گاهی اوقات برای دسته بندی و ارائه ی بهتر اطلاعات، از جدول استفاده می کنیم. در این گزارش با نحوه ایجاد جدول و قالب بندی آن آشنا می شویم. برای ایجاد جدول می توانیم از سه روش اقدام نماییم این روش ها عبارت اند از: درج جدول (insert table)، ترسیم جدول (draw table)، درج جدول سریع (quick tables) که با مطالعه ادامه ی گزارش می توانید ایجاد هر یک از آن ها را یاد بگیرید.
1- درج جدول: این روش برای جدول ساده و سریع است و برای درج جداول ساده با ابعاد مشخص مناسب است. برای ایجاد جدول با روش درج، مراحل زیر را دنبال می کنیم: ابتدا صفحه گسترده ی ورد را اجرا نمایید، سپس به سربرگ رفته و در گروه tables دکمه را کلیک کنید. روی گزینه ی کلیک کنید. در پنجره ظاهر شده تعداد ستون ها (columns) و سطرها (rows) جدول را مشخص کرده و دکمه را بزنید. یک جدول با ابعاد تعیین شده در سند درج می شود.
2- ترسیم جدول: با این روش می توانیم علاوه بر جداول ساده، جداول پیچیده را نیز ترسیم کنیم. این روش دارای انعطاف و قابلیت های بیشتری مانند امکان درج خطوط مورب است.
برای ترسیم جدول با روش (draw) به صورت زیر عمل می کنیم:
مکان نما را به محلی از سند که می خوام در آن جا جدول ایجاد کنیم منتقل می کنیم.
روی سربرگ کلیک کرده و گروه tables دکمه را کلیک می کنیم.
در منوی ظاهر شده روی گزینه کلیک می کنیم
اشاره گر ماوس به شکل مداد تغییر پیدا می کند و هم زمان با حرکت افقی ماوس در صفحه، خط عمودی نقطه چینی بر روی خط کش افقی، موقیعت ماوس را نشان می دهد.
در این حالت می توانیم با کلیک دکمه ماوس و کشیدن و رها کردن به میزان دلخواه جدول خود ار ترسیم کنیم.
ابتدا کادر دور جدول را ترسیم می کنیم و سپس اجرای داخلی جدول را ترسیم کنیم
برای درج خطوط مورب، گوشه های دلخواه جدول با کشیدن ماوس به هم وصل می کنیم.
برای پایان عملیات ترسیم کافی است کلید esc را فشار دهیم.
بلافاصله پس از ترسیم جدول، سربرگ وابسته ظاهر می شود که مطابق شکل زیر شامل دو سربرگ LAYOUT و DESIGN است وظیفه ی دکمه های مهم و پر کاربرد و سربرگ های LAYOUT و DESIGN تشریح شده است
3- درج جداول سریع: در نرم افزار word، تعدادی جداول آماده برای موضوعات مختلف وجود دارد که به سادگی می توان این نوع جداول را در سند درج کرد.
برای درج جداول سریع به صورت زیر عمل می کنیم.
- مکان نما را به محلی از سند که می خواهیم در آنجا جدول درج کنیم منتقل می کنیم.
- روی سر برگ کلیک کرده و در گروه tables دکمه را کلیک می کنیم.
- در منوی ظاهر شده روی گزینه کلیک می کنیم. - لیستی از جداول آماده موجود در نرم افزار word ظاهر می شود. بر روی جدول دلخواه خود کلیک می کنیم تا در سند درج می شود.
نمونه ای از جداول موجود:
4- درج جدول اکسلی در word: در نرم افزار word یک بخشی وجود دارد که شما می توانید جداولی به سبک صفحه گسترده ی excel ایجاد نمایید. بهترین ویژگی ایجاد جدول به این روش امکان فرمول نویسی در داخل ستون ها و سلول ها است. مثلا شما می توانید با نوشتن یک فرمول ساده وظیفه انجام محاسبات را به خود جدول واگذار کنید. برای نمونه و یادگیری بهتر شما عزیزان یک نمونه فرمول نویسی را برای شما شبیه سازی می کنیم.
برای درج جدول اکسلی در word به صورت زیر عمل می کنیم
- روی سر برگ کلیک کرده و در گروه tables دکمه را کلیک می کنیم.
- در منوی ظاهر شده روی گزینه کلیک می کنیم. - حال می توانید جدول مورد نظر را کامل کنید.
از این جداول برای ایجاد کارنامه، فاکتور و ... استفاده می شود. مثلا برای ایجاد کارنامه کافی است فقط شما نمرات را در بخش نمره وارد کنید تا برنامه با استفاده از فرمول معدل شما را به صورت اتوماتیک حساب کند و با تغییر در اعداد نمرات خواهید دید که معدل و جمع نمرات شما تغییر خواهد کرد. البته در آموزش های اکسل به این بحث ها و فرمول ها به صورت کامل پرداخته می شود.
یک نمونه ساده از فرمول نویسی در درون جدول:
ما قصد داریم سلول a1 و a2 را با هم جمع کنیم و حاصل جواب را در سلول a3 بنویسم. برای این کار فرمول مقابل را در a3 تایپ می کنیم a1 + a2= . خواهیم دید که حاصل جواب در a3 ظاهر می شود.