زمین پاک در دستان زباله‌های ناپاک

این روزها شاید یافتن زمین پاک تنها با همکاری شهروندان و جمع‌آوری به موقع زباله‌ها امکان‌پذیر باشد که راه‌اندازی کمپین آسمان آبی، زمین پاک اقدامی ارزشمند در این زمینه به شمار می‌رود.

ه گزارش خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران، روز زمین پاک برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کره زمین است، سازمان ملل متحد نیز هر سال در اعتدال بهاری یعنی روز 22 آوریل/ 2 اردیبهشت را روز زمین نامید و جوامع بسیاری نیز هفته زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند و تمام هفته را به فعالیت‌های زیست محیطی اختصاص می‌دهند. 

با توجه به اینکه میزان تولید زباله در اجتماعات شهری از جمله تهران به شیوه‌ی زندگی مردم ساکن و نوع فعالیت در مناطق مختلف بستگی دارد، تحلیل شیوه‌های زندگی خانوارهای ساکن بر حسب مناطق شهرداری می‌تواند علت‌های تولید زباله را تفسیر کند. 

میزان تولید زباله در منطقه 8، 9، 14، 15و 17 نسبت به مناطق شمال شهر کمتر است. 

با این حال محمدرضا اخلاصی رئیس اداره بازیافت شهرداری منطقه 17 از افزایش یک درصدی میزان پسماند خشک نسبت به سال گذشته خبر داد و دلیل این افزایش را تغییر نحوه جمع‌آوری پسماند دانست و گفت: در فروردین 94 میانگین روزانه 20 تن زباله تولید شده است و نحوه‌ی جمع‌آوری آن به صورت تفکیک از مبدأ بوده است. 

با توجه به اینکه اجرای طرح آسمان آبی زمین پاک با دو محور انضباط ترافیکی و تفکیک زباله از مبدأ گامی مؤثر در حفاظت محیط زیست در حوزه شهری است، در این راستا اداره بازیافت منطقه 17 با داشتن 14 غرفه‌ی بازیافت به علاوه‌ آن آماده‌سازی خانه بی‌بازیافت بوستان صبا و همچنین آموزش‌هایی نظیر آموزش چهره به چهره، آموزش در مدارس، مساجد و سرای محلات عملکرد مناسبی را در تحقق اهداف کمپین آسمان آبی، زمین پاک داشته است. 

گفتنی است آلودگی هوا و محیط زیست از جمله مشکلات مهم در شهر تهران است که سال‌ها تلاش برای رفع آن هنوز به نتیجه قابل قبول نرسیده است شاید مهم‌ترین علت این اتفاق نبود فرهنگ‌سازی مناسب برای جلب اعتماد و همیاری شهروندان با مدیریت شهری برای کاهش این مشکلات است که راه‌اندازی کمپین آسمان آبی، زمین پاک و تحقق اهداف آن در مناطق مختلف به ویژه منطقه 17 اقدامی ارزشمند به شمار می‌رود. 

گزارشی از زهرا صادقی 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار