عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: با بررسی جایگاه مجلس از دوره اول تاکنون شاهد تنزل جایگاه مجلس هستیم

طرح استانی شدن انتخابات یک قدم رو به جلو است/مجلس دهم احتمالا بی خاصیت تراز مجلس نهم خواهد بود

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران "صادق زیباکلام" عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مناظره «بررسی مزایا و معایب طرح استانی شدن انتخابات مجلس» که امروز (چهارشنبه) در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار کرد: اگر جایگاه مجلس با یک منحنی از ابتدا تاکنون، تدوین شود شاهد افول آن خواهیم بود و جایگاهی را که مجلس اول داشته هیچگاه مجلس هفتم هشتم نداشته است.

وی با اشاره به اینکه احتمالا مجلس دهم بیخاصیت‌تر از مجلس نهم باشد افزود: در دهه اول انقلاب ما با نقش پول در انتخابات مشکلی نداشتیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در انتخابات مجلس دهم در برخی موارد بیش از یک میلیارد تومان نیز برای انتخابات خرج شده افزود: این موضوع مصیبتی است که گریبان مجلس شورای اسلامی را گرفته است.

وی با اشاره به روش‌های برخورد با خرج پول انتخابات مجلس افزود: مسئولین ما فقط بلد هستند مچ گیری کنند که این کار موجب افزایش تخلفات زیر زمینی و پنهان شده است.

زیبا کلام با طرح این سوال که استانی کردن انتخابات چقدر جایگاه مجلس را به آن برمی‌گرداند و اینکه چقدر باعث کم شدن و خرج پول در انتخابات خواهد شد ادامه داد: یکی از بلایای دیگری که مجلس به آن گرفتار شده دخالت بیجای نمایندگان حوزه‌های انتخابی مختلف در امور اجرایی است و شما در کمترحوزه‌ای می‌بینید که نمایندگان در آن حوزه کاری به کار مدیران اجرایی نداشته باشند و در این حوزه‌ها نمایندگان همه مسئولان  اجرایی را انتخاب می‌کنند و فقط عرضه الگوی تعیین امام جمعه را ندارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: من در هیچ نقطه‌ای نمی‌توانم از احمدی نژاد دفاع کنم اما از این بابت که احمدی نژاد اجازه نداد نمایندگان برای وی تعیین تکلیف کنند به او درود می‌فرستم.

وی تصریح کرد: هم اکنون نمایندگان در استان هر اسبی را که بخواهند می‌تازند و به عنوان مثال نمایندگان رشت و لاهیجان اعمال نفوذ می‌کنند تا یک آقا و خانمی مسئول آموزش و پرورش استان شود.
 
وی نزول جایگاه مجلس و خرج شدن پول برای انتخابات را سازه‌ای برای قوه مقننه خواند و گفت: این موضوع دو دلیل دارد و از نظر من دلیل اول، نبود احزاب و تشکل‌های سیاسی قوی و مستقل از حاکمیت است و دلیل دوم نیز موضوع نظارت استصوابی شورای نگهبان است و به نظر من عمل شورای نگهبان در  بسیاری از حوزه‌های انتخابیه نامزدهای وطن  پرست را به بهانه فتنه از میدان خارج کردند.

زیبا کلام ادامه داد: هنگامی که این کار انجام شود افرادی که پول خرج می‌کنند وارد مجلس خواهند شد و به دلیل اینکه احتمال دارد این طرح جلوی این مسائل را بگیرد اسلامی شدن انتخابات را یک قدم رو به جلو می‌دانم و با آن موافق هستم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به حذف برخی احزاب از صحنه سیاسی کشور گفت: معتقد هستم احزاب سیاسی ظرف 36سال گذشته قدرت کافی را نداشته‌اند و آن‌هایی که می‌خواستند  خاصیت مردمی پیدا کنند منحل شدند.

زیبا کلام در ادامه با بیان اینکه به برخی چهره‌های سیاسی منتقد در جهت بیان مواضع خود اجازه داده نمی‌شود افزود: مشکل اساسی اصول  گرایان  این است که یک طرفه حرف می‌زنند و از تریبون های مختلف افراد به عنوان فتنه گر حمله می کنند.

وی با اشاره به اظهارات بادامچیان درباره  وجود نهادی برای تایید صلاحیت نامزد انتخابات برای همه کشورها گفت: موضوعی را که ‌آقای بادامچیان ذکر کرده جای بررسی دارد و باید روی درستی یا غلط بودن آن بحث شود.

زیبا کلام با بیان اینکه رد صلاحیت  انتخابی یکی از معضلات مجلس است  افزود: مثلا فردی در انتخابات ثبت نام کرده و سپس با یک بازی لغت به او می‌گویند تو رد صلاحیت نشده ای بلکه صلاحیتت از شورای  نگهبان احراز نشده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه باید قبول کنیم که در انتخابات مجلس با مشکل مواجه هستیم ادامه داد: اگر شما معتقدید که خرج کردن 800 میلیون در حوزه انتخابی اشکال ندارد  ولی ربط داشتن افراد به فتنه مشکل اساسی است پس دیگر مطرح  کردن این طرح بلاموضوع است.

زیبا کلام با اشاره به سخنان دیروز وزیر کشور در مجلس گفت: دیروز وزیر کشور هم عنوان کرد که عذر خواهی می‌کنم و مسائلی که مطرح کرده‌اند به کشورهای نظیر تانزانیا و قرقیزستان مربوط است.

وی با بیان اینکه معتقدم نظارت استصوابی یکی از جدی‌ترین مشکلات  انتخابات است افزود: شورای نگهبان اصلا به هیچ کس جواب نمی‌دهد و قانون را قبول ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه این طرح آیا استانی شدن مشکل مردم را حل خواهد  کرد گفت: همچنان معتقدم علی رغم تمامی عیب‌هایی که استانی شدن انتخابات در پی دارد یک گام رو به جلو است و اگر به دنبال مشخص شدن هزینه ها هستید هنگامی که با یک جمع بزرگتر رو به رو  می‌شود قطعا رسیدگی ساده تر خواهد بود.

وی ادامه داد: شما درآمد سالیان نمایندگان را با خرج‌های میلیاردی مقایسه کنید حتما خواهید دید که مجلس برای یک عده به عنوان یک مواضع است.

زیبا کلام گفت: استانی شدن انتخابات معجزه نمی‌کند ولی حتما هزینه های انتخاباتی را علنی تر خواهد کرد.

وی در پایان افزود: من نسبت به اصول گرایان بغضی ندارم و اینگونه نیستم که هرکسی هر چه گفت  آن را روی سرم بگذارم جالب است بدانید که آ‌قای روحانی هرگز از من خوشش نمیاد زیرا هرجا هرچیزی را که فکر می کردم صحیح نیست مورد انتقاد قرار داده‌ام.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: دواتگری ، کمیسیون ، امنیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار