وزیر امور خارجه آلمان در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود درباره خوشبینی بیش از اندازه در خصوص چارچوب توافق هسته‌ای ایران هشدار داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آناتولی، «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر امور خارجه آلمان درباره خوشبینی بیش از اندازه در خصوص چارچوب توافق هسته‌ای ایران هشدار داد. 

اشتاین‌مایر پس از نشست سه جانبه با همتایان فرانسوی و لهستانی خود، در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: «هنوز برای خوشحالی بسیار زود است. آنچه روز پنجشنبه به آن دست یافتیم یک چارچوب است.» 

وی افزود: «اینکه بتوانیم از این چارچوب به توافقنامه نهایی دست یابیم چیزی است که بدان امیدواریم اما هر کسی که در گفتگو‌ها شرکت داشته است می‌داند هرگز تضمینی برای رسیدن به نتیجه گفتگو‌ها وجود ندارد.» 

اشتاین‌مایر با تاکید بر اینکه این چارچوب گامی مهم برای برطرف ساختن موانع اصلی در جهت دستیابی به راه حل سیاسی است ابراز امیدواری کرد ایران به تعهدات خود پایبند باشد. 

وی همچنین اعلام کرد: «توافق هسته‌ای باید فرصت استفاده ایران را از برنامه هسته‌ای غیرنظامی فراهم کند.» 

اشتاین‌مایر ادامه داد: «ما توانستیم موانع را برداریم، موانعی را که در ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته توافق با ایران را غیرممکن کرده بود. این اتفاق خوبی است اما هنوز خیلی زود است که برای آن جشن بگیریم. ما فقط درباره نکات اساسی به توافق رسیدیم. این نکات اصلی و محوری توافق باید جلوی دستیابی ایران را به سلاح اتمی بگیرد. این نکات باید این فرصت را به ایران بدهد که برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد و آن را دنبال کند.» 

در همین حال وزیر امور خارجه فرانسه بار دیگر تاکید کرد با برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران کاملا موافق است. 

 «لوران فابیوس» در نشست خبری با اشتاین‌مایر گفت: «ما با برنامه هسته‌ای غیر نظامی ایران موافق و با بمب اتم مخالف هستیم. اما مشکل این است که پیشبرد هر دو برنامه با استفاده از ابزار و تجهیزات یکسان امکان پذیر است.» 

وی افزود: «بنابراین همه تلاش ما این است که هرآنچه را که می‌تواند اجازه دهد ایران به سوی بمب اتم گام بردارد محدود و حتی حذف کنیم. هم زمان نمی‌خواهیم آنچه را که دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای غیرنظامی را امکان پذیر می‌سازد حذف کنیم.» 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار