بخشی از افزایش قیمت محصولات پروتئینی متاثر از بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و واردات صورت گرفته می‌باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، خوراک دام یکی از مشکلات همیشگی دامپروران بوده و در حال حاضر در شرایطی قرار گرفته‌ایم که باعث شده نتوانیم علوفه‌ی مورد نظر خود را تامین کنیم.

این در حالی است که خوراک دام و طیور در تولیدات محصولات پروتئینی مانند گوشت و تخم مرغ نیز بسیار موثر است.

بر اساس این گزارش، با توجه به تولیدات خوراک دام و طیور در کشور، باز هم واردات جای خود را حفظ کرده و شاهد ورود این مواد به کشور هستیم.

نکته حائز اهمیت این است که بخشی از افزایش قیمت محصولات پروتئینی متاثر از بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و واردات صورت گرفته می‌باشد. بخشی از این نهاده‌ها همان مواد کنسانتره‌ای هستند که برای مثال نیاز صنعت طیور در کشور به این مواد حدود هشت میلیون تن در سال بوده  که عمده‌ی آن نیز وارد شده است و در مجموع سالانه 13 میلیارد دلار ارز از کشور برای خرید علوفه و مواد غذایی خارج می‌شود.

دراین میان سود جویی تجار و دلالان نیز به این مساله دامن می‌زند.

***خشکسالی از عوامل مهم تشدید کمبود مواد علوفه‌ای‌

به گفته‌ی سید محمد ابراهیمی، دبیر دوم کمیسیون اقتصادی، خشکسالی از عوامل مهم تشدید کمبود مواد علوفه‌ای است. در واقع در کشور ظرفیت برای تامین این مواد وجود ندارد و اگر نتوانیم علوفه‌ی مورد نظر را تامین کنیم، مجبور به واردات خواهیم شد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا زمین زیر کشت را بیشتر نمی‌کنند، گفت: در مورد زمین‌های قابل کشت باز هم  بحث آب مطرح می‌شود. بنا به کاستی‌هایی که در گذشته صورت گرفته، بهره‌وری آب به شدت پایین و مصرف آب بالا رفته است.

وی افزود: حداقل کاری که دولت می‌تواند انجام دهد، قرار دادن یارانه‌ی لازم و تسهیلات کم بهره برای تهیهِ علوفه‌ی مورد نیاز در اختیار دامدارن است.

در کنار همه‌ی محدودیت‌هایی که برای تولید مواد علوفه‌ای در کشور وجود دارد، امیدوارم که در قسمت تجدید نظری صورت گیرد و توجه مسئولین به این امر بیشتر شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار