در نشست خبری فیلم «360 درجه»؛

مسعود فروتن هر نقشی را نمی‌پذیرد / تشکر سام قریبیان از مادرش / درخواست کی‌مرام از دبیر جشنواره

مسعود فروتن مطرح کرد: من ماندن و بودن را دوست دارم ولی قول می‌دهم هر نقشی را بازی نکنم.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری فیلم 360 درجه به کارگردانی سام قریبیان عصر امروز پس از نمایش فیلم در پردیس ملت برگزار شد.

پس از صبحت‌های محمدرضا مقدسیان منتقد و مجری برنامه نشست با حضور سام قریبیان کارگردان، کوهیار کلاری فیلمبردار، مسعود فروتن بازیگر، بابک کریمی و میلاد کی‌مرام بازیگر، پرویز آبنار صدابردار و صداگذار برگزار شد.

سام قریبیان پس از صحبت‌های منتقد برنامه بیان کرد: فیلم گویای همه چیز است و من حرف خاصی در این باره ندارم اما به دلیل مشکلات فنی، پخش فیلم که قبل از اکران آن رخ داد از همه عذرخواهی می‌کنم.

مسعود فروتن بیان کرد: من خیلی خوشحالم که سام یک پنجره‌ای برای من باز کرد که توانستم دنیا را بیشتر و بهتر ببینم. این فیلم یک اتفاق جدید برای من بود.

وی افزود: من قصد بازیگری نداشتم چون بازیگری کار بسیار سختی است اما ریسک کردم و این بازیگری را پذیرفتم. سام قریبیان باعث این اتفاق شد و خوب و بد این نقش بر عهده خود اوست.

بابک کریمی بازیگر 360 درجه با بیان اینکه تجربه ایفای نقش در این فیلم حیرت‌انگیز بود، گفت: در سینمای ایران وقتی یک نفر در یک نقش گل می‌کند مدام از او نقش تکراری می‌خواهند ولی این درست نیست.

وی اظهار داشت: این تجربه کاملاً متفاوت بود اما اولین کنجکاوی من این بود که چرا من برای این نقش انتخاب شدم اما دلیلش هرچه بوده مهم نیست؛ مهم این است که نقش خوب از آب دربیاید.

کریمی در ادامه بیان کرد: نقش من، نقش فرعی است که یک بازیگوشی در آن وجود دارد چون به ندرت شاهد این گونه نقش‌ها هستیم. وقتی فیلمنامه را خواندم متوجه شدم که کارگردان بر آن تسلط زیادی دارد فیلم‌نامه‌های دیگر معمولاً صرفاً یک قصه هستند اما این فیلم‌نامه بسیار جذاب بود و از نظر من همکاری خوب و دلپذیری بود.

کی‌مرام دیگر بازیگر این فیلم با لحن طنز گفت: در حال حاضر خیلی وقته نشسته‌ام، انگار در جلسه خواستگاری حضور دارم.

وی افزود: چیزی که مرا جذب کرد قهرمان‌محوری فیلم بود. سام قریبیان دوست من است و امتحان این ژانر را پس داده است. در هنگام نشست خبری و صحبت‌های کی‌مرام، سام قریبیان شیطنت‌های خاص خود را اجرا می‌کرد.

کوهیار کلاری فرزند محمود کلاری فیلمبردار این اثر بیان کرد: من و سام سال‌هاست که همدیگر را می‌شناسیم، وقتی سناریو را خواندم خوشحال شدم که باز از این فیلم‌ها می‌توان در سینما ساخت.

وی در ادامه بیان کرد: برخی از لوکیشن‌ها را بنا بر موقعیت فضا پردازش کردیم و ترکیب من، کارگردان و طراح صحنه موجب این فضاها در فیلم شد.

وی با بیان این که فضای زندان را به نحو متفاوتی طراحی کردیم، گفت: دست فیلمبردار معمولاً برای فضاسازی باز است.

قریبیان در ادامه افزود: من از دوستان عزیزی که عضو تیم 360 درجه هستند و بدون آن‌ها نمی‌توانستیم این کار را بسازیم تشکر می‌کنم.

قریبیان با نام بردن از عوامل فیلم از حضار خواست آن‌ها را تشویق کنند. پس از نام بردن قریبیان از اعضای فیلم یکی از حضار کلمه ناجی هنر را به زبان آورد و قریبیان با لبخند گفت "و ناجی هنر" که این کلمه نیز باعث تشویق حضار شد. پس از معرفی اولیه عوامل جلسه پرسش و پاسخ آغاز شد.

قریبیان در پاسخ به سوال یک خبرنگار بیان کرد: در بحث فیلمسازی دو موضوع مطرح است، سلیقه شخصی و سلیقه مخاطب. من هر چه یک ژانر را دوست داشته باشم اما مخاطب آن را دوست نداشته باشد، در حرفه خود موفق عمل نکردم و سابقه حرفه‌ای خود را زیر سوال برده‌ام. استفاده از تلفن‌های قدیمی که شماره‌گیر داشت یا موبایل نداشتن قهرمان قصه تعمدی بود. شما ماشین 206 را می‌بینید و در کنارش شورلت قدیمی را هم می‌بینید، این‌ها شیطنت‌های فیلمسازی است.

کی‌مرام در پاسخ به سوال یکی از اصحاب رسانه بیان کرد: شاید به قول آقای صدرعاملی این فیلم در جشنواره ملی رأی نیاورد و اینجا رأی آورد. سخت‌ترین کار بعد از ملکه بازی در 360 درجه بود خوشحالم که من و فیلم را دیدید و ما توسط شما دیده شدیم. بازخورد اکران این فیلم را از کامنت‌ها و اظهار لطف دوستان متوجه می‌شوم. بعد از این فیلم حالم خوب است و می‌توانم بگویم که در کنار استادانم حال خوبی دارم.

وی در ادامه افزود: ما سعی کردیم یک طراحی داشته باشیم، اعتماد به سام قریبیان و تک تک پلان‌هایی که گرفته شد اتفاق خوبی بود. من در میانه راه از قریبیان پرسیدم که آیا مطمئنی که راه را درست می‌رویم و وقتی با اطمینان او مواجه شدم با خیال راحت‌تر به راه ادامه دادیم. من از بازی در این فیلم راضی‌ام و افتخار می‌کنم که در این فیلم و برای مردم کار می‌کنم.

قریبیان در پاسخ به سوال خبرنگار ما بیان کرد: وقتی پس از آزادی کی‌مرام، تلفن تعمیرگاه زنگ می‌خورد و پشت خط مهتاب است با حرف‌های مهتاب متوجه می‌شویم که هرچند دکتر مسبب تمام این اتفاقات است اما نمی‌خواسته کسی متوجه شود که او نیز در تعمیرگاه به سر می‌برد.

کریمی در ادامه عنوان کرد: یک نقش وقتی به مرحله نتیجه رسیده و ثمره می‌دهد، خودش را نشان می‌دهد فکر می‌کنم بازی در فیلم شانس من بوده است چون از نقش‌هایی که انتظار نداریم غافگیر می‌شویم نه از نقش‌هایی که انتظار می‌رود.

کریمی همچنین تأکید کرد: من وقتی در نقش‌های فرعی شیطنت می‌کنم بهتر می‌توانم آن را اجرا کنم تا در نقش‌های اصلی.

پرویز آبنار صدابردار و صداگذار فیلم عنوان کرد: کار در ژانر پلیسی خیلی برایم جالب بود. این نشان دهنده این است که وقتی امکانات بیشتری داشته باشیم می‌توانیم در سطح جهانی حاضر شویم.

کارگردان 360 درجه با ابراز خرسندی از توجه مخاطب به فیلم گفت: وقتی فیلم از طرف شما دیده شد معلوم است روی آن کار شده است.

وی افزود: علاقه به این ژانر شاید به دلیل این است که از بچگی در خانه ما این گونه فیلم‌ها طرفدار داشته است، شاید اگر در خانه ما فیلم هندی دیده می‌شد من اثری مثل روزگار را می‌ساختم. فضای فیلم دیدن در خانه ما خاص بود و بعدها خودم به این ژانر علاقمند شدم.

وی در خصوص پدرش فرامرز قریبیان بیان کرد: پدرم مثل یک خویشاوند برای تمام گروه بود نه فقط برای من. حضور معنوی او برای همه عوامل دلگرم کننده بود. بار دیگر هم می‌گویم اگر عوامل نبودند کار به این خوبی انجام نمی‌شد.

وی با اشاره به بازیگر نقش چکمه‌پوش در فیلم اظهار داشت: من بعد از شش ماه فهیدم که در صحنه درگیری مچ دست و سر این بازیگر آسیب دیده است.

فروتن بیان کرد: من و سام قریبیان یک سفر کوتاه سه ساعته از آمل به تهران داشتیم و من در تمام طول راه صحبت می‌کردم بعد از آن سفر سام با من تماس گرفت و در مورد فیلمش با من صحبت کرد. من مرد خوشبختی هستم که 40 سال با 4 نقش کار می‌کنم.

وی در ادامه عنوان کرد: من منتظر نقشی بودم که اتفاقی در آن بیفتد و وسواس خاصی در انتخاب نقش داشتم. وقتی قریبیان این نقش را برای من توضیح داد و گفت که در پایان فیلم دچار شوک می‌شوم، از آن خوشم آمد. من حتی فیلمنامه را هم نداشتم و با صحبت‌های سام کار را شروع کردم. یکی از مسئولان برگزاری نشست خبری با صحبت‌های درگوشی با منتقد برنامه توجه فروتن را جلب کرد.

فروتن گفت: وقتی دو نفر درگوشی صحبت می‌کنند، حواس من پرت می‌شود و دوست دارم بدانم آن‌ها با هم چه می‌گویند باید بگویم بغضی که میلانی داشت من هم داشتم.

منتقد برنامه رو به فروتن بیان کرد: با سکانس آخر فیلم من هم به آشپزی علاقمند شدم پس از صحبت‌های فروتن و منتقد برنامه میلاد کی‌مرام از حضور علیرضا رضاداد دبیر جشنواره در محل نشست خبر داد و گفت: از طرف فیلم 360 درجه از رضاداد و حمایت‌هایش تشکر می‌کنم. خوشحالم که در این فیلم دیده شدم و باید بگویم که اگر بهترین بازیگر دنیا هم باشید، باید منتظر نقش خوب و متفاوت بمانید.

کریمی اظهار داشت: پدر من استاد راهنمای پایان‌نامه مسعود فروتن بوده و من در زمان اجرای پایان‌نامه فروتن را دیده‌ام.

کی‌مرام بیان کرد:‌ در این جا باید یادآور شوم عزیزی جایش اینجا خالی است که به دلیل کسالت حضور ندارد و آن هم فرامرز قریبیان است. سپس حضار حاضر در نشست و عوامل فیلم قریبیان را تشیوق کردند.

قریبیان ادامه داد: در فیلم گناهکاران 73 ادای دین را انجام دادیم شاید بعضی از صحنه‌های فیلم مخاطب را یاد صحنه‌های فیلم‌های خارجی بیندازد، این کار عمدی است و شیطنت کارگردان است.

وی در خصوص نقش مسعود فروتن و بهاره رهنما در فیلم 360 درجه تصریح کرد: وقتی شما فیلمنامه 360 درجه را بخوانید به هر بازیگری به جز مسعود فروتن ممکن است فکر کنید اما اگر هر بازیگر دیگری به غیر از او بود ممکن بود نقش به لمپنیزم نزدیک شود. این که با برعهده گذاشتن این نقش بر عهده فروتن تأثیر گذاشتیم این بود که اعتماد مخاطب را به دست بیاوریم و در سکانس آخر سیلی را بزنیم. این مورد در خصوص بهاره رهنما هم صدق می‌کند. درست است که نقش رهنما تلخ است اما وی یک شیرینی خاصی به این نقش داد.

کلاری عنوان کرد:‌ 14 سال است دستیار پدرم هستم و اگر هنوز هم قبول کند دستیار او باقی می‌مانم. در این فیلم احساس لذت کردیم چون رابطه پدر فرزندی من و پدرم مثل سام و قریبیان بود و فضای فیلم خوب و صمیمانه بود.

کی‌مرام در پایان بیان کرد: امیدوارم فیلم در اکران هم موفق باشد اما روی صحبتم با دبیر جشنواره است. ما یکسری نعمت در سینما داریم که به صورت جهانی کار می‌کنند. از آقای رضاداد خواهش می‌کنم یکسری جایزه برای بدلکاران هم در نظر بگیرند چون این افراد به صورت حرفه‌ای در سطح جهانی کار می‌کنند و مطمئناً تشویق خوشحال‌شان می‌کند.

کریمی در پایان گفت: کوهیار کلاری می‌گفت که دلمان برای این ژانر در سینما تنگ شده من هم اعتقاد دارم و امیدوارم تماشاچیان به دوران شیطنت‌های قدیمی بازگردند.

فروتن در پایان بیان کرد: من آمده‌ام که باشم و بمانم و ماندن و بودن را دوست دارم بازیگری کنم هر نقشی را نمی‌پذیرم و دوست دارم با نقش‌های خاص ظاهر شوم.

قرییبان در پایان از مادرش و دوست قدیمی‌اش که در این پروژه با دلسوزی همراه او بودند، تشکر کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار