در کلاردشتِ مازندران و پس از گذر از میان جنگل های باستانی هیرکانی، به نقطه ای از طبیعت زیبای شمال ایران می رسیم که اگر بگوییم بهشت خداوند بر روی زمین است بیراه نگفته ایم. عطر دل انگیز انواع گیاهان کمیاب دارویی، دشتی پوشیده از گل های رنگارنگ و دره هایی مملو از نرمای مه، طبیعت بهاری یکی از بکرترین و زیباترین مراتع ایران زمین به نام مازیچال است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ساری، در چند سال گذشته آنچه که موجبات نگرانی دوستداران طبیعت و محیط زیست را فراهم آورده، دست اندازی ها و تجاوزهای افرادی سودجو است که این طبیعت زیبا را با تهدیدی جدی مواجه ساخته است.

پروژه ای که به بهانه گرفتن کد آبادی برای مراتع دامداری و جمعیت سازی برای این آبادی هاقرار بود به آسفالت مسیر جنگلی و برق رسانی در عمق 17 کیلومتری جنگل های بکر خزری بیانجامد، با رو شدن دست زمین خواران و ویلاسازان و حکم مراجع قضایی فعلا به بن بست خورده است و گویا قرار است تا تعدادی از این ویلاهای ساخته شده در آینده ای نزدیک تخریب و اراضی آن ها به منابع ملی بازگردد.

دوستداران طبیعت مازیچال این روزها یک پیشنهاد را در محافل رسانه ای مطرح و از شخص رئیس جمهور خواسته اند تا این منطقه را به عنوان «سرزمین دست نخورده» اعلام نماید؛ به نحوی که امکان هرگونه تغییر شکل در آن از جانب هر شخص در هرمقام و رتبه ای سلب شود و جنگل و مرتع مازیچال به عنوان یک منطقه حفاظت شده برای نسل های بعدی با همین تصویر امروزینش باقی بماند.

یکی از پر سروصداترین اقدامات در ارائه ی این پیشنهاد، نامه یبیش از 130 تن از هنرمندان مطرح کشور به رئیس جمهور و رساندن این نامه توسط رامبد جوان به دست خانم ابتکار در آخرین روزهای سال گذشته بود، که گویا قرار است تعداد بیشتری از امضاکنندگان این نامه طی روزهای آینده در ملاقاتی حضوری با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشوربر اجرایی شدن پیشنهاد خود تاکید بورزند.

البته برای پی بردن به واکنش دولتی ها به این پیشنهاد، در اواسط اسفند ماه سال گذشته و در حاشیهآیین بهره برداری از ساختمان مرکز و غرب آسیای کنوانسیون بین المللی تالاب ها در رامسر،به سراغ معصومه ابتکار،معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور رفته و نظر او را در این خصوص جویا شده بودیم که خانم ابتکار پاسخ به این سوال آن را به مهردادی،مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مازندران، محول نمود که وی نیز با بیان برخی کلیات و به میان کشیدن پای منابع طبیعی و برخی سازمان های دیگرجواب قانع کننده ای را در خصوص وظایف ذاتی سازمان متبوع اش در قبال لزوم حفظ و حراست از جنگل و مرتع مازیچال نداد.

با این اوصاف به نظر می رسد که یا سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در این خصوص برنامه ای ندارد و یا اگر هم دارد روند فعلی پیشبرد این برنامه آن چیزی نیست که بتواند ضامن حفاظت از یکی از بکرترین و خاص ترین زیست بوم های کشور باشد. و لذا لازم است تا با در نظر گرفتن این مهم که مساله محیط زیست و منابع طبیعی یکی از شاخص های مهم توسعه پایدار در یکی از قطب های گردشگری کشور است، نسبت به این موضوع حساس و هرچه سریعتر وارد عمل شوند تا نکند داستان ریزگردها این بار و البته به شکلی دیگر در شمال کشور اتفاق بیافتد. 

انتهای پیام/س 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.