یک کارگردان سینما گفت: مسئولان ایران به سینما تعلق ندارند و علاقه‌ای به سینما نشان نداده و در جهت تخریب سینما به هر کاری متوسل می‌شوند.

عباس رافعی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، در خصوص جداسازی بخش بین المللی از جشنواره فجر گفت: جداسازی بخش بین المللی از جشنواه فجر به نفع سینما نبود و تماشاگران و فیلمسازان ایرانی از این رویداد استقبال نکردند و حتی حضور فیزیکی آنها هم به چشم نمی‌خورد.

وی افزود: مکان برگزاری جشنواره بین‌الملل محفلی برای چای و قهوه خوردن و حرف زدن مسئولان سینمایی شده بود و هیچ اتفاق مثبتی برای سینما ایران رخ نداد.

این کارگردان ادامه داد: دوستانی که قصد دارند سینما را از اول اختراع کنند مثل کسانی هستند که قصد ساختن چرخ ماشین در صنعت خودروسازی را دارند؛ یعنی هدف آنها رسیدن از دوران پارینه سنگی به دوران مدرن است. ای کاش این دوستان در چند دوره جشنواره بین المللی شرکت می‌کردند تا مفهوم جشنواره بین المللی و سیاست‌گذاری‌های آنها را در این زمینه درک کنند.

وی‌ افزود: مسئولان سینما ایران به سینما تعلق ندارند و علاقه‌ای به سینما نشان نداده و در جهت تخریب سینمای ایران به انجام هر کاری متوسل می‌شوند به این خاطر آینده خوبی را برای سینمای ایران نمی‌بینم.

"رافعی" در خصوص اکران نشدن فیلم " فصل فراموشی فریبا" گفت: با وجود اینکه این فیلم مورد تحسین منتقدین قرار گرفت و کاندیدای بهترین بازیگری شد اما در حوزه اکران از آن حمایت نشد.

وی افزود: اگر من عضو صنف قهوه‌داران و یا خیاطان بودم به ‌ طور قطع از جانب آنها حمایت می‌شدم و درب آنها همیشه به روی من باز می‌ماند.

این کارگردان بیان کرد: متاسفانه افراد مسئول فعلی نگران پست و میزشان هستند و هیچ واکنش مثبتی را در زمینه ارتقاء و گسترش سینمای ایران نشان نمی‌دهند.

رافعی گفت: سیاست‌گذاری بخش داخلی و بین الملل جشنواره فجر، سیاست‌گذاری مدرنی نیست بلکه سیاست‌گذاری محفلی و سنتی است. روال کار جشنواره بین الملل این است که به فیلمسازان  دنیا فراخوان داد تا فیلمشان را جهت شرکت در جشنواره بین المللی ارائه دهند و بعد از گزینش بهترین آنها برای بخش مسابقه انتخاب شوند نه اینکه هر فیلمی با هر ساختی در جشنواره با این اعتبار شرکت دهند. پس زمانی که چنین فراخوانی وجود نداشته باشد پس جشنواره بین المللی نیست.

" رافعی" در خصوص اینکه مدتی است سینما مخاطبان خود را از دست داده اظهار داشت: به عقیده من هنربانی از هنرمندی سخت‌تر است. وقتی هنر بانان ما محافظه کار و ترسو‌تر شده‌اند این محافظه‌کاری به فیلم‌سازان ما سرایت می‌کند در نتیجه فیلم ها خنثی شده و مخاطب را جذب نمی کنند.

وی افزود: معضل بعد توقیف و اکران نشدن فیلمها است که باعث شده اکثر فیلم‌سازان ما به سمت ساخت فیلم‌های بی‌محتوا و سرد گرایش پیدا کنند و هدف آنها فقط ساخت فیلم باشد نه چیز دیگر.

" رافعی" ادامه داد: هیچ فیلمی برای همیشه در وضعیت توقیف باقی نمی‌ماند و از هر طریق شده به نمایش در می‌آید. سعه صدر مسئولین سینما ایران باید گسترش پیدا کند و این نمونه فیلم ها را مانند فرزندان خود بدانند و حتی الامکان با اصلاحات کوچک مجوز نمایش آنها را صادر کنند و سعی نکنند با خط زدن فیلم‌ها صورت مسئله را پاک کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.