مهر مادری در سینمای ایران؛

از مادرانه «علی حاتمی» تا الفت «شیار ۱۴۳»

سینمای ایران با پرداختن به جایگاه و مقام مادر تا حدی توانسته مهر مادری را به تصویر بکشد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ مقام مادر در سینمای قبل از انقلاب و در سینمای پس از انقلاب، همیشه مورد توجه نویسندگان و کارگردان‌های بسیاری بوده تا جایی که برخی از این آثار را می‌توان به عنوان خاطره‌سازترین فیلم‌های سینمای ایران نام برد اما آنچه که در این میان مهم است، از تعداد فیلم‌‌هایی که جایگاه "مادر" را به خوبی نشان داده، دو فیلم "مادر" ساخته علی حاتمی و "میم مثل مادر" مرحوم رسول ملاقلی‌پور است که توانستند مقام مادر را به خوبی به تصویر بکشند.
 
فیلم‌هایی که به مقام مادر می‌پرداختند زیاد است اما بهترین و تأثیرگذارترین فیلم‌های پس از انقلاب که به لحاظ ساختاری مربوط به مادر می‌شوند، اندک است که در این گزارش به برخی از آنها می‌پردازیم.
 
فیلم "ستاره بود" به کارگردانی فریدون جیرانی داستان یکی از ستاره‌های قدیمی سینمای ایران بنام روح‌انگیز را روایت می‌کند.
 
خسرو شکیبایی، امین حیایی، اندیشه فولادوند، فهیمه راستکار، فاطمه ابوالقاسم تبریزی از بازیگران این فیلم هستند.
 
فیلم "ستاره بود" سومین جلد از سه‌گانه ستاره‌ها به کارگردانی و نویسندگی فریدون جیرانی است.
 
فتحعلی اویسی در نخستین فعالیت حرفه ای خود فیلم "مادر" را در سال 1363 ساخت فیلمی که داستانش به زمان حمله مغول‌ها به ایران بازمی‌گردد و داستان مادری را به تصویر می‌کشد که پسرش توسط مغول‌ها با اعدام محکوم شده، اما مادر تلاش می‌کند تا این حکم در مورد فرزندش اجرا نشود اما او هیچگاه نمی‌تواند فرزند خود را ببیند.
 
مهری مهرنیا، فتحعلی اویسی و علیرضا مجلل از جمله بازیگران این فیلم هستند.

مرحوم "علی حاتمی" سال 68، در دومین تجربه خود پس از سینمای انقلاب به موضوع مقام مادر پرداخت و نتیجه‌اش بهترین فیلم سینمایی تاریخ سینمای ایران شد.
 
رقیه چهره آزاد، محمدعلی کشاورز، اکبر عبدی، جمشید هاشم‌پور، امین تارخ، فریماه فرجامی، اکرم محمدی از جمله بازیگران فیلم ماندگار مادر هستند.
 
فیلم "مادرم گیسو" ساخته سیامک شائقی سال 1374 تصویری دیگر را از مادر نشان داد.
 
"مادرم گیسو" روایتگر مردی است که سال‌ها قبل همسرش را از دست داده و با ورود زنی به نام گیسو به محل کارش فصل تازه‌ای در زندگی‌اش ایجاد شد.
 
فیلم "مهر مادری" کمال تبریزی یکی از بهترین فیلم‌های این کارگردان محسوب می‌شود. این فیلم بخشی دیگر از مقام و جایگاه مادر را به تصویر می‌کشد.
 
فاطمه معتمدآریا، حسین سلیمانی، جمشید اسماعیل‌خانی، محمدرضا داوودنژاد از بازیگران مهر مادری هستند.
 
فیلنامه خوب و بازی روان بازیگران و کارگردانی تبریزی توانست مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد.
 
"مهمان مامان" داریوش مهرجویی با موضوع کمدی خانوادگی تصویری ساده از مادر را به تصویر کشید.
 
گلاب آدینه، پارسا پیروزفر، امین حیایی، حسن پورشیرازی، نسرین مقانلو، ملیکا شریفی‌نیا، فریده سپاه‌منصور و دیگر بازیگران به خوبی توانستند سبب درخشش "مهمان مامان" شوند.
 
"گیلانه" ساخته مشترک رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب است.
 
این فیلم نگاهی به اوایل جنگ و اعزام نیروهای جوان به جبهه دارد ننه گیلانه به همراه پسر و دختر جوانش در کوران جنگ و بمباران‌های تهران، زندگی دشواری را می‌گذراند.
 
بازی فاطمه معتمدآریا در "گیلانه " مورد تحسین قرار گرفت و توانست جایگاه مادر را به خوبی ایفا کند.
 
بهرام رادان، باران کوثری، ژاله صامتی، شاهرخ فروتنیان، مجید بهرامی، نیره فراهانی از دیگر بازیگران این فیلم است.
 
"میم مثل مادر" مرحوب رسول ملاقلی پور دیگر فیلم سینمای ایران در خصوص جایگاه مادر است فیلمی درباره ارزش‌های مادر که به خوبی به تصویر کشیده شد.
 
"میم مثل مادر" روایتگر داستان سعید فرزند سپیده است که پزشکان وضعیت سعید را ناشی از استنشاق گازهای شیمیایی در زمان جنگ توسط سپیده می‌دانند.
 
"به همین سادگی" ساخته رضا میرکریمی داستان یک روز از زندگی طاهره مادر دو فرزند کوچک و همسر مهندس ساختمان را روایت می‌کند.
 
او به خاطر مشغله‌های کاری همسرش احساس تنهایی می‌کند و از طرفی مشکلات مربوط به فرزندانش او را عصبی کرده است و می‌ خواهد برای مدتی خانواده‌اش را ترک کند و با برادرش به ولایتش برود، تصمیمی بین قرار گرفتن بین ماندن و یا رفتن تنها چالشی است که در فیلم دیده می‌شود.
 
هنگامه قاضیانی، مهران کاشانی، صفا آقاجانی از بازیگران فیلم  "به همین سادگی" هستند.
 
"گهواره‌ای برای مادر" پناه برخدا رضایی درباره یک دختر طلبه به نام "نرگس" است وی که ادبیات روسی را در دانشگاه مسکو به اتمام رسانده وارد حوزه علمیه یزد می‌شود اما به خاطر بیماری مادرش بر سر دوراهی سختی قرار می‌گیرد.
 
"گهواره‌ای برای مادر" به یکی از والاترین ارزش‌های الهی و انسانی نگاه مثبت دارد و آن فداکاری و خدمت به والدین است.
 
الهام حمیدی، چکامه چمن‌ماه، غزل صارمی، مهران رجبی، فرحناز منافی ظاهر، هایده حائری و افسر اسدی از بازیگران این فیلم هستند.
 
"شیار 143" ساخته نرگس آبیار آخرین فیلمی است که مقام و جایگاه مادر را به تصویر کشیده است.
 
فیلمی قابل توجه و تکان‌دهنده در مورد مادری که تنها فرزندش را به جبهه می‌فرستد در این سه دهه که چشم به راه بازگشت فرزندش دارد از تصمیمی که با آن موافقت کرده پشیمان نمی‌شود الفت مهر مادری را به اوج خود می‌رساند.
 
مریلا زارعی توانست با ایفای نقش الفت مورد تحسین منتقدان و سینماگران قرار بگیرد.
 
مهران احمدی، گلاره عباسی، جواد عزتی، حسام بیگدلو، یدالله شادمانی، زهرا مرادی از دیگر بازیگران "شیار 143" هستند.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار