یک روان‌شناس گفت: بازی‌ها منجر به شکل‌گیری تفکر، شناخت و شخصیت کودک می‌شود و اسباب‌بازی‌ها نقش‌های هویتی متفاوتی به کودکان می‌دهد.

حسین ابراهیمی‌مقدم، روانشناس در گفت و گو با خبرنگار خانواده باشگاه خبرنگاران، در خصوص تأثیر بازی‌ها در کودکان اظهار کرد: بازی تفکر کودک است به عبارت دیگر استفاده از بازی‌های مختلف می‌تواند منجر به شکل‌گیری تفکر، شناخت و شخصیت کودک شود.

وی گفت: بازی‌های گروهی نقش پررنگی در شکل‌گیری شخصیت کودک دارد، زیرا علاوه بر ایجاد احساس روانی مثبت، رفتارهای جمع‌گرایانه را به او آموزش می‌دهد و کودک رقابت صحیح را آموزش می‌بیند، به همین منظور لازم است که موضوع برد و باخت به درستی ولی بدون حساسیت پیگیری شود و در ارتباط با رقابت سالم نیز شرایطی را ایجاد کنیم که در این صورت است که بازی نقش مثبت خود را به خوبی ایفا می‌کند.

ابراهیمی‌مقدم گفت: بازی‌ها هر قدر که جنبه خلاقیت را داشته باشند مثل استفاده از اسباب‌بازی‌های جورچین که کودک خود با ابزارهای مختلف درصدد ساختن خانه و یا اتومبیل برمی‌آید میزان سطح خلاقیت او را افزایش می‌دهد.

این روانشناس ادامه داد: فضای حاکم بر بازی از جمله فضای روانی و فیزیکی در احساس‌های روانی کودک تأثیر دارد. مثلاً فضای توأم با آرامش احساس روانی مثبت و درگیری ذهنی خوب در رشد و شکوفایی و احساس عاطفی مثبت کودک موثر است در حالی که محیط پرتنش احساس روانی ناخوشایند به همراه دارد.

وی افزود: محیط بازی کودک در رشد خلاقیت آن‌ها موثر است. در محیطی که کودک اجازه فعالیت دارد خلاقیت او بیشتر بروز می‌کند.

ابراهیمی‌مقدم گفت: مشارکت والدین و اطرافیان نیز باعث می‌شود کودک نسبت به بازی حس بهتری پیدا کند و برعکس اگر مورد سرزنش قرار بگیرد همیشه احساس گناه و اضطراب را به همراه دارد.

وی در پایان تصریح کرد: اسباب‌بازی‌ها نیز در شکل‌گیری هویت کودکان نقش موثری دارد. به عنوان مثال بعید است والدین برای پسر بچه‌ها عروسک و برای دختر بچه‌ها شمشیر انتخاب کنند. به عبارت دیگر ما با استفاده از اسباب‌بازی‌ها نقش‌های هویتی و جنسیتی متفاوتی را به فرزندان خود آموزش می‌دهیم و آن‌ها به تدریج با این الگوها رشد و نقش خود را ایفا می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار