کرمان؛

مسجد امام کرمان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین مساجد ایران

مسجد امام کرمان جلوه ای از معماری سنتی ایرانی است که در بافت قدیم شهر كرمان در محله‌ای موسوم به شاه عادل بنا شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان، این مسجد یكی از قدیمی‌ترین و بزرگترین مساجد ایران و كرمان است که پیشینه‌ای یک هزار سال دارد و اولین مسجد جامع شهری مرکزی اجتماعات کرمان شناخته شده است.

سابقه تاریخی مسجد امام (ملک) به قرن 5 هجری می‌رسد، این مسجد با شبستان‌های متعدد و صحن وسیع جاذبه تاریخی خود را حفظ كرده است.

وجود برج آجری و سه محراب گچ بری شده حكایت از قدمت و دیرینگی این مسجد دارد.

مسجد امام از لحاظ مساحت و سبک ساختمانی دارای صد وده متر طول و هشتاد متر عرض دارد و از نوع مساجد چهار ایوانی است که بزرگترین ایوان آن در ضلع غربی و بقیه در شمال و جنوب و شرق مسجد قرار دارد.

بخش‌های این بنا عبارتند از :سر در ورودی، صحن، ایوان، شبستان‌ها،کتابخانه و برج آجری ضلع شرقی که به برج سلجوقی معروف است.

در گذشته بناهای اطراف مسجد امام به صورت امروزی نبوده ،بلکه این بنای بزرگ مانند نگینی در میان خانه‌های مسکونی و دیگر اماکن عمومی قرار داشته است.

بنای مسجد به صورت چهار ایوانی است.ایوان بزرگ قبله در ضلع غربی مسجد قرار دارد،

مهمترین قسمت‌های به جا مانده از دوران سلجوقی و در عین حال عظیم‌ترین ایوان مسجد است که در این ایوان از کاشی کمتر استفاده شده و کلیه نماها و پیشانی طاقی و ستون‌ها و پوشش گنبد از آجر ظریف و تراش خورده و نقوش مرسوم دوران سلجوقی است.

ایوان مذبور در سال هزار و دویست و هشتاد و پنج قمری به همت مرتضی قلی خان وکیل الملک ثانی حاکم کرمان تعمیر شد.

نقوش روی دیوارها یادگار دوران سلجوقی که تلفیقی است از گچ و آجر و همچنین نماسازی بدنه ستون ها و کتیبه هایی که با خط بسیار زیبای کوفی نوشته شده است.

آنچه که هنگام ورود به ایوان نظر هر بیننده ای را به خود جلب توجه می‌کند،محراب داخل ایوان است که طاق آن منقش کاری شده و در دو طرف محراب دو بادگیر بزرگ قرار دارد که برای خنک نگه داشتن ایوان در فصل تابستان ساخته شده است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.