عضو شورای سیاستگذاری دبیرخانه دائمی ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی از طراحی نقشه راه دستیابی به نظام استاندارد محصولات فرهنگی خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از  رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دکتر مهدی ناظمی اردکانی گفت: نظامی که امروز سازمان استاندارد در ایران بر اساس آن عمل می‌کند، ظرفیت طراحی و قابلیت پشتیبانی نظام استاندارد محصولات فرهنگی را ندارد. بنابراین به یک نظام استاندارد نوین نیاز داریم که متناسب با ویژگی‌های جامعه ایرانی اسلامی باشد.


دبیر کارگروه مدیریت کلان فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح گام‌های در نظر گرفته شده در نقشه راه دستیابی به نظام استاندارد محصولات فرهنگی گفت: برای رسیدن به نظام استاندارد ابتدا لازم است مجموعه‌ای از فعالیت‌های علمی و فکری در زمینه تدوین استانداردها انجام شود و در مرحله بعد باید دوره‌های آموزشی برای تربیت نیروی انسانی با هدف برپا و اداره کردن این نظام طراحی کنیم.

وی افزود: گام بعدی برای دستیابی به نظام استاندارد محصولات فرهنگی، تدوین و تصویب مجموعه مقرراتی از سوی مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرایی شدن این نظام استاندارد است؛ به این معنا که ساختار و تشکیلات نظام استاندارد محصولات فرهنگی در نظام اداری باید به طور مشخص ارائه و تصویب شود.

"ناظمی اردکانی" رسیدن به نظام استاندارد کالاها و محصولات فرهنگی را مستلزم یک کار فکری و علمی گسترده دانست و افزود: طرح کلان ایجاد نظام استاندارد محصولات فرهنگی در گام اول برای بررسی و تصویب به شورای سیاستگذاری دبیرخانه دائمی ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی ارسال خواهد شد.

وی در بخش دیگر سخنانش به برند «حلال» به عنوان نمونه‌ای متناسب با ارزش‌های اسلامی که مورد پذیرش جوامع اسلامی و حتی مسیحی قرار گرفته اشاره کرد و گفت: در زمینه محصولات فرهنگی هم این قابلیت وجود دارد که بر اساس فرهنگ و ارزش‌های اسلامی، برندسازی شود و نه تنها در ایران بلکه به سایر کشورهای اسلامی تسری پیدا کند.

بر اساس این گزارش، دکتر محمد اسحاقی معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم پیش از این گفته بود: در حال حاضر نظام استاندارد ایران در حوزه فرهنگ هیچ‌گونه شاخص و استاندارد اجباری به صورت الزام‌آور یا توصیه مطرح نکرده است. در حالی که باید شاخص‌های خرد صنایع و محصولات فرهنگی تعیین شوند و به صورت اجباری درآیند. برخی شاخص‌ها هم جنبه توصیه دارند که حالت تشویقی پیدا می‌کنند.

عضو شورای سیاستگذاری دبیرخانه دائمی ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی با بیان اینکه تا رسیدن به شاخص‌های اجباری و توصیه‌ای برای محصولات فرهنگی باید گام‌های بسیاری برداشته شود، تأکید کرده بود: این استانداردها شامل دو بخش کمی و ظاهری و محتوایی و درونی است که از یکسو باید با ارزش‌های بومی و ملی و دینی ما متناسب و از سوی دیگر به شاخص‌هایی نظیر زیبایی‌شناسی، بهداشتی و زیست‌محیطی توجه داشته باشند.

سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مشارکت سازمان‌ها و نهادهایی چون آستان قدس رضوی، صدا و سیما، حوزه هنری، فرهنگ و ارتباطات اسلامی و... اوایل خردادماه ۹۴ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار