معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت:

تجاری‌سازی فناوری عاملی حیاتی برای رشد اقتصادی هر کشور است

معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت تجاری‌سازی فناوری را در توسعه و رشد اقتصادی از عوامل مهم برشمرد و گفت: تولید محصولات فناورانه علاوه بر فراهم آوردن ارزشهای اقتصادی قابل توجه، منجر به رشد اقتصادی و فنی نیز می‌شود.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدرضا مقدم "معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت" با اشاره به عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی در کشور گفت: در سطح کلان اقتصادی، امروزه به اثبات رسیده است که تولید محصولات فن آورانه علاوه بر فراهم آوردن ارزشهای اقتصادی قابل توجه، منجر به رشد اقتصادی و فنی نیز می‌شود و از آنجا که ورود هر محصول به بازار داخلی و خارجی (صادرات) تضمین کننده موفقیت و بقای آن است، از این منظر تجاری سازی فن آوری عاملی حیاتی برای رشد اقتصادی هر کشور به حساب می‌آید.

وی همچنین افزود: در سطح خرد اقتصادی، در یک نهاد تحقیقاتی نیز بدون تجاری سازی، تحقیقات در زمینه تولید یک محصول فن آورانه بی معنی است؛ چراکه بدون دستیابی به مشتریان خاص یک محصول، تولید و یا انجام آزمایش در مورد یک ایده بی فایده به نظر می‌رسد.
 
حرکت از پژوهش های بنیادین به توسعه فناوری شکل گرفته است
مقدم با اشاره به نتایج مقایسه ای منتشر شده توسط پایگاه علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بر اساس بررسی انجام شده توسط پایگاه علوم جهان اسلام (ISC) تا پایان سال 2014 میلادی، جمهوری اسلامی ایران، رتبه نخست کشورهای اسلامی و رتبه 16 جهانی را در اختیار دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت با تاکید بر نگاه توسعه فناوری بیان کرد: در حوزه صنعت نفت زیر ساخت‌های عظیمی در بخش پژوهش و فناوری فراهم شده که دارای ویژگیهای منحصر به فردی بوده و از برخی جهات در منطقه بی نظیر است. لذا با نگاه توسعه فناوری حرکت از پژوهش‌های بنیادین به توسعه فناوری شکل گرفته است.

وی در این خصوص افزود: این مهم در قیاس با برخی کشورهای منطقه که اعتبارهای کلان تحقیقاتی به صنعت نفت اختصاص داده و از همکاری کشورهای صاحب فناوری بدون محدودیت برخوردار هستند قابل توجه و شایسته ارج نهادن است.

مقدم با اشاره به جو رقابتی موجود در جامه بین‌المللی گفت: امروزه رقابت روزافزون جهانی، دیگر فرصت تحقیقات بنیادی و پایه ای را از بسیاری از صنایع گرفته است. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها مجبورند فقط به تحقیقات بحرانی و مورد نیاز دست بزنند. به عبارت دیگر، اهمیت تحقیقات به خاطر نوآوری و اهمیت نوآوری به دلیل سود اقتصادی آن است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت اهمیت تجاری سازی، فن آوری را بالا برشمرد و اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از مؤسسات تحقیقاتی با بهره گیری از خدمات مشاورهای و انجام پروژه های تحقیقاتی به صورت همکاری مشترک به تجاری سازی فن آوری خود رسمیت داده‌اند و تعداد این گونه مراکز خدمات مشاوره ای در کشورهای پیشرفته صنعتی روز به روز در حال افزایش است. نکته حائز اهمیت آنکه تجاری سازی بخش مهمی از فرایند نوآوری است و هیچ فن آوری و محصولی بدون آن با موفقیت وارد بازار نمی‌شود.
  
روند صعودی وابستگی کشور به درآمدهای نفتی
مقدم با اشاره به بحث تحریم‌ها در کشور گفت: در اصول 24 گانه اقتصاد مقاومتی که مطابق با بیانات مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، چندین مورد به طور مستثیم و غیر مستقیم به صنعت نفت اشاره دارد. به اوج رسیدن فشارهای ناشی از تحریم های اقتصادی بین المللی، اقتصاد کشور را در شرایط خاص قرار داده است و در این شرایط راهبرد «اقتصاد مقاومتی» مطرح می شود.

این فعال حوزه نفتی همچنین بیان کرد: نظام سلطه بعد از نا امیدی هایی که در فضای تخاصم با محوریت نظامی دید، چند سالی است که در حوزه اقتصاد به طمع افتاده است و نا امیدی در حوزه نظامی باعث شده تا اقداماتی را به صورت جریان پازل وار برای تحت تأثیر قرار دادن محیط اقتصادی با هدف هایی که تضعیف نظام و فشار روی آحاد مردم است را در دستور کار قرا دهد و در این راستا تلاش کرده که پازل خود را کامل کند.

 وی افزود: درک صحیح از تهاجم و تخاصم اقتصادی باعث شده است که در چند سال گذشته، تأکیدات مقام معظم رهبری روی حوزه اقتصاد باشد که در نامگذاری سال‌ها، این موضوع منعکس شد.

مقدم با اشاره به وابستگی کشور به در آمدهای نفتی گفت: هم اکنون، فشار اصلی روی جریان درآمدی کشور (جریان نفت) است که در اقتصاد، کشور را به این حوزه وابسته کرده است به گونه ای که در 10 سال اخیر تاکنون، روند وابستگی به درآمدهای نفتی، هر سال از قبل بیشتر شده که این خود می تواند آسیب پذیری را بیشتر و طمع را به منظور اعمال فشار بیشتر بر کشور افزایش دهد.

وی در این خصوص افزود: از این رو شاهدیم که در 3 سال گذشته تاکنون کشور تحت فشار درآمدهای نفتی و متعاقباً محدودیت در مبادلات پولی و چرخه درآمدی در سطح بین المللی بوده است و دنیای سلطه از تمامی ابزارهای خود برای فشار اقتصادی استفاده کرده است.
 
تحقق اقتصاد مقاومتی در غیاب کاهش وابستگی بودجه به نفت
مقدم با اشاره به گام مهم در جهت تحقق اقتصاد مقدماتی بیان کرد: یک گام مهم تحقق اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگی بودجه به نفت و به جای آن حمایت از تولید ملی در اولویت کاری است که با برنامه ریزی، تلاش، مدیریت صحیح و مدبرانه و استفاده از روش های علمی در اقتصاد کشور میسر است و برای این کار باید شکاف موجود بین دانشگاه‌ها با صنعت و زندگی مردم، هر چه زودتر برطرف گردد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت با اشاره به سیاست های پیش رو در جهت دستیابی به دانش ای فنی بیان کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی که پیشتازی اقتصاد دانش بنیان را محور کسب رتبه اول اقتصاد دانش بنیان در منطقه تلقی نموده و برای نیل به این هدف، مسیری به جز پژوهش و فناوری به منظور دستیابی به دانش های فنی ندارد.

 وی با تاکید بر استفاده از فناوریهای جدید در صنعت نفت اظهار کرد: با عنایت به برنامه های اشاره شده وزارت نفت در اقتصاد مقاومتی، یکی از مهم ترین طرح هایی که در راه تحقق برنامه های صنعت نفت نقش حیاتی دارد، استفاده از فناوری های جدید در توسعه این صنعت است و استخراج و تبدیل منابع نفت و گاز به محصولات دارای ارزش افزوده بالا، مستلزم به کارگیری فناوری های پیشرفته است.
 
شکاف آشکار فناوری و سوق صنعتگران بر استفاده از فناوری‌های وارداتی
مقدم با اشاره بر، فراهم بودن زمینه وابستگی به فناوری‌های وارداتی گفت: شکاف آشکار فناوری، چندین دهه است که مدیران این صنعت را ناگزیر، به سمت استفاده از فناوری های وارداتی در قالب انواع و اقسام پروژه های انتقال فناوری سوق داده است؛ اما مشکلات و ضعف های موجود در انتقال و بومی سازی فناوری های مدرن، علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین خرید فناوری، این صنعت را در سطح واردکننده فناوری های خارجی نگاه داشته است. 

وی با تاکید بر استفاده از فناوری جهت خلق ایده های نو بیان کرد: برای موفقیت بیشتر در این زمینه لازم است علاوه بر آماده سازی زیرساخت های موجود، فرایند انتقال فناوری را با تمرکز بیشتری مدیریت نمود تا فناوری وارداتی به گونه ای کسب شود که نه تنها برای تولید محصول به کار گرفته شود، بلکه زمینه هایی برای خلق فناوری های جدید باشد.
 
رویکرد فناوری در کشورهای توسعه یافته با هدف سودآوری و تأمین عرضه انرژی
مقدم با بیان روند استفاده از فناوری در کشورهای توسعه یافته بیان کرد: فناوری در شرکت های بزرگ، پایه رشد و مزیت رقابتی محسوب می شود و نقش مهمی در برنامه این بنگاه‌ها دارد. کشورهای توسعه یافته، تأمین فناوری صنایع انرژی را با دو هدف سودآوری و تأمین عرضه انرژی دنبال می کتند.

وی در این خصوص ادامه داد: کشورهای توسعه یافته به وسیله توسعه صنایع جانبی و گرفتن بازار بالادستی نفت و گاز می-کوشند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در فرآیند تولید نفت و گاز مشارکت داشته باشند، این شراکت ضمن سودآوری بالا، تأمین مطمئن انرژی مورد نیاز آنها را نیز تحقق می بخشد.

این فعال حوزه نفتی با اشاره به درآمدزایی از طریق فروش فناوری گفت: سیاست توسعه فناوری در صنایع بالادست و گاز در زمره اولویت های سیاست انرژی کشورهای توسعه یافته قرار دارد به طوری که حتی کشورهایی مانند سوئد و نروژ، با تنها 20 سال سابقه در این صنعت، از فروش فناوری های نفتی به کشورهای دیگر درآمدی بیشتر از فروش نفت خام کسب می کنند.
 
تعامل میان معاونت علمی و فناوری و وزارت نفت پلی است جهت گسترش فناوری‌های نفتی
 مقدم با اشاره به برنامه ریزی‌های تدوین شده از سوی مجریان طرح‌ها و پروژه‌های صنعت‌نفت اذعان کرد: برنامه‌ریزی جهت پرهیز از خام فروشی نفت و همسوسازی صنعت‌نفت در ایجاد اقتصادی متکی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون‌زا و برون‌گرا، پویا و پیشرو در کشور و همچنین جهت ایجاد ساختار مناسبی برای اکتساب، انتقال و توسعه فناوری در ایجاد صنعت نفتی با رویکرد دانش بنیان، طرح "صنعت نفت پیشران اقتصاد ملی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با رویکرد جهش توسعه فناوری و حرکت دانــش‌بنیان در شرکت‌های پیمانکاری عمومی" با تلاشی گسترده و مشارکت و همفکری طیف وسیعی از متولیان سیاستگذاری علم، فناوری و مجریان طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت تدوین شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت در خصوص اجرایی شدن طرح‌های مذکور گفت: به نظر می‌رسد با اجرای طرح مذکور در کشور و حمایت سایر سازمان‌ها و نهاد های مسئول از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌توان گام های مناسبی در خصوص اکتساب فناوری های موردنیاز در کشو رو نهایتاً بومی سازی و صادرات فناوری‌ها گام برداشت.
 
آغاز تجاری سازی نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین در شیوه کسب و کار است
معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت گفت: در بسیاری از موارد، توسعة فن آوری در واقع چیزی جز انتقال فن آوری از یک مبدأ به یک مقصد و یا از تولید کنندة فن آوری به استفاده کنندة فن آوری از طریق روشی نظام‌مند و علمی در یک محیط مناسب و پویا نیست. مبدأ فن آوری ممکن است یک شرکت، یک مرکز پژوهشی، دانشگاه یا یک واحد تحقیق و توسعه باشد که دست اندرکار تولید علم و فنآوری هستند.

این فعال صنعت نفت در این راستا اضافه کرد: به عبارت دیگر، مشکل اصلی اختراع نیست بلکه تجاری سازی آن است. به عبارتی، تجاری سازی وقتی آغاز می‌شود که یک کسب و کار به عنوان شیوه ای برای استفاده از پیشرفتهای علمی و دانش‌های نوین، با هدف پاسخ به نیاز بازار از طریق طراحی، توسعه، ساخت و تولید، و بازاریابی و شامل تلاشهای بعدی برای ارتقاء محصول، ایجاد شود. انتخاب مدل تجاری سازی، مبنای این فرایند و انتخاب راهبرد تجاری سازی در قلب این فرایند است و به انتخاب مسیری که یک سازمان به وسیله آن قصد دارد از یک نوآوری و محصولات حاصل از آن درآمد و سود به دست آورد، اشاره دارد.

مقدم نشانه های بازاریابی و تجاری سازی موفق را برشمرد و گفت: نتایج تحقیقات، نشان داده است بازاریابی و تجاری سازی موفق نیازمند شناخت کامل شیوه های رفتاری دوطرف درگیر در فرایند تجاری سازی است که عبارت‌اند از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان فن آوری. تولیدکنندگان فن آوری را سازمان های تحقیقاتی شامل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی تشکیل می‌دهند و مصرف کنندگان فن آوری شامل صنایع، سرمایه گذاران، دولت و موسسه های غیرانتفاعی می‌شوند.

وی همچنین افزود: سازمان های تحقیقاتی همواره به دنبال تجاری سازی یافته های تحقیقاتی خود بوده و از سوی دیگر، گیرندگان نتایج تحقیقات در جستجوی دستیابی به فن آوریهای نوین هستند.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار