مصطفی خرامان، نویسنده كودك و نوجوان و منتقد ادبی، می‌گوید برخی از آثار داستانی انقلاب اسلامی به‌قدری قدرتمند و دارای ساختار منسجم است كه قدرت رقابت با جریان ادبی كشور را دارد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری حوزه هنریغ مصطفی خرامان، نویسنده كودك و نوجوان، گفت: انقلاب اسلامی از رویدادهای مهم تاریخ معاصر كشور ما است. تاریخ هیچ كشوری هیچ گاه از بین نمی‌رود. همچنین امكان ندارد جوانان كشوری به تاریخ خودشان علاقه‌مند نباشند، اما آنچه مهم است این است كه ما باید ببینیم چطور تاریخ را در قالب هنر روایت می‌كنیم.

وی با بیان اینكه باید فرم نوشتاری خود را به‌روز كنیم ادامه داد: تاریخ را باید از كودكی و نوجوانی برای بچه‌ها تعریف كرد و از این طریق آرام آرام مبحث انقلاب اسلامی را برای آنان تجزیه و تحلیل كرد. این روند اگر به شكل مداوم طی شود باعث می شود تا درك مناسبی از این رویداد تاریخی بزرگ و مهم كشورشان داشته باشند.

این منتقد ادبی با تاكید بر اینكه نوع نگارش داستان‌نویسی در خصوص موضوعات تاریخی را باید به‌روز و جدید كنیم، تصریح كرد: شما تصور كنید كه در اروپا و غرب هنوز هم در مورد جنگ‌جهانی دوم داستان می‌نویسند و مخاطبان نسل جوان خود را ترغیب می‌كنند كه آن كتاب‌ها را بخوانند؛ این یعنی داستان‌نویسان آن ها با شیوه نو رخدادی كه 50 سال قبل اتفاق افتاده است را روایت می‌كنند و برای مخاطب هم جذاب است. ما هم امروز می‌توانیم در خصوص رویدادهای گذشته چنین روندی را داشته باشیم.

این نویسنده اظهار كرد: دیده می‌شود كه گاه این قصد وجود دارد تا هنر و ادبیات انقلاب را از دیگر جریانات هنری و ادبی كشور جدا كنند. به عقیده من این جدایی در هر نوع از حوزه‌های هنری و ادبی صورت گیرد به هنر ما لطمه وارد می‌كند. از همین رو جدا كردن هنر و ادبیات جنگ و ادبیات مقاومت و ادبیات انقلاب از دیگر سیستم‌های هنری و ادبی كشور باعث لطمه خوردن ادبیات انقلاب می‌شود.

خرامان در پایان با بیان اینكه هنرمندان خوب می‌توانند در هر حوزه‌ای آثار شاخص تولید كنند، گفت: در حوزه هنر و ادبیات انقلاب كتاب‌هایی با موضوع داستان انقلاب نوشته شده و می‌شود كه تعدادی از آن ها به‌قدری قدرتمند و دارای ساختار منسجم است كه قدرت رقابت با جریان ادبی كشورمان را دارد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار