مناره علی، مناره‌ای که با نقوش مذهبی خود قلب اصفهان را تپنده نگه داشته است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، مناره مسجد علی یا همان مناره علی، مناره‌ای مدور در شهر اصفهان و در مقابل آرامگاه "هارون ولایت" در اوایل سده‌ی ششم هجری بنا شده است این مناره با بلندای 50 متر و قطر 6 متر یادگار دوران صفویه به حساب می‌آید.

این سازه از نظر هماهنگی در ابعاد و اندازه‌ها و نیز از لحاظ آراستگی‌های سر در، یکی از شاهکارهای معماری به شمار می‌آید مصالح بکار رفته در این مناره آجر، ملات کچ و تزئینات آن آجرچینی است.

بنابر این گزارش، این مناره را به دلیل نزدیکی آن در ایام قدیم به مسجد سلطان سنجر، مناره‌ی مسجد سلطان سنجر هم می‌نامند، اما اکنون مسجد علی به جای مسجد سلطان سنجر بنا گردیده نام مناره‌اش هم تغییر کرده است.

تاریخ ساخت این بنا 515-525 هجری قمری و این مناره شامل 3 کتیبه با خط کوفی و کاشی فیروزه‌ای بر زمینه‌ی آجری با کلمات و عبارات مذهبی تزیین شده است، کتیبه‌ای با خط بنایی کپی بر زمینه‌ی شطرنج در مربع‌هی بزرگ با شعار مذهبی وکتیبه‌ای با خط بنائی هم سطح با بام مسجد علی است که آیه‌ای از سوره‌ی آل عمران در دل آن قرار دارد.

جالب است بدانید گردشگران خارجی نیز از دیدن این مناره استقبال زیادی کرده‌اند و در سفرنامه‌ی شاردن نام این مناره را خواجه عالم نوشته‌اند.

متأسفانه یکی از سه طبقه‌ی این مناره نشست کرده و ارتفاعش را به 48 متر کاهش داده است.
با سفر به اصفهان و بازدید از این مناره می‌توانید به بطن تاریخ صفویه گذری داشته باشید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار