دکتر طلعت قانع دبیر مرکزی دارو و سموم سازمان غذا و دارو گفت: 90 درصد مسمومیت ها اتفاقی و متناسب با شرایط زمانی و مکانی رخ می دهد.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري سازمان غذا و دارو دکتر طلعت قانع دبیر مرکزی دارو و سموم سازمان غذا و دارو در زمینه عمده ترین مسمومیت ها افزود: 90 درصد مسمومیت‌ها اتفاقی و متناسب با شرایط زمانی و مکانی رخ می‌دهد.

وی به بی توجهی والدین و در دسترس قرار دادن مواد شوینده به عنوان یکی از شایعترین علل مسمومیت کودکان اشاره و تصریح کرد: ممکن است کودکان از روی کنجکاوی و نا آگاهی شوینده هایی که در دسترسشان قرار دارد را استفاده کنند و دچار مسمومیت ناشی از اسید و قلیاهای بسیار سوزاننده محتوی این مواد شوند.

قانع به اشتباهی که برخی والدین پس از اطلاع از معرض شوینده توسط فرزندشان انجام می‌دهند نیز پرداخت و بيان داشت: هرگز نباید به تصور خارج کردن مواد شوینده، کودکان را وادار به استفراغ کرد زیراکه موادی همچون جوهر نمک، لوله بازکن و سفید کننده ها اگر به هان کودک برسد باعث سوختگی شدید می شود، لذا چنانچه این اتفاق پس از استفراغ  و در راه بازگشت از دهان نیز رخ دهد سوختگی را  دوچندان و خورنده تر می کند و از نقاط سوخته شده  مواد قلیایی و اسیدی وارد بافت های زیرین می شود و قسمت های اندرونی را نیز از بین می‌برد.

 دبیر مرکزی دارو و سموم سازمان غذا و دارو بهترین راه حل جلوگیری  از این موارد مذکور زا نوشیدن شیر پس از مصرف استباه شوینده عنوان کرد و گفت: پروتین های شیر آن مواد را رقیق می کند و خاصیت قلیایی و اسیدی را تا حد زیادی خنثی خواهد کرد، همچنین ضمن بهترکردن وضعیت از آسیب های بعدی که گفته شد نیز جلوگیری می شود.




انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.