استان گیلان یکی دیگر از استان‌های شمالی و سرسبز کشور ایران است که دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی از جمله قلعه رودخانه، ماسوله، تالاب انزلی و بسیاری دیگر است.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران   استان گیلان به مرکزیت کلان‌شهر رشت و به مساحت حدود 14 هزار صد کیلومتر مربع است.

بیش از 40 رودخانه در استان گیلان جریان دارد که مهم‌ترین آن‌ها سفیدرود است که از استان‌های کردستان و آذربایجان سرچشمه می‌گیرد و به دریای خزر می‌ریزد از دیگر رودهای مهم آستارا چای کرتان رود و چندین رود دیگر است.

استان گیلان نیز یکی دیگر از استان‌های کشور است که به بقاع متبرکه امامزاد‌گان مزین شده است.

یکی از آن بقاع امامزاده هاشم در 30 کیلومتری جنو شهر رشت در جاده رشت – تهران واقع است.

این بقعه در زمان شاهزاده (منوچهرخانه معتمدالدوله) حاکم وقت گیلان به طور گسترده‌ای بازسازی شده است.

از دیگر مناطق گردشگری این استان می‌توان به کاخ اختصاصی قلعه رودخان اشاره کرد که مدت‌ها مرکز فرمانروایان گیلان بوده است و در ناحیه کوهستانی علیای رود در 16 کیلومتری جنوب شرقی فومن قرار دارد دژی بسیار محکم است که بیش از 5 هکتار وسعت دارد.

تالاب انزلی از جمله زیباترین مناظر آبی استان گیلان است که این تالاب محل تخم‌ریزی آبزیان و پناهگاه پرندگان بومی و مهاجر است در داخل تالاب جزایر زیبایی وجود دارد و شهر زیبای انزلی در کنار تالاب قرار دارد.

یکی دیگر از دل‌انگیزترین مناطق گردشگری استان گیلان ماسوله است که بیشتر نوع معماری خاص خانه‌های محلی این شهر به آن جلوه ویژه داده است. خانه‌ها به صورت پله‌ای در دامنه سبز و سربرافراشته کوه‌ها و رودخانه خروشان (ماسوله رودخان) در شیب کوه واقع شده است.

مقبره شیخ زاهد گیلانی یکی دیگر از مناطق گردشگری استان گیلان است که متعلق به قرن 9 هجری قمری است. بنای بقعه دارای دو اتاق مربع و مستطیل شکل کنار هم است که با کاشی‌کاری هفت‌رنگ عصر قاجار تزیین شده است و دارای گنبد هرمی و هشت ترک و شیب تند است. به همین دلیل عبور سریع آب باران این شیب تند را بر روی سقف ساختمان ساخته شده است.

این بقعه در روستای شیخانور در 3 کیلومتری لاهیجان در استان گیلان است و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امامزاده ابراهیم (ع) یکی دیگر از بقاع متبرک استان گیلان است که از شهرت زیادی برخوردار است که مردم بومی آن را اباالفضل گیلان می‌نامند.

مساحت این بنا به 300 متر مربع می‌رسد که در چهار طبقه احداث گردیده است که شامل مسجد، صحن، مهمان‌پذیر و فضای باز است.

یکی دیگر از جاذبه‌های زیارتی گردشگری استان گیلان که واقع در شهرستان شفت، روستای امامزاده ابراهیم است.

از دیگر مناطق گردشگری و دیدنی استان گیلان می‌توان به آبکنار شهرستان بندر انزلی، الماس شهرستان تالش، بام سبز شهرستان ماسال، پرده سر شهرستان رودبار، کلاچای شهرستان رودسر اشاره کرد.

علاوه بر وجود تنوع مناطق گردشگری و بسیار زیبای استان گیلان که توجه مسافرین را به خود جلب می‌کند غذاهای محلی متنوع این استان نیز که از قبیل مرغ فسنجان، مرغ لاکو، میرزا قاسمی، باقالا قاتوق، ترشی تره، سیر قلیه، آلو مسما، انار بیج شش انداز، سیرابیج، شیرین خالو، آبه چخرتمه، نازخاتون، متنجن، لونگی، واویشکا، کوکوی اشپل، مرغ ترش، ترش کباب، داشمه پلو، گرمه پلو می‌تواند انگیزه‌ای دلچسب و لذیذ برای جذب گردشگر در این استان ایجاد کند.

سوغات این استان برنج، ماهی خاویار، انواع ترشیجات و مربا، کلوچه فومن، زیتون، رشته خوشکار، عروسک‌های دست‌بافت، نان برنجی است که می‌تواند رضایت گردشگران و مسافران را جلب نماید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار