روزنامه صهیونیستی جروزالم پست تأکید کرد روابط روسیه و ایران از گذشته گرم‌تر شده است، تاجایی که روسیه تسلیحات پیشرفته نیز به ایران می‌فروشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازروزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در سرمقاله خود با عنوان «روسیه و ایران» تأکید کرد: اسرائیل قادر نیست بر سیاست خارجی روسیه تأثیر بگذارد، زیرا شاهدِ این روند بوده‌ایم که روابط روسیه و ایران به‌رغم مخالفت‌های اسرائیل، گرم‌تر از گذشته شده است، تاجایی که روسیه تسلیحات پیشرفته نیز به ایران می‌فروشد.

در این گزارش آمده است: «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه در ماه ژانویه به تهران سفر کرد تا پیمان همکاری‌های نظامی مهمی با ایران به امضا برساند که شامل از سرگیری فروش موشک‌های پیشرفتهٔ روسیه به ایران و همکاری‌های فزاینده نظامی میان دو کشور بود.

آمریکا در سال ۲۰۱۰ ممنوعیت پنج ساله برای فروش موشک‌های اس-۳۰۰ به ایران را اعلام و تاکید کرده بود فروش این نوع موشک‌ها به ایران خط قرمزی تلقی می‌شود که هرگز نباید از آن عبور شود. این در حالیست که می‌بینیم «ولادیمیر پوتین»، رییس جمهور روسیه، به راحتی از خطوط قرمز آمریکا عبور می‌کند. این نشان می‌دهد سیاست دولت اوباما مبنی بر تنظیم مجدد روابط آمریکا با روسیه، سیاستی شکست خورده است.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران پس از استقرار سامانه پدافندی اس-۳۰۰ در خاک این کشور، قادر خواهد بود از فاصله ۱۵۰ کیلومتری، نه تنها جت‌های جنگنده بلکه موشک‌هایی را که به سویش شلیک می‌شود، در هوا مورد هدف قرار دهد و منهدم کند.

این گزارش افزود: خریداری موشک‌های اس-۳۰۰ از سوی ایران، هرگونه عملیات نظامی بالقوهٔ آمریکا یا اسرائیل علیه تأسیسات هسته‌ای این کشور را به مراتب پیچیده‌تر و دشوار‌تر خواهد ساخت.

اسرائیل پیش از این نیز هشدار داده بود که چارچوب توافق به‌دست آمده در لوزان باعث افزایش مشروعیت و قانونی شدن تجارت و معامله با ایران خواهد شد و اکنون می‌بینیم که روسیه نه تنها با ایران داد و ستد می‌کند، بلکه به ایران تسلیحات پیشرفته نیز می‌فروشد. این مسئله باعث فروپاشی نظام تحریم‌ها علیه ایران خواهد شد.

حال اگر پس از امضای توافق جامع، آمریکا بخواهد رسماً تحریم‌های ایران را لغو کند، آنگاه اگر ایران از مفاد این توافق تخطی کرد، بازگرداندن تحریم‌ها به حالت اولیهٔ خود به مراتب دشوار‌تر خواهد شد.

در انتهای این گزارش آمده است درسی که اسرائیل باید از فروش موشک‌های اس-۳۰۰ روسیه به ایران بگیرد این است که تلاش‌های دیپلماتیک اسرائیل برای تأثیرگذاری بر سیاست خارجی روسیه بی‌فایده بوده است، زیرا به‌رغم مخالفت‌های اسرائیل، ما شاهد گرم‌تر شدن روابط میان مسکو و تهران بوده‌ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار