بر اساس اظهارات این عضو کمیسیون، اگر در نتیجه تحقیقات معلوم شود که گوگل نتیجه جست وجوی کاربران را به نفع خدمات خود تغییر داده است، متحمل مجازات های قانونی خواهد شد و ناچار است شیوه کسب و کار خود را در اروپا تغییر دهد.
گفته می شود شرکت گوگل در پی جست وجوی کاربران اروپایی، خدمات مرتبطی را که خود ارایه می کند، در صدر نتایج جست وجو نمایش می دهد و از طریق نفوذی که به دلیل ارایه خدمات رایگان جست و جو در بین کاربران اینترنتی به دست آورده است، سایر محصولات و خدمات خود را تبلیغ کرده و سایر رقبا را به طور غیرمنصفانه از چرخه رقابت خارج می کند.
از سال ها قبل بسیاری از غول های فناوری، کمیسیون اروپایی را برای مجازات رقبای خارجی خود تشویق می کردند؛ چراکه کمیسیون اروپایی علاوه بر جریمه های نقدی، می تواند شرکت هایی را که بر خلاف قواعد حقوق رقابت اتحادیه مشغول به فعالیت هستند به تغییر رویه های تجاری وادار کند و اساسا مدل کسب وکار آن ها را دگرگون کند.