تاکنون 120 هزار هکتار از جنگلهای بلوط استان به میزان 25 تا 75 درصد به خشکیدگی بلوط دچار شده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛از نظر حفاظت محیط زیست، جنگل ها در تولید آب و جلوگیری از فرسایش خاک،  نقش بسیار مهم و حیاتی دارد.

مساحت جنگل های کرمانشاه 527 هزار هکتار است که به صورت نواری به عرض 60 کیلومتر غرب استان را فراگرفته است، گونه غالب جنگل های استان کرمانشاه، بلوط ایرانی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: بر اساس آمارهای موجود تاکنون 120 هزار هکتار از جنگلهای بلوط استان به میزان 25 تا 75 درصد به خشکیدگی بلوط دچار شده اند.

حسین سلیمانی گفت: سال گذشته با مشارکت مردم عوامل زمینه ساز خشکیدگی بلوط در سطح 37 هزار هکتار از جنگل های خشکیده شده این استان را از بین بردیم و در صورت تخصیص اعتبار در کوتاهترین زمان ممکن تمامی عوامل زمینه ساز خشکیدگی جنگل های بلوط در استان را از بین خواهیم برد.

وی اضافه کرد: خشکیدگی بلوط به علت سه بیماری آفت سوسک چوب خوار، بیماری قارچی و آفت لورانتوس بوجود آمده، گفت: کارشناسان درختان خشکیده را منبع آلودگی می‌دانند و به همین دلیل هم مبارزه با درختان آلوده در برنامه قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کرمانشاه گفت: در سال گذشته مبارزه با آفت لورانتوس در سطح 30 هزار هکتار از منابع طبیعی و جنگل‌های این استان انجام شده است. قطع کردن غده‌ها بهترین راه مقابله با آفت لورانتوس است و در صورت حذف این غده ها مشکل خاصی برای درخت پیش نمی آید.

وی افزود: آفت سوسک چوبخوار نیزبا نوک خود تنه درخت را سوراخ سوراخ می‌کند و از این طریق درخت را از داخل خالی کرده و آن را از بین می‌برد که برای مقابله با این آفت درختان آلوده را از زمین قطع می کنند تا ریشه آن‌ها جست بزند، همچنین در خصوص درختان آلوده به قارچ زغالی بلوط هم باید ضمن قطع کامل درخت، ریشه آن را نیز از خاک بیرون آورده، سوزانده و معدوم کرد.

سلیمانی در ادامه با بیان اینکه پس از قطع و از بین بردن عوامل مشکل ساز در جنگل‌های زاگرس برنامه درختکاری جایگزین اجرایی می‌شود، گفت:در این راستا سال گذشته توسعه جنگل‌کاری و احیاء اراضی در سطح هفت هزارهکتار انجام شده است.

خشکیدگی بلوط در سال 89 در ایلام شناسایی شد و در سال 90 مشخص شد که حدود 15 هزار هکتار از جنگل های بلوط استان کرمانشاه به خشکیدگی بلوط دچار شده اند، این رقم اکنون به 120 هزار هکتار رسیده است.

انتهای پیام/س



برچسب ها: کرمانشاه ، جنگل ، بلوط ، خشک ، هزار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.