نمایندگان نحوه رسیدگی به جزییات طرح‌ها و لوایح در جلسات رسمی مجلس را تغییر و اصلاح کردند

ساز و کار جدید مجلس برای رسیدگی به طرح‌ها و لوایح + جزئیات

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در جلسه علنی امروز ماده 6 طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را بررسی و تصویب کردند.

براین اساس ماده 151 آیین نامه داخلی مجلس به شرح زیر اصلاح و تصویب شد: 

الف- هنگام رسیدگی به کلیات گزارش کمیسیون اصلی در جلسه رسمی مجلس، ابتدا سخنگوی کمیسیون حداکثر به مدت 10 دقیقه توضیحات لازم را ارائه می‌کند و در صورت ثبت نام نمایندگان حداکثر 3 نفر مخالف و 3 نفر موافق به ترتیب یک موافق و یک مخالف هر کدام حداکثر 5 دقیقه نظرات خود را درباره قبول را رد کلیات بیان می‌کند و نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون در صورت تمایل هر کدام به مدت 5 دقیقه نظرات خود را بیان می‌کنند و برای کلیات رای گیری می‌شود، در طرح‌ها و لوایح مهم و مفصل، به پیشنهاد کتبی 15 نفر از نمایندگان یا رئیس جلسه و تصویب مجلس مدت زمان‌های مذکور دو برابر می‌شود.

ب-در صورت تصویب کلیات، رسیدگی به جزئیات طرح‌ها و لوایح در جلسه رسمی مجلس به شرح زیر خواهد بود:

1- گزارش کمیسیون اصلی در خصوص ماده واحده یا هر یک از مواد و اجزای آن به ترتیب مواد توسط یکی از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس قرائت می‌شود، در صورتی که نسبت به ماده واحده یا هر یک از مواد و اجزای آن پیشنهاد چاپ شده وجود داشته باشد ابتدا مصوبه کمیسیون اصلی در مورد آن رسیدگی می‌شود و در صورت وجود مخالف، یک نفر مخالف و سپس یک نفر موافق و پس از نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون هر یک حداکثر 5 دقیقه صحبت خواهند کرد و نسبت به مصوبه کمیسیون اصلی رای گیری خواهد شد.

2- در صورت عدم تصویب مصوبه کمیسیون اصلی در ماده واحده یا هر یک از مواد و اجزای آن به ترتیب پیشنهادهای چاپ شده اصلاحی با اولویت پیشنهادهای کمیسیون‌های فرعی و سپس نمایندگان به ترتیب جامعیت بیشتر به تشخیص رئیس جلسه و در پیشنهادهای مشابه به ترتیب نوبت و در صورت نیاز به قید قرعه توسط یکی از اعضای هیئت‌رئیسه به شرح ذکر شده بررسی خواهد شد.

3- در صورت عدم تصویب پیشنهادهای چاپ شده اصلاحی پیشنهاد چاپ شده بازگشت به لایحه یا طرح اصلی از کمیسیون‌های فرعی یا نمایندگان در ماده واحده یا هر یک از مواد و اجزای آن به شرح بالا مطرح و رای گیری خواهد شد در صورت تصویب این پیشنهاد برگشت لایحه یا طرح اصلی در هر ماده پیشنهادهای چاپ شده اصلاحی یا الحاقی مرتبط و غیرمغایر با مصوبات در آن مورد قابل طرح است. 

4- در صورت عدم تصویب پیشنهاد بازگشت به ماده واحده یا هر یک از مواد و اجزای طرح یا لایحه اولیه پیشنهاد چاپ شده کمیسیون‌های فرعی یا نمایندگان درباه حذف کل ماده واحده یا هر یک از مواد یا اجزای گزارش کمیسیون اصلی به شرح بالا مطرح و رای گیری می‌شود.

5- در صورت عدم تصویب پیشنهاد چاپ شده کمیسیون‌های فرعی یا نمایندگان درباره حذف کل هر یک از مواد و اجزای آن یک بار دیگر مصوبه کمیسیون اصلی در خصوص آن مورد به رای گذاشته می‌شود.

6- در صورت عدم تصویب این موارد پیشنهادهای جدید در جلسه رسمی مجلس پذیرفته می‌شود و یا در صورت لزوم رئیس جلسه آن مورد را برای رسیدگی مجدد به کمیسیون اصلی ارجاع می‌دهد.

در کلیه مواردی که مصوبه کمیسیون اصلی یا هر یک از پیشنهادهای اصلاحی، بازگشت به طرح یا لایحه اولیه به تصویب مجلس برسد، پیشنهادهای چاپ شده الحاقی مرتبط و غیرمغایر با مصوبه مجلس به تشخیص رئیس جلسه به ترتیب پیشنهادهای کمیسیون های فرعی و سپس نمایندگان مطرح و در مورد بالا رای گیری می‌شود.

پس از تعیین تکلیف نسبت به پیشنهادهای چاپ شده کمیسیون‌های فرعی و نمایندگان در ماده واحده یا مواد و اجزای آن‌ها در پایان نسبت به کل گزارش کمیسیون اصلی با اصلاحات انجام شده رای گیری خواهد شد در صورت عدم تصویب کل گزارش کمیسیون‌های اصلی پیشنهادهای جدید در جلسه مجلس پذیرفته می‌شود و یا در صورت ضرورت برخی مواد گزارش کمیسیون اصلی به تشخیص رئیس جلسه جهت رسیدگی مجدد به کمیسیون اصلی ارجاع و برای مابقی مواد رای گیری می‌شود.

7-نسبت به آن دسته از مواد که مجددا به کمیسیون اصلی ارجاع می‌شود، هر یک از نمایندگان می‌توانند در مهلت مقرر با حضور در کمیسیون پیشنهادهای خود را مطرح کنند پس از چاپ و توزیع گزارش کمیسیون اصلی در موارد ارجاعی به کمیسیون هر یک از نمایندگان می‌توانند تا 12 ساعت پس از توزیع گزارش کمیسیون اصلی پیشنهادهای خود را جهت طرح در جلسه رسمی مجلس به هیئت رئیسه مجلس ارائه کنند.

تبصره: در صورت عدم آمادگی یا عدم حضور سخنگوی کمیسیون، به ترتیب رئیس یا یکی از نواب رئیس یا سایر اعضای کمیسیون به جای وی از نظر کمیسیون دفاع می‌کند.

این ماده با 163 رای موافق، 26 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.

انتهای پیام/

برچسب ها: صحن ، علنی ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار