سنندج؛

آغاز برداشت گیاهان خوراکی بهاری درکردستان

برداشت گیاهان خوراکی از یک میلیون و 400 هزار هکتار مراتع استان کردستان این روزها آغاز شده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، در فصل بهار مردم كردستان طبق یك سنت دیرینه به برداشت و مصرف انواع گیاهان خوراكی كه در بیشتر مناطق استان می روید روی می آورند.
کار برداشت این گیاهان توسط جوانان روستایی و در نقاط صعب العبور انجام و در بازار عرضه می‌شود. 

در این فصل نزدیک به ۵۰ نوع گیاه خوراکی ،دارویی و صنعتی در کردستان برداشت می‌شود که هرکدام اثر شفابخشی خاصی دارند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای گوشت و مرغ باشد.
مهمترین گیاهان خوراکی کردستان شامل جعفری کوهی، کنگر، ریواس، 

اسفناج وحشی، شنگ، گیلاخه، گل گاو زبان، رسقا، قازیاغی، سولان، نعناع کوهی، موسیر، قارچ کوهی، پونه و پیچک است که  کنگربیشترین میزان برداشت رادرمیان این نوع گیاها خوراکی دارد.

گیاهان خوراکی که در کردستان و در دامنه کوهپایه‌ها می‌رویند به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی و انواع سموم برای تولید آن‌ها، دارای املاح بسیار مفید بوده و همواره مورد سفارش متخصصان تغذیه و پزشکان برای رفع انواع بیماری‌ها هستند.
گیاهان خوراکی وحشی بهاری به دلیل خواص بی‌ شمار خود به عنوان داروی طبیعت شناخته شده‌ اند ومردم كردستان از گذشته های دور مصرف این گیاهان را یك ضرورت دانسته و گروهی از مردم نیزدر این فصل گیاهان بهاری را جایگزین مواد پروتئینی می كنند.
رویش این گیاهان علاوه بر تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز مردم، می تواندمنبع درآمدمناسبی برای  بسیاری اززنان ومردان روستایی دراین فصل سال باشد.

هر کیلوگرم از این گیاهان خوراکی با توجه به تنوع آن باقیمت های مختلفی به فروش می‌رسد و روستاییان روزانه چند تن از این گیاهان خودرو و خوراکی را پس از جمع‌آوری در میادین میوه و تره‌بار و معابر عمومی شهرها می‌فروشند.
محمدی فروشنده سنندجی گیاهان خوراکی گفت: از طریق تهیه و فروش گیاهان خوراکی بهاره که در میان خانواده‌های کردستانی جایگاه ویژه‌ای دارد روزانه حدود 150 هزار تومان درآمد کسب می‌کنم

به گفته مغازه‌داران، روزانه بین هشت تا 12 تن انواع گیاهان بهاری وارد بازار سنندج می‌شود که همه آنها تا ظهر همان روز به فروش می‌رسد.

یک فروشنده مواد پروتیینی در سنندج نیز گفت: از بدو ورود گیاهان خوراکی به بازار، فروش مواد پروتینی در این شهر کاهش یافته است.
در این میان افراد مسن بیش از دیگران برای استفاده از گیاهان خوراکی که به گفته آنان در راحتی اعصاب و برطرف کردن بیماریهای گوارشی و پوستی موثر است، رغبت نشان می‌دهند.

به دلیل اینکه زمان استفاده از این نعمت‌های طبیعی محدود است، برخی بانوان استان کردستان  این گیاهان را به صورت خشک یا منجمد نگهداری و در طول سال برای پخت انواع خوراکی‌ها مصرف می‌کنند.

برخی از این گیاهان خودرو به مصرف دارویی می‌رسد که از آن جمله می‌توان به ˈ شیرین بیان ˈ، ˈ قازیاغیˈ، ˈهزبی کوهی ˈ،ˈ شوید کوهی ˈ اشاره کرد و بعضی از آنها مانند ˈ گون ˈ در استحصال کتیرا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کارشناس مسئول تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: گیاهان خودرو که تا حدودی دور از دسترس روتین افراد و جامعه رویش می‌کنند، با داشتن خواص درمانی بسیار به نوبه خود از شگفتی‌های خدادادی به شمار می‌روند.

امین امینی با بیان اینکه گیاهان بهاری محصولاتی کاملا ارگانیک هستند، افزود: این گیاهان از انواع کود شیمیایی و سمپاشی به دور بوده و محصولاتی کاملا طبیعی هستند.
به گفته این کارشناس تغذیه، با توجه به محدود بودن زمان برداشت این گیاهان، بهتر است در این فصل هفته‌ای ۲ بار در سبد غذایی خانواده قرار گیرد.

امینی در خصوص فریزکردن این گیاهان، گفت: فریزکردن گیاهان بهاری مشکلی ندارد به شرط اینکه به صورت صحیحی فریز شود.امابهتراست این محصولات غذایی رابه صورت تازه مصرف کردزیرا از ارزش غذایی بالاتری برخوردارند.
اگر چه گیاهان بهاری از گذشته‌های دور مهمان سفره‌های کردستانی‌ها بوده، ولی متاسفانه نسل جدید از خواص این نوع گیاهان غافل بوده و به مصرف آن چندان رغبتی ندارند که این مهم به نوبه خود نشان از عدم آگاهی دارد.

این تنوع بالای گیاهان خوراکی و تقاضای بسیار مردم هجوم سودجویان به طبیعت و تخریب مراتع را نیزموجب شده است.
آریان مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی استان کردستان بااشاره به نکاتی درموردبرداشت این گیاهان خوراکی گفت:اکثرا مردم باید توجه داشته باشندکه گیاه راازسطح خاک برداشت نکرده تابه ریشه آسیب واردنشودبااین کارگیاه می تواندسال بعدنیزرشدکند.

 وی افزود: هرساله به خاطربرداشت بی رویه گیاهان خوراکی درفصل بهار تخریب وفرسایش خاک نیز بیشترمی شودکه می طلبد این برداشتها به صورت بی رویه نباشد.
انتهای پیام/ب




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.