرد تعلیق داوطلبانه غنی‌سازی به پایان رسیده است و با فک پلمب، فعالیت‌های UCF اصفهان را تحت نظارت آژانس ادامه داد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار