همزمان با تعطیلات نوروزی امسال، استان چهارمحال و بختیاری میزبان نزدیک به یک میلیون و 266 هزار مسافر و گردشگر بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد، از ورود یک میلیون و 265 هزار و 560 نفر گردشگر و مسافر همزمان با تعطیلات نوروزی امسال ( از 28 اسفند 93 تا 14 فروردین ماه جاری) به این استان خبر داد و گفت: در این مدت، 47 هزار و 714 مسافر و گردشگر در اقامتگاه های استان چهارمحال و بختیاری، شامل مدارس، هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، منازل استیجاری، کمپینگ‌های موقت و ... اسکان و اقامت داشتند.

بهمن عسکری، بیشترین آمار اقامت و اسکان مسافران نوروزی امسال در استان چهارمحال و بختیاری به میزان 50 درصد، را مربوط به مدارس اعلام کرد.

وی افزود: در این فاصله زمانی همچنین بیش از 120 هزار نفر از مراکز تلریخی، فرهنگی و کانون های تفریحی و گردشگری این استان دیدن کردند که بیشترین آمار مربوط به مجموعه تاریخی فرهنگی قلعه چالشتر، حاشیه رودخانه زاینده رود در شهرستان های سامان و بن و کانون گردشگری سیاسرد بروجن بوده است.

عسکری اضافه کرد: امسال، یک هزار مورد اقلام صنایع دستی هم با هدف معرفی محصولات صنایع دستی و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این استان، بین مسافران و گردشگران نوروزی توزیع شد.

استان چهارمحال و بختیاری با مساحت حدود 16533 کیلومتر مربع که تقریباً یک درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود و بیست و دومین استان کشور از نظر مساحت می‌باشد، در جنوب غربی کشور در محدوده رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است.

این استان از سمت شمال و شرق به استان اصفهان، از جنوب به استان کهکیلویه و بویراحمد و از غرب به استان خوزستان و از سمت شمال غربی به استان لرستان محدود می شود.

بر اساس آخرین تقسیمات سیاسی کشور، استان چهارمحال و بختیاری دارای 9 شهرستان به نام های شهرکرد، اردل، بروجن، بن، سامان، فارسان، کوهرنگ، کیار، و لردگان می باشد.

شهرکرد؛ مرکز استان چهارمحال و بختیاری، بیش از  1991 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به عنوان مرتفع ترین مرکز استان کشور ایران، به « بام ایران » معروف است.

این استان محل اصلی ییلاق عشایر بختیاری است و مردم آن به زبان های فارسی، ترکی قشقائی و گویش بختیاری تکلم می کنند.

استان چهارمحال و بختیاری، علاوه بر اینکه محل رشد و بالندگی علما و شعرا و عرفای فراوان و بنامی منجمله؛ حضرت آیت اله سید ابوالقاسم نجفی حسینی دهکردی(ره) ( صاحب کتاب منبرالوسیله و ... )، میرزا حبیب دستان بنی، ميرزا نوراله عمان ساماني ( صاحب گنجینه الاسرار )، میرزا ابوالفتح خان دهقان سامانی، آصف قهفرخی، پژمان بختیاری، داراب افسر بختیاری، قطره سامانی، دفتری، نیره، واهب بختیاری، محرم قهفرخی و ... می باشد، از لحاظ جاذبه های گردشگری و طبیعی و شاهکارهای خلقت هم، منشاء دو رودخانه بزرگ کشور ( زاینده رود و کارون ) بوده و سرزمین شاهکارهای خلقت و زیباییهای طبیعی به شمار می آید.

این استان دارای دو منطقه جلگه ای و کوهستانی است.

زردکوه با 5484 متر ارتفاع، از بلند ترین نقاط استان چهارمحال و بختیاری است و دو رودخانه بزرگ زاینده رود و کارون از یخچال های دائمی آن سرچشمه می گیرند.

موقعيت خاص جغرافيائي و شرايط توپوگرافيكي و برخورداري اين استان از اقليم معتدل و مناسب، نزولات مناسب آسماني و تنوع پوشش گياهي بويژه در فصل تابستان و بهار، همراه با تنوع آب و هواي كوهستاني، طبیعت بکر و زیبا، دشت های پراكنده و سرسبز و پر گل و هوای مطبوع و خنک به خصوص در فصل های بهار و تابستان، وجود ارتفاعات بلند، كوههاي سربه فلك كشيده هم چون زردكوه، در كنار اراضي سرسبز و مناطق جنگلي، تالابهاي گوناگون و جذاب ( و مسير مهاجرت پرندگان آبزي )، منابع آبي فراوان رودها و چشمه هاي گوارا ( با در اختبار داشتن 10 درصد منابع آبی کشور )، زيستگاههاي وحوش با تعدد زيست گونه هاي جانوري و ... به عنوان زيباترين جلوه هاي طبيعی و گنجينه هاي ارزشمند، از ديگر نعمت هاي خدادادي اين ديار به شمار مي آيد.

از مهمترین جاذبه های گوناگون زیارتی، تاریخی، گردشگری و طبیعی این استان می توان آستان مقدس چند تن از حضرات امامزادگان (ع)، همچون امامزادگان حلیمه خاتون و حکیمه خاتون (س) شهرکرد، امامزاده حمزه علي (ع) بلداجی، امامزاده سيد بهاء الدين محمد (ع) شیخ شبان، امامزاده سيد محمد (ع) بارده و ...، حاشیه زیبای رودخانه زاینده رود، حاشیه جذاب رودخانه کارون، موزه های باستان شناسی و مردم شناسی، قلعه تاریخی چالشتر، خانه آزاده چالشتر، قلعه دزك، پل زمانخان، دشت لاله هاي واژگون، تالاب بین المللی چغاخور، تالاب گندمان، آبشار تونل كوهرنگ، آبشار شیخ علیخان، آبشار دره عشق، آبشار آتشگاه، غار يخي چما، غار سراب، چشمه ديمه، چشمه برم، چشمه هاي مولا و سرداب، منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه حفاظت شده سبزکوه، گردشگاه سیاسرد، گردشگاه پیرغار ( و کتیبه و سنگ نوشته های مشروطیت )، پارك جنگلي پروز و ... را نام برد.

آثار و ابنيه هاي تاریخی با سبك معماري اسلامي، صنايع دستي عشاير بختياري و دستبافتهاي روستائيان ( مانند فرش دستباف چالشتري [ با معروفيت جهاني ]، قالي، قاليچه، گليم، جاجيم، خورجين، چوغا، سياه چادر، وريس، كلاه و دستکش، پلاس، كمچه دان و ...) از دیگر جاذبه های این استان است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.