نعمت زاده عنوان کرد

رشد 40 درصدی ارائه تسهيلات در بخش صنعت و معدن

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود محدوديت هاي بانک‌ها اقداماتي خوبي در تامين سرمايه در گردش واحد هاي توليدي صورت گرفت که بر اساس گزارش 11 ماهه بانک مرکزي رشد 40 درصد ارائه تسهيلات در بخش صنعت و معدن را شاهد بوديم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ محمد رضا نعمت زاده در نخستين گردهمايي مديران ارشد وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت گفت: سهم صنعت و معدن در سال 92 ، 29 درصد از مانده تسهيلات بود که به 31.5 درصد در سال 93 رسيد که تلاش مي کنيم امسال به رقم مصوب برسد.

وي گفت: براي رفع موانع توليد سعي کرديم آن دسته از مصوبات دولت را که ضد توليد بود و همچنين براي روان سازي اقدامات مربوط به توليد، بسياري از مقررات و ضوابط را اصلاح کنيم.

نعمت زاده افزود: براي شفاف سازي  فرآيندها تلاش شد از جمله آنکه فرآيند ثبت سفارش الکترونيکي شده و همچنين اطلاعات معادن از کاغذها به سايت ها منتقل شده است که تا آخر خرداد امسال علاقمندان مي توانند به صورت الکترونيکي به همه اين اطلاعات دسترسي داشته باشند.

وي اضافه کرد: اميدواريم لايحه خروج غير تورمي از رکود هر چه زودتر با تائيد شوراي نگهبان ابلاغ شود تا بتوانيم با همکاري و تلاش جمعي موانع توليد را رفع کنيم.

نعمت زاده گفت:‌ سال گذشته حرکتي جهشي را در بخش اکتشافات آغاز کرديم و بخش اعظمي از حجم اکتشافات را از سازمان زمين شناسي به سازمان گسترش و نوسازي معادن و صنايع معدني واگذار کرديم ضمن اينکه از بخش خصوصي نيز دعوت کرديم در اکتشافات سهيم شود که نتايج خوبي از اين اکتشافات امسال به دست خواهد آمد.

وي ادامه داد: منطقه اي در مرکز کشور داشتيم که به علت وجود معادن داراي مواد راديو اکتيو، اکتشافات ما در آن متوقف شده بود که با توافق با سازمان انرژي اتمي مقرر شد صد هزار کيلومتر مربع را به صورت مشترک اکتشاف کنيم که مواد راديو اکتيو متعلق به سازمان انرژي اتمي و بقيه مواد مربوط به وزارت صنعت باشد كه کارهاي اجرايي آن آغاز شده است.

وزير صنعت با اشاره به تاکيدات مقام معظم رهبري و رئيس جمهور درباره توجه به توليد داخل و ‌رونق آن، اشتغال و صادرات غير نفتي گفت: کارشناسان وزارت صنعت بايد در اسرع وقت راهکارهاي عملي را ارائه کنند تا بتوانيم در سريعترين زمان ممکن به هدف‌هاي تعيين شده دست يابيم.

نعمت زاده افزود: شناسايي و رفع مستمر موانع توليد از ديگر اقدامات در سال جاري خواهد بود که سعي مي کنيم همزمان با شناسايي وريشه يابي موانع، ‌راهکارهاي رفع آن را نيز ارائه کنيم.

وزير صنعت ،معدن و تجارت افزود: در اين باره برخي از مصوبات شوراي پول و اعتبار و دولت را که مانعي بر سر راه توليد بود با پيگيري هاي مستمر لغو کرديم .

نعمت زاده با اشاره به تعرفه شش درصدي واردات تلفن هاي همراه، گفت: با جمع بندي که به اتفاق وزارت ارتباطات داشتيم متوجه شديم با اين ميزان تعرفه بسياري از گوشي ها به صورت غير رسمي وارد مي شود که علت آن نمي تواند تعرفه شش درصدي باشد بلکه علاوه بر اين تعرفه، 9 درصد به عنوان ماليات بر ارزش افزوده و مبلغي نيز به عنوان عوارض اخذ مي شود که موجب افزايش واردات غير قانوني شده است.

وزير صنعت افزود: مدتي قبل يکي از نماينده هاي مجلس به من گفت كه چرا در خصوص اقدام فلان استاندار براي وارد كردن ماشين‌هاي خارجي سخت مي‌گيريم که نشان مي‌دهد ما همچنان مشکل فرهنگي داريم.

نعمت زاده گفت:‌ يکي ديگر از اقدامات ما تشکيل کارگروه تسهيل توليد بود که در دولت تصويب شد و به زودي کار خود را آغاز خواهد کرد و به استان‌ها ابلاغ کرديم که در صورت امکان زودتر از موعد کار خود را در اين زميه آغاز کنند .

وزير صنعت با اشاره به ضرورت تامين مالي واحدهاي توليدي از سوي بانک‌ها افزود: ‌اگر چه معتقديم 45 درصد از تسهيلات بايد به صنعت، معدن و توليد داده شود اما  آمار سال گذشته نشان مي دهد 330 هزار ميليارد تومان تسهيلات داده شد که 31 درصد از آن يعني 91 هزار ميليارد تومان به ما داده شده است .

نعمت زاده گفت: ما 160 هزار ميليارد تومان تسهيلات بانکي نياز داريم تا بتوانيم نياز داخل را تامين و اهداف صادراتي را محقق کنيم.

وزير صنعت با بيان اينکه کاستي هاي زيادي در صنعت داريم، افزود: ‌بايد مسائل فني، آاموزشي، کيفي و به روز شدن صنعت را با به کاري گيري تشکل ها انجام دهيم؛ تشکل ها هم مانند ما کم کار شدند که بايد آنها را فعال کنيم تا به ميدان بيايند و ما فقط وظيفه پشتيباني را انجام دهيم.

نعمت زاده گفت:‌ راهکار تنظيم بازار استفاده از قاعده عرضه و تقاضاست و بايد آن قدر توليد کنيم که خريدار قدرت انتخاب داشته باشد.

وزير صنعت،معدن و تجارت افزود: تابلوهاي تبليغاتي در سطح شهر که بيشتر به تبليغ کالاهاي خارجي مي پردازد نوعي ضربه به توليد است و حق توليد ما اين است که اين تابلوها با تبليغات کالاهاي داخلي جايگزين شود .

نعمت زاده با اشاره به جلسه با سازمان صدا و سيما در آينده نزديك در خصوص تبليغات گفت:‌ ما نمي گوئيم مصرف کالاهاي خارجي ممنوع باشد اما چرا بايد در خيابان ها‌، بزرگراه ها و سطح شهر بايد آنها را تبليغ کنيم مگر آنها کالاهاي ما را تبليغ مي کنند.

نعمت زاده با تقدير از تيم مذاکره کننده ايران گفت: ‌تيم ما با عزت کامل کار را تا اين مرحله رساند بسياري از کارها پيش رفته و نگارش هم در يک تا دو ماه آينده بايد به پايان برسد؛ در اين مسير تيم مذاکره کننده از حمايت و درايت مقام معظم رهبري و تلاش شبانه روزي رئيس جمهور برخوردار بود.

وزير صنعت افزود: خروج کشور از مضايقي که بيش از 30 سال است شکل گرفته است و اين اواخر به علت مسائل هسته اي تشديد شده مي تواند شرايطي را فراهم کند که بتوانيم بهره مندي بيشتري را در توليد کشور داشته باشيم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
محمد حسین
۱۶:۴۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
به فکر صنعت باشید اون از وضعیت مالیات ها تو بخش معدن بود که معدانو بیچاره کرد، اینم از تسهیلات؟!!
آخرین اخبار