استان قزوین با دارا بودن جاذبه های گردشگری و بناهای تاریخی، مذهبی و فرهنگی وسعتش به اندازه یک موزه است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛ در تعطیلات نوروز مسافران نوروزی زیادی از استان های مختلف از جمله تهران، مشهد، قم، آذربایجان شرقی و غربی ، زنجان، کرمانشاه و خراسان شمالی از جاذبه های گردشگری و بناهای تاریخی ، مذهبی بازدید کردند.

دو گردشگر از استانهای آذربایجان شرقی و خراسان رضوی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین گفتند: فکر نمی کردیم شهر قزوین تمیز و آب و هوای خوبی داشته باشد.

مسافر اردبیلی هم گفت: قزوین شهر قشنگی است و من خیلی از این شهر خوشم آمد.

استان ما قزوین با دارا بودن بیش از هزار و 300 اثر ملی ثبت شده ، میزبان گردشگران و مسافران نوروزی بوده و برای مسافران نوروزی ، منطقه الموت ، عمارت عالی قاپو، سرای سعدالسلطنه، حمام قجر،

کاروانسراها و بازار قدیمی قزوین و گراند هتل ( اولین هتل مدرن ایران ) از جذابیت خاصی برخوردار بود.

اما برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در سرای سعدالسلطنه و برگزاری مسابقات چوگان در محدوده دولتخانه صفویه، مسافران و همشهریان زیادی رو به سمت خودش سوق داد ، مسافران کرمانشاهی و مشهدی در مورد نمایشگاه صنایع دستی گفتند: که نمایشگاه خیلی عالی بود، برگزاری نمایشگاه، نشان دهنده قدمت استان قزوین است .

محمدعلی حضرتی ها مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می گوید: مجموعه دولتخانه صفوی، بیشترین بازدید را در تعطیلات نوروز داشته و مجموعه سعدالسلطنه و زیارتگاه ها و اماکن متبرکه در رده بعدی بیشترین بازدید گردشگران بوده است.

البته با توجه به اقداماتی که ستاد هماهنگی خدامت سفر در استان قزوین انجام داده ، بگفته نادر محمدی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان، امسال تعداد بازدیدکنندگان در استان قزوین 35 درصد نسبت به نوروز پارسال افزایش یافته است.

بگفته ی محمدی : در این مدت بالغ بر یک میلیون و 530 هزار نفر از جاذبه های گردشگری و بناهای تاریخی استان بازدید کرده اند.

البته جاذبه های گردشگری در استان میهمان های خارجی را هم به خودش جذب کرد ، آقا و خانم فیلیپس بازدید کننده آلمانی گفتند: برای دیدن منطقه الموت به قزوین اومدم چون قبلا از جاذبه هاش شنیده بودم که قبلا ( مرکز حکومت اسماعیلیان ) پایتخت بوده است.

بگفته ی محمدی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ، در نوروز امسال هزار و 350 گردشگر خارجی از منطقه الموت و جاذبه های شناخته شده استان بازدید کردند.

البته ، شهر تاریخی قزوین نسبت به پارسال در اقامت مسافران نوروزی با افزایش 20درصدی همراه بوده و

بگفته ی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان : در این ایام 220 هزار مسافر مقیم در استان داشتیم که در هتل ها، چادرها، کمپ ها، مدارس و خانه های معلم و استیجاری ساکن شدند.

الازم بذکر است بارش شدید باران و وقوع طوفان ، در مناطق مختلف استان قزوین ، باعث شد گردشگران کمتری به استان سفر کنند بویژه به منطقه الموت .

اما استان قزوین به دلیل قرارگرفتن در مسیر 11 استان کشور، در روزهای تعطیل به ویژه در نوروز جاده های شلوغی دارد.

قائم مقام ستاد تسهیلات سفر استان می گوید: تا پایان ۱۳ فروردین ماه بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو از محورهای استان عبور کرده است.

حبیبی همچنین از خدمت رسانی ۲۰۰ تیم امدادی و خدماتی به گردشگران نوروزی در استان خبر داد.

سردار میرحیدری فرمانده انتظامی استان هم گفت: با آغاز تعطیلات نوروزی از 27 اسفندماه پلیس با تمام توان و با حضور 60 تیم گشتی و 13 ایستگاه ثابت و سیار بر راههای استان نظارت کرد.

آمارها نشان می دهند تصادفات در آزادراه ها بیشتر بوده اما نسبت به پارسال کاهش چشم گیری داشته است .

سرهنگ زینلی ، رییس پلیس راه استان می گوید: سوانح رانندگی در مقایسه با نوروز پارسال ، 29 درصد کاهش و میزان تلفات جاده ای هم 29 درصد کمتر شده است.

رییس پلیس راه استان علت 90 درصد از تصادفات در استان را عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی رانندگان ولغزندگی جاده ها اعلام کرد و گفت: 40 درصد از تصادفات به واژگونی خودروها منجر شده است.

آزاد راه قزوین به کرج، رتبه سوم را در حجم تردد در سطح کشور دارد و در تعطیلات نوروزی بیشترین میزان ترافیک دراستان در این مسیر به ثبت رسید.

اگر چه استان قزوین هنوز به مقصد گردشگری تبدیل نشده ، اما استقبال مسافران و گردشگران نوروزی نشان می دهد با معرفی بیشتر جاذبه های تاریخی و گردشگری و فراهم کردن امکانات مناسب می توان این استان را در شمار استانهای پر بازدید در تعطیلات نوروز و دیگر روزهای سال قرار داد.

نوروز امسال جدای از حوادث ناشی از جاری شدن سیل و وقوع طوفان ، برای استان قزوین آغاز خوبی در زمینه گردشگری بود و مسولان را مجاب کرد که با تبلیغات مناسب ، فراهم کردن زیرساختهای گردشگری و ساماندهی بناهای تاریخی می توان گردشگران زیادی را به خطه مینودری ( یکی از نامهای قزوین ) کشاند ، چراکه سالی که نکوست از بهارش پیداست.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.