بحرانی شدن كاهش رشد جمعيت و نرخ باروری در كشور بارها زنگ هشدار را برای مسئولان به صدا درآورد تا جایی که مسئولان را مجبور به اجرای سیاست های تشویقی برای برون رفت از این بحران کرد.

به گزارش خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران؛ افزايش و رشد نرخ جمعيت در دهه ۶۰ سياست گذاران و برنامه ريزان کشور را به سمت تصويب و اجرای برنامه های کنترل جمعيت سوق داد اما در اجرا دچار افراط شد و اثر نامطلوب رشد بی‌رویه در کشور داشت.

چالش كاهش جمعيت در کشور موجب شد این موضوع سال گذشته به طور جدی مطرح و مطابق آن لايحه افزايش جمعيت و اصلاح قانون تنظيم خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسد.

با اجرایی شدن این مصوبه علی اکبر محزون مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور از افزایش 4.2 درصدی رشد جمعیت در سال 93 در مقایسه با سال گذشته، خبر داد و گفت: در سال 93 آمار موالید یک میلیون و 534 هزار و 361 نفر بوده که این رقم در مقایسه با سال گذشته که یک میلیون و 471 هزار و 826 ولادت ثبت شده در حدود 63 هزار نفر افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: هر ماه به طور متوسط 127 هزار و 763، هر شبانه روز چهارهزار و 234 و هر ساعت به طور متوسط 175 ولادت ثبت شده و ضمن اینکه سال گذشته 446 هزار و 333 مورد فوت به ثبت رسیده است.

به گفته محزون بر اساس آمار، سال گذشته 724 هزار و 324 ازدواج به ثبت رسیده که در هر ماه به طور متوسط 60 هزار و 360، در هر شبانه روز هزار و 984 و در هر ساعت نیز به طور متوسط 83 واقعه ازدواج به ثبت رسیده است.

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور آمار طلاق سال گذشته را 163 هزار و 569 مورد اعلام کرد و گفت: در هر ماه به طور متوسط 13 هزار و 631، در هر شبانه روز 448 و در هر ساعت به طور متوسط 19 واقعه طلاق به ثبت رسیده است.

حال با این شیب ملایم افزایش آمار ولادت باید سعی کرد برای افزایش آمار ولادت و رشد جمعیت به یک پایداری در این حوزه برسیم تا بتوانیم طی ۱۰ سال آينده نسبت به بروز پديده سالمندی و پير شدن هرم سنی جمعيت غلبه کنیم البته دستیابی به این هدف نیازمند ایجاد شرایط مناسب برای ازدواج جوانان است که به عنوان بخش مهم و اساسی این سیاست ها مورد توجه هستند.

انتهای پیام/
برچسب ها: تولد ، ازدواج ، طلاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار