به دلیل تاثیر بسیار زیاد محیط زیست بر خون انسان، تفاهم نامه‌ای بین سازمان محیط زیست و سازمان انتقال خون جهت جلوگیری از ورود بیماری‌های مختلف امضا شد.

به گزارش  خبرنگار رفاهی باشگاه خبرنگاران، معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست کشور در دیدار با علی اکبر پور فتح الله، رئیس سازمان انتقال خون در خصوص تاثیر محیط زیست بر سلامتی خون انسان، اظهار کرد: یکی از ارکان اصلی محیط زیست، انسان است که سلامتی انسان و محیط زیست رابطه‌ای متقابل دارد.

وی افزود: امروز بعد از سه سال تلاش‌های مختلف تفاهم نامه‌ میان سازمان محیط زیست و سازمان انتقال خون جهت همکاری دو جانبه و همچنین طی تحولاتی که همگام با جهان و جامعه رخ داده است، نیازمند همکاری هستیم.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اهمیت اهدای خون، بیان کرد: در همه جوامع اهدای خون شاخص مهم و حائز اهمیتی است که باید زنان در آن فعال و نقش بیشتری داشته باشند.

ابتکار ادامه داد: با توجه به تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین، با روند‌های جدیدی از بیماری‌ها و مشکلات انسان مواجه هستیم که در حال افزایش است و لازمه آن مواجه با آشنایی صحیح با این بیماری‌ها است.

وی تصریح کرد: گزارش افزایش و کاهش آب و هوا و گاز‌های گلخانه‌ای مورد بررسی قرار گرفته که این همکاری می‌تواند مهم و کلیدی باشد.

رئیس محیط زیست با اشاره به اهمیت اهدای خون بیان کرد: با توجه به تاثیرات رسانه ملی و آموزش و پرورش می‌توان هرچه زودتر به سمت اجرایی شدن و فرهنگ سازی کردن اهدای خون اقدام کرد که یک هم‌پیمانی با ارزش است که ثمرات خوبی برای جامعه خواهد داشت.

ابتکار در ادامه افزود: بحث موجودات، ویروس‌ها و بذر‌های دستکاری شده و هرچه در غذای انسان مطرح می‌شود، ارتباط تنگاتنگی با محیط زیست و سلامت انسان دارد.

دکتر علی اکبر پور فتح الله مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران، گفت: تنظیم تفاهم نامه و امضای آن بایستی زودتر صورت می‌گرفت، چرا که مجموعه اثرات زیست محیطی روی همه اجزا و همه موضوعات جامعه تاثیر می‌گذارد.

وی گفت: از آن‌جایی که بیماری‌های نوظهور و نو پدید را در رده‌های جوامع نداریم و یک دفعه ظهور می‌کنند، لذا این امر تاثیر بسزایی در انتقال خون خواهد داشت.

پورفتح الله گفت: مطالعات نشان داده بخش عمده‌ای از بیماری‌های سال‌های اخیر با افزایش رو به رشدی همراه بوده که تغییر زیست محیطی که بیشتر از نوع بیماری‌های ویروسی می‌باشد، عامل اصلی آن است و این امر چالش بزرگی را برای اهدا کنندگان و گیرندگان ایجاد می‌کند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه زیست‌گاه بیماری‌های ویروسی در آمریکا است، افزود: بیماری‌های نو ظهور قبلا در انسان سابقه نداشته و چرخه‌شان در گوزن‌ها بوده و با از بین رفته چرا‌گاه‌های گوزن‌ها، خودشان را آدابته کرده و وارد انسان شده‌اند که در نهایت باعث ایجاد چالش بزرگی در آمریکا شده‌اند.

وی با بیان اینکه اهدا کنندگان خون در کشور ما داوطلبانه همکاری می‌کنند و در این زمینه کشور ما به خود کفایی رسیده است، افزود: در کشور ما 27 واحد خون به ازای هر هزار نفر جمعیت موجود می‌باشد که در این زمینه برنامه گسترش کیفی را مد نظر داریم، چرا که اهدا کنندگان بستر خوبی برای محیط زیست هستند و باید با مدیریت کیفی روی آن‌ها سرمایه گذاری کرد.

پور فتح الله افزود: نشریه خون بخش، هر سه ماه یکبار در اختیار اهدا کنندگان قرار می‌گیرد و سمن‌های اهدا کنندگان در زمینه ترویج مسائل زیست محیطی و بحث شبکه اهدای خون بسیار مثمر ثمر هستند.

وی تصریح کرد: در جامعه زنان بحث اهدای خون با توجه به مطالعات هپاتیت B و C و HIV که در این قشر نسبت به مردان در کل جهان کمتر می‌باشد، همه کشورهای صنعتی اهدای خون را به سمت بانوان ترویج می‌دهند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در پایان گفت: متاسفانه درصد اهدا کنندگان زن در کشور ما 5 درصد است و از ابتکار خواستاریم سفیر اهدای خون بانوان باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار