در مسابقات جهانی شطرنج بین گری کاسپاروف و آناتولی کاریف، 300 ساعت به طول انجامید که در نهایت کاریف راهی بیمارستان شد.

شطرنج بازی که حریفش را راهی بیمارستان کرد!به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، گری کیمویچ کاسپاروف در 13 آوریل 1963 در باکو آذربایجان به دنیا آمد پدر او کیم مویسیویچ واینستاین یهودی روسی بود و مادر او کلارا کاسپاریان ارمنی بود. پدر او در اثر سرطان خون در زمانی که او 7 ساله بود در گذشت. کاسپاروف در سن 12 سالگی، نام خانوادگی مادر خود کاسپاریان را به صورت روسی شده کاسپاروف انتخاب کرد.

5 سالش بود که با تماشای بازی پدر و مادرش شطرنج یاد گرفت در 8 سالگی وارد مدرسه شطرنج میخابیل بوتویینک شد در سال 1976 با روش دفاع کاروکان که استادش در آن تخصص داشت قهرمان روسیه شد که این مقام در سال‌های بعد نیز تکرار شد.

سال 1980 قهرمان مسابقات دورتموند شد در حالیکه سال قبل وارد جدول رده بندی استاد بزرگی جهانی شده بود از سال 1985 تا سال 1993 قهرمان بلامنازع شطرنج جهان بود. تک تک حرکاتش را در نبردهایش با آناتولی کاریف و ... را در مدارس شطرنج درس می‌دهند.

در سال 1984 مسابقات جهانی میان آناتولی کاریف قهرمان جهان و گری کاسپاروف در مسکو با 48 بازی انجام شد قانون مسابقه اینگونه بود که هر شطرنج بازی 6 بار پیروز می‌شد قهرمان جهان شود و نتایج مساوی تاثیری در نتیجه نداشت. کاریف به سرعت توانست 4 بر صفر از کاسپاروف پیشی بگیرد. در ادامه کاسپاروف روش بازی خود را تغییر داد و با طولانی شدن مسابقات آثار فرسایش جسمی و روحی در کاریف که مسن ترین بود اشاره شد و کاسپاروف توانست با چند برد فاصله خود را با حریف کم کند کاریف در آن مسابقه حدود 11 کیلو وزن کم کرد و چند بار در بیمارستان بستری شد سرانجام پس از 300 ساعت، فدراسیون جهانی پا درمیانی کرد و برای حفظ سلامت هر 2 بازیکن، مسابقات را تعطیل کرد.

کاسپاروف بعد ها در زندگی نامه‌ی خود تحت عنوان بازی سیاسی که در سال 1987 منتشر شد، فدراسیون جهانی شطرنج و شوروی را متهم کرد که علیه او دسیسه چینی کرده اند.

برای نخستین بار در تاریخ، یک رایانه به نام دیب بلو ساخته شرکت ibm توانست گری کاسپاروف قهرمان شطرنج جهان را در سال 1977 شکست دهد.

وی در سال 1999 در یک مسابقه از طریق اینترنت در مقابل در تیم منتخب جهان شرکت کرد. اعضای هدایت کننده‌ی این تیم چند استاد بزرگ شطرنج بودند، هر کس می‌توانست از طریق اینترنت در بازی شرکت کند و پیشنهادی برای حرکت بعدی تیم جهان ارائه دهد. بهترین پیشنهادی که بیشترین آرا را به خود اختصاص می‌داد، به عنوان حرکت بعدی به ثبت می‌رسید. این مسابقه سخت و طولانی سرانجام پس از 4 ماه و 62 حرکت با پیروزی کاسپاروف به پایان رسید و تیم جهان شکست را پذیرفت.

کاسپاروف در جوانی در دهه 80 از منتقدان نظام شوروی بود. وی همچنین از گورباچف به دلیل عملکرد ضعیف در نزاع جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ انتقاد کرده است کاسپاروف در سال 1990 یکی از تشکیل‌ دهندگان حزب دموراتیک روسیه بود.

وی معاون دبیرکل حزب بود ولی بعدها به دلیل انتقاداتی که از برنامه‌های این حزب داشت کناره گیری کرد. کاسپاروف پس از کناره گیری از شطرنج حرفه‌ای در سال 2005 بار دیگر به فعالیت سیاسی روی آورد و جریانی به نام روسیه دیگر تاسیس کرد اما مقامات کرملین اجازه نداند کاسپاروف با این تشکیلات در انتخاب سال 2008 روسیه شرکت کند. گری کاسپاروف در ادامه‌ انتقادهای تندش علیه پوتین، وی را در مورد بازی های المپیک زمستانی سوچی با هیتلر مقایسه کرد. وزارت کشور کرواسی طی بیانیه‌ای اعلام کرد کاسپاروف عنوان شهروندی کرواسی را دریافت کرده است.

کاسپاروف تابستان 2013 را در کرواسی گذرانده است و تصمیم دارد در منطقه گردشگری اوپایتا در شمال آدریاتیک یک مدرسه شطرنج افتتاح کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
رامین
۱۲:۲۵ ۱۱ تير ۱۳۹۹
البته کارپف مسن نبود بلکه در عنفوان جوانی بود و تنهاقدرت و نبوغ و توان بی پایان کاسپارف بود که کارپف را راهی بیمارستان کرد نه چیز دیگری
آخرین اخبار