یک کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه اظهار نظرهای متفاوت بیانیه مشترک آمیختی زیادی با عملیات روانی دارد، گفت: تفکیک واقعیت بیانیه مشترک از جنگ روانی، نیازمند زمان است.

"مهدی فضایلی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به بیانیه سوئیس اظهار داشت: آنچه در لوزان اتفاق افتاد، سه جنبه فنی، حقوقی و سیاسی دارد و هنوز شفاف نیست . لایه‌هایی از ابهام اطراف آن را فراگرفته است، زیرا اولا «مذاکرات محرمانه بود و تقریبا تاکنون هیچ گزارش موثقی از متن مذاکرات منتشر نشده است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود: بیانیه منتشر شده به دلیل انتشار متن‌های متفاوت مورد تشکیک قرار گرفت و می‌توانست بخشی از ابهامات را برطرف کند اما خود به یک موضوع سؤال برانگیز تبدیل شد.

وی ادامه داد: همزمان با انتشار حداقل دو متن به عنوان بیانیه پایانی، یکی از سوی وزیر امور خارجه ایران و یکی از سوی کاخ سفید (fact sheet) اظهارنظرهای متفاوت و بعضا متناقضی بخصوص از سوی رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا و از سوی دیگر از طرف وزیر امور خارجه کشورمان مطرح شد، که آمیختگی زیادی با عملیات روانی دارد؛ تفکیک واقعیت بیانیه مشترک از جنگ روانی، نیازمند زمان است، بنابراین مادامی که صورت مسأله شفاف نشود هر اظهارنظری له یا علیه بیانیه یا مذاکرات لوزان نمی‌تواند چندان مورد اتکا باشد.

فضایلی در پاسخ به سوالی مبنی بر تکلیف آب سنگین اراک اظهار داشت: براساس آنچه که اعلام شده، آب سنگین اراک در همان روال قبلی ادامه کار خواهد داد و تنها بازطراحی‌هایی در این راکتور انجام می‌گیرد. در حقیقت محصول آن، یعنی پلوتونیومی که حاصل می‌شود، مقدارش در حدی نخواهد بود که غرب امکان ابراز نگرانی مبنی بر تولید بمب هسته‌ای داشته باشد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تاسیسات نطنز گفت: این نیروگاه، هم براساس آنچه که اعلام شده همچنان به عنوان یک سایت غنی‌سازی باقی خواهد ماند، با این تفاوت که اولا تعداد سانتریفیوژهای مستقر در آن به حدود 5 هزار و 60 عدد کاهش پیدا خواهد کرد، زیرا الان 20 هزار سانتریفیوژ در نطنز مستقر است که بیش از 10 هزار عدد فعال و در آن‌ها گاز تزریق می‌شود.
 
این کارشناس مسائل هسته‌ای اضافه کرد: براساس توافقی که صورت گرفته، حدود 2سوم سانترفیوزها باید برچیده شود و در انبارها نگه داری شوند، ضمن این که نوع این ماشین‌ها IR1 یعنی سانتریفیوژهای نسل اول خواهدبود.
 
فضایلی تصریح کرد: هر کدام از سانترفیوزها که احیانا دچار مشکل فنی شوند با ماشین‌های برچیده شده در انبار تعویض خواهند شد و  تغییر رویکرد فوردو به معنای تعطیلی محترمانه آن است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: مهدی ، فضایلی ، بیانیه ، سوییس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار