وزیر خارجه آمریکا گفت: ایران از حزب الله و حوثی ها (انصار الله) حمایت می کند و باید اهمیت همکاری برای برقراری ثبات در منطقه را درک کند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه الجزیره، وزیر امور خارجه ی آمریکا گفت: آتش بس اعلامی عربستان سعودی در یمن مشروط به پایبندی حوثی ها خواهد بود.

جان کری در نشست خبری مشترک با عادل الجبیر وزیر امور خارجه ی عربستان سعودی در پاریس گفت: جلسه ی بسیار سازنده و مثبتی بود. در پایان این جلسه واقعا زمینه برای یک جلسه ی سازنده در کمپ دیوید فراهم شد.

جان کری افزود: شورای همکاری خلیج (فارس) و شرکای ما در خلیج (فارس) برای مدت طولانی واقعا در کانون منافع ملی آمریکا قرار داشته اند. امروز ما شاهد همکاری در زمینه چالش های بیشتر و بیشتری در منطقه هستیم. این منطقه ، منطقه ای است که در این مقطع زمانی با چالش خاصی روبرو است پس روشن است که ضرورتا ما با منافع مشترک و امنیت متقابل و دیگر منافعی که داریم دریافته ایم که داشتن روابط عمیق تر برای تاثیر گذاری بیشتر بر این چالش ها ، برای ما اهمیت زیادی دارد.
جان کری ادامه داد: آمریکا از اینکه شرکایی دارد که تمایل دارند در ائتلاف علیه داعش یا ائتلاف در دیگر منافع مهم در منطقه ، در کنار ما باشند قدردان و بسیار خوش اقبال است. برای مثال من دیروز در ریاض با ملک سلمان دیدارکردم ، وی این شجاعت و بینش را داشت که با یک آتش بس کامل به مدت پنج روز موافقت کند. ما در اینجا در پاریس گفتیم که اندکی جزئیات را مشخص می کنیم. با اعلامی که وزیر امور خارجه ی عربستان سعودی از جانب ملک سلمان داشت ما اکنون با قطعیت می دانیم که در روز سه شنبه در ساعت یازده بعد از ظهر به وقت یمن آتش بس درکل کشور یمن به اجرا درخواهد آمد مشروط به اینکه حوثی ها قبول کنند که هیچ بمب گذاری و هیچ تیراندازی و هیچ تحرکی از طرف نیروهای آنها برای استقرار مجدد و هیچ تحرک تسلیحات سنگین صورت نخواهد گرفت. این آتش بس مشروط به این است که حوثی ها قبول کنند که به این تعهدات پایبند باشند. این آتش بس تجدید پذیر است به بیانی دیگر اگر حوثی ها پایبند باشند و آتش بس دوام بیاورد احتمال تمدید آتش بس وجود دارد و احتمال دارد که در یک دوره ی زمانی طولانی تر روند سیاسی کمک کند که اختلافات حل شوند. هرکسی که به فکر مردم یمن است یا اینکه تاکید می کند به فکر مردم یمن است باید به این واقعیت توجه داشته باشد که فاجعه ی انسانی درحال رخ دادن است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار