عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: لوزان توافقنامه است و بیانیه نیست و در پروتکل رسمی بین‌المللی بیانیه مطبوعاتی نداریم.

لوزان نه بیانیه، بلکه توافق است

به گزارش خبرنگار  احزاب و تشکلهای باشگاه خبرنگاران، "مهرداد بذرپاش" عضو هیأت رئیسه مجلس در مناظره با صادق زیباکلام که در سالن همایش‌های بصیرت لانه جاسوسی برگزار شد، اظهار داشت: لوزان توافقنامه است و بیانیه نیست و در پروتکل رسمی بین‌المللی بیانیه مطبوعاتی نداریم.

وی ادامه داد: جریان اصلاح‌طلب علاقه دارد که مراکز را تعطیل کند و از این مسیر اعتلا و پیشرفت را هموار می‌کند و در سال 82 که مسئول دکتر حسن روحانی بود، تنها با حداقل یک آبشار تعلیق را پذیرفتیم و شما از مذاکراتی صحبت می‌کنید که در دوران گذشته دارای 20 درصد غنی‌سازی و 86 درصد رشد راکتور آب سنگین را به خود دیده بود.

بذرپاش با اشاره به این که هیچگاه مخالف مذاکرات نبوده‌ایم و مذاکرات در 12 سال گذشته ادامه شد، یادآور شد: شما 16 ماه از ژنو تاکنون مذاکره انجام داده‌ایم و از دل این 16 ماه یک و نیم صفحه بیانیه درآمد که تفاسیر متفاوتی از آن وجود دارد.

وی با اشاره به این که سخنان بین مقامات آمریکایی و تیم مذاکره کننده کشورمان متفاوت است، یادآور شد: مسئولین ایرانی سخنان آمریکایی‌ها را تکذیب نکردند و 5 کشور دیگری که با ایران مذاکره می‌کردند نیز این توافقنامه را تکذیب نکرده و آنچه که مشخص است اینکه شتابزده عمل شده و چرا باید برای توافق عجله داشته باشیم و در ژنو 100 روزه توافق حاصل شد؟

عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به این که توافق عالی نیست و یکی از اصول توافق توجه کردن به ذی‌نفعان که همان جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در حوزه تحریم‌ها تمام تحریم‌های ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای در ژنو قرار بود لغو شود و اگر ما محدودیت‌ها را پذیرفتیم هدف این بود که تحریم‌ها لغو شود.

وی با اشاره به زیاده‌خواهی‌های آمریکا در مسئله هسته‌ای و نظارت‌های آژانس گفت: نظارت‌های آژانس ماورای پروتکل الحاقی است.

بذرپاش تصریح کرد: این موضوع مطرح شده که شش قطعنامه شورای امنیت برداشته می‌شود که اولاً چه زمانی برداشته می‌شود و ثانیاً آیا در زمان لغو تحریم‌ها مورد دیگری به آن اضافه می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا در مورد خاتمه تحریم‌های اقتصادی و مالی خاطرنشان کرد: در ژنو تحریم‌های فناوری و انرژی لغو می‌شود و باقی تحریم‌ها به قوت خود می‌ماند و آمریکا بحث نگه داشت موقت را مطرح کرده و ما با طرح این موارد شایسته اهانت شدن و فحش دادن نیستیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم ، بیانیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار