افزودنی‌هایی که به بستنی، مارگارین، نان‌های بسته‌بندی شده و خیلی از غذاهای آماده اضافه می‌شود، می‌تواند باعث افزایش سندروم التهابی روده، (IBD) و بیماری Crohen شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران به امولسیفایرها و افزودنی‌های شیمایی که به بسیاری از غذاهای آماده اضافه می‌شود و باعث بهبود افزایش مدت نگهداری آنها می‌شود، توجه کرده‌اند.

همانطور که التهاب‌ها با بیماری کروهن (crohen) و بیماری‌های زخم روده‌ای به عنوان سندرم متابولیک شناخته می‌شود و گروهی باعث افزایش خطر بیماری دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی می‌شود.

موش‌هایی که از امولسیفایرهای رقیق شده در آب و غذا تغذیه کردند دچار التهاب گوارشی خفیف و نشانه‌هایی از سندروم متابولیک مانند سطح غیرطبیعی گلوکز خون، افزایش وزن و افزایش چربی‌های شکمی شدند.

امولسیفایرها، در مارگارین، مایونز، آب‌نبات، بستنی، غذاهای بسته‌بندی شده استفاده می‌شود این ماده، محصولات را مانند مایونز نرم می‌کند.

به گفته دانشمندان بروز بیماری‌های التهابی روده و سندروم متابولیک از نیمه‌های قرن 20 آغاز شده است، دقیقاً در همان زمانی که امولسیفایر به طور گسترده در غذاهای آماده استفاده می‌شود.

یک ایمنی شناس گرجستانی می‌گوید: ما فکر می‌کنیم برخی عوامل غیرژنتیکی در محیط خارج وجود دارد که دلیلی بر افزایش بیماری‌های التهابی حاد است.

وی افزود: ما فکر می‌کنیم امولسیفایرها یک انتخاب خوب می‌باشد چون این مواد در همه جا وجود دارند و استفاده از آنها به موازات افزایش این نوع بیماری (التهابی) قرار دارد، اما من فکر می‌کنم ما از میزان اثرات قوی آن غافلگیر خواهیم شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار