در مراسم گرامیداشت روز هنر انقلاب اسلامی بیان شد

آوینی پس از شهادت بار دیگر متولد شد

مراسم گرامیداشت روز هنر انقلاب اسلامی با تلاوت آیات قرآن در محل تالار اندیشه حوزه هنری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران مراسم گرامیداشت روز هنر انقلاب اسلامی با تلاوت آیات قرآن در محل تالار اندیشه حوزه هنری آغاز شد.

پس از نمایش تصاویری از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص هنر انقلاب اسلامی و پیام امام خمینی (ره) به هنرمندان انقلابی بخش اصلی مراسم آغاز شد.

رسالت بوذری مجری برنامه پس از عرض سلام و تبریک ولادت حضرت فاطمه به حضار گفت: امیدوارم که جشن انقلاب اسلامی و معرفی هنرمندان برتر انقلابی در کشور ما  چارچوب خود را پیدا کند و به عادتی هر ساله تبدیل شود.

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در ادامه این مراسم  خطاب به حضار گفت: در آستانه میلاد مبارک حضرت فاطمه (س) و ولادت مسیح زمان امام خمینی (ره) که با آمدن خود هویت تازه به جهان و جهانیان بخشید هستیم. سید مرتضی  آوینی از آن دسته افرادی بود که با تاثیر پذیری از امام خمینی (ره) و راه ایشان جاودانه شد و در روزهایی که ادبیات هنر در غربت به سر می‌برد با آثار با کیفیتش مشوق دیگران شد و پس از شهادت نه تنها از بین نرفت بلکه بار دیگر متولد  شد.

وی در ادامه افزود: هنر انقلاب اسلامی از اندیشه‌های شهید آوینی مایه گرفت و اکنون به درخت پر ثمری تبدیل شده است که امیدوارم روز به روز رشد و ترقی کند، جا دارد در ابتدای جلسه از هنرمندان انقلابی که سالها پیش  در کنار ما بودند و اکنون نیستند یاد کنم.

رئیس حوزه هنری اظهار داشت: انتخاب چهره‌های برتر هنر انقلاب اسلامی به این گونه بود که  مسئولان حوزه هنری در اقصی نقاط کشور فعالان سال 93 را  که بیش از 60 نفر بودند به ما معرفی کردند. در داوری اولیه این تعداد به 40 و در مرحله دوم به یازده نفر رسید، سپس در جلسات متعددی که داشتیم بحث‌های زیادی در خصوص نحوه انتخاب این افراد  انجام شد و نهایتا پس از تبادل نظر بسیار این تعداد به پنج نفر رسید؛ ما قبل از عید برگزیدگان را انتخاب کرده بودیم اما  به خاطر رسیدن افراد و عادلانه‌تر شدن داوری نتایج را امروز اعلام می‌کنیم .

وی ادامه داد: معیار ما برای انتخاب آثار برتر در برگیری تمام ابعاد گفتمان انقلاب اسلامی، آگاهی  بخشی، امید بخشی، مردمی بودن، استکبار ستیزی و کرامت‌های اخلاقی در آثار آنها بود جریان سازی و پر مخاطب بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی بود که ما را به انتخاب اثری تشویق می‌کرد.

مومنی خاطر نشان کرد: پند عزیز به عنوان هنرمندان برتر انقلابی سال 93 انتخاب شدند شامل ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم "چ" که به موضوع حساس و مردمی پرداخته بود و جایگاه رهبری انقلاب اسلامی  در بحران‌ها را به خوبی نشان می‌داد شیار 143 نرگس آبیار که در ادبیات با داشتن بیش از سی کار  چهره شاخصی به حساب می‌آید.

وی افزود: مسعود نجابتی که ضمن فعالیت بسیار در حوزه فرهنگی در روزگاری که توهین‌های زیادی به پیامبر اکرم (س) می‌شد دفاع جانانه‌ای از پیامبرش کرد؛ فاضل نظری شاعری که شعرهایش به لحاظ محتوا و زیبایی در اوج قرار دارد و کتاب ز آن سال گذشته بیش از ده بار منتشر شد و جایگاه ویژه‌ای بین جوانان دارد و مرتضی سرهنگی که رهبر معظم انقلاب  ارزش بسیاری برای ایشان قائل هستند و سرهنگی را کسی می‌داند که ادبیات ایران را از لحاظ بی نیاز کرد از برگزیدگان سال 93 انقلاب اسلامی هستند.

رییس حوزه هنری خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم بگویم که  مرتضی سرهنگی در پنج کتابی که جزو پر فروش‌ترین و جریان‌ساز ترین کتب سال 93 بوده‌اند تاثیر مستقیم داشته است.

مومنی عنوان کرد: در سال گذشته 115 اثر از آثار حوزه هنری در جشنواره‌های مختلف افتخار آفرینی کرده است که به دلیل شرایط نمی‌توانستیم در خدمت همه‌ی آن عزیزان باشیم؛ به همین دلیل طی مراحل مختلف آثاری که در جشنواره‌های مختلف خارجی  و داخلی جایزه گرفته بودند را حذف کردیم و نهایتا توانستیم از سیزده نفر  تقدیر کنیم؛ امیدوارم  راهی که پیش گرفته‌ایم ادامه دار باشد و بتوانیم هر سال چهره موفقی را به جامعه در عرصه انقلاب اسلامی معرفی کنیم زمانی که می‌خواستیم از میان پنج نفر بهترین را انتخاب کنیم دوستان کار را به من واگذار کردند و من هم پس از بحث و فکر بسیار  از تمام صاحب نظران کمک گرفتم و انتخاب چهره برتر در واقع یک نظر سنجی از تمام صاحب نظران بود در پایان سخنانش از تمام هنرمندان انقلابی تازه گذشته مثل آقای پرتویی عکاس با سابقه کشورمان یاد می‌کنم و از خدا برای آنان طلب آمرزش دارم پس از نمایش تصاویری از هنرمندان حوزه انقلاب اسلامی و صحبت‌های آنان پیرامون شهید مرتضی آوینی و هنر انقلاب از محسن مومنی، حجت الاالسلام حقانی نماینده دفتر مقام معظم رهبری ، زینال پور معاو ن آموزشی حوزه هنری، شاه آبادی، نماینده وزیر ارشاد و ایل بیگی معاون نظارت و ارزیابی دعوت شد تا با آمدن به روی صحنه از هفده برگزیده هنر انقلاب اسلامی در سال 93 تجلیل به عمل آورند.

علیرضا کمری، محمد کاظم زینالی ، محمد مهدی بیداروند، احمد دهقان ، سید رضا میر کریمی، فاضل نظری ، بهزاد عبدی، مهرداد صدقی، بهناز زرآبی زاده، امیر رضا معتمدی ، امیر عباس ربیعی ،‌ محمد کرم زاده، سید جلال دهقانی ، امید خوش نظر، آرش کریمی، یاسر خان برایی، حسین بهرامی و حمید جمالی از هنرمندانی بودند که در حوزه‌های نویسیندگی، پویا نمایی، سینما و دیگر هنرها از آنان تقدیر شد

بنابر این گزارش ، حجت الاسلام خاموشی خطاب به حضار گفت وظیفه اصلی هنرمندان این است که برای هنر انقلاب اسلامی به جای وقت گذاشتن جان بگذارند همه‌ ما در هر شغل و مذهبی باید نسبت به هنر انقلاب اسلامی احساس وظیفه داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: توقع زیادی از هنرمندان انقلابی داریم که خوشبختانه آنها هم در این زمینه تلاش‌های قابل قبولی انجام داده‌اند کسانی که در کشور ما اسطوره تاریخ می‌شدند که از خیلی چیز‌ها گذر کردند امروزه مدافعان یمن خود را تابع مکتب انقلاب اسلامی می‌دانند و با ظلم و استکبار مبارزه می‌کنند در حال حاضر وظیفه ما است که با استکبار که همان سلطه در آن و سرمایه داران غربی هستند مبارزه کنیم

خاموشی اظهار داشت: زمانی که نمایندگان ما پشت میز مذاکرات می‌نشینند در واقع جبهه حقی هستند که در مقابل باطل صفآرایی کردند، انقلاب ما اتفاق حقی بود که همچنان پویا است و ادامه دارد، شهیدان در هر سرزمینی از حق دفاع کردند و برای حفظ شعار انقلاب جنگیدند؛ از هنرمندان خواهش می‌کنم در آثار خود از شعار انقلاب استفاده و حمایت کنند و در کیفیت آثار خود بیافزایند، فرهنگ ما قابلیت صدور ، صادر شدن به اقصی نقاط جهان را دارد.

وی ادامه داد: اینکه هنرمند ما برای تشویق شدن در جشنواره‌های خارجی فیلم بسازد هیچ فایده‌ای ندارد و زمانی کار او ارزشمند است که با ساختن کاری انقلابی در کشور خود تشویق شود، امام خمینی (ره) در سن کمتر از سی سال و در کتاب چهل حدیث فرموده است اگر کسی بدون عزم و اراده از این جهان برود در روز قیامت با چهره انسان شناخته نمی‌شود عزم و اراده در زمان ما ترویج بحث هنر انقلاب اسلامی است جریان تکبیری که امروزه در جهان راه افتاده است میکروب پیشرفته‌ای است که افراد به اسم انسان بودن و صهیونیست‌ها با تابلوی اسلامی در حال ترویج آن هستند .

در بخش پایانی مراسم ازحجت الاسلام خاموشی، محسن مومنی شریف و حجت الاسلام دعایی دعوت شد که برای تقدیر از برگزیدگان هنر انقلاب اسلامی در سال 93 به روی سن بیایند. ابتدا از میثم نیلی به دلیل انتشار کتاب من زنده‌ام و ترویج کتاب خوانی بین مردم به عنوان چهره جریان ساز انقلابی سال 93 تجلیل شد؛ پس از آن از مسعود نجابتی ، فاضل نظری ، ابراهیم حاتمی کیا و نرگس آبیار به عنوان چهار چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در سال 93 و پنج سکه بهار آزادی و یک لوح تجلیل شد پس از حضور این برگزیدگان روی صحنه و به نمایش مستندی از چهره برتر هنر انقلاب اسلامی سال 93 از مرتضی سرهنگی دعوت شد به روی صحنه بیاید.

پس از تشویق وی توسط حضار به صورت ایستاده و اعطای 22 سکه بهار آزادی به دلیل 22بهمن و لوح تقدیر، سرهنگی خطاب به حضار گفت: من در دوران کودکی هم کلاسی به نام اصغر داشتم که در کودتا شهید شد و در بهشت زهرا او را به دستان خود غسل دادم و به خاک سپردم او برادری به نام محرم داشت که همیشه موقع رفتن به خانه آنها آن را می‌دیدم و از او می‌خواستم که اصغر را صدا کنم که او نیز در عملیات خیبر شهید و من محرم را با پوتین و لباس جنگی به خاک سپردم خواهرش بالای سر من ایستاده بود و می‌گفت شما را به خدا کمربند و پوتین محرم را در بیاورید که اذیت نشود.

وی در ادامه افزود: یک روز به محله خود آمدم و دیدم که محله آشفته است، وقتی پرسیدم دیدم آقای راستگو که تعمیرگاه اتوبوس بود و برای کمک به رزمندگان به جبهه رفته بود با داشتن هشت فرزند شهید شده بود. بچه ها وقتی از عملیات رمضان برگشتند، گفتند کریم نوذری اسیر شده است و مادر او دیگر خانه نشین شد؛ او همیشه می گفت کریم می آید من هیچ جا نمی روم چون شاید کریم بیاید و پشت در بماند، بعدا فهمیدیم که کریم پودر شده بود و بچه ها برای تسلی دل مادرش خبر اسارت او را دادند.  
 
وی خاطرنشان کرد: حوزه هنری و مدیرانش باید قدر جایگاه خود را بدانند، لطف خدا بود که دست من را در دست این عزیزان گذاشت. جنگ های دفاعی ذاتا مردمی هستند در هیچ کجای تاریخ جنگ نام مادر کریم یا محرم و اصغر آورده نمی شود اما این افتخار بزرگی است که حوزه هنری می تواند داستان زندگی این افراد را پوشش دهد و من هم خاک پای همه ایثارگران و خدمتگزاران هستم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار