دیپلمات سابق ایران در لندن گفت: پیروزی اخیر محافظه‌کارها در انتخابات پارلمانی انگلیس، مقدمه‌ای برای استمرار سیاست‌های طمع‌گرایانه و استعمارطلبانه این کشور در خاورمیانه است.

"سیدجلال ساداتیان" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به پیروزی اخیر حزب محافظه‌کار به رهبری دیوید کامرون در انتخابات پارلمانی انگلیس، این موفقیت را ناشی از ثبات نسبی اقتصادی، تأکید کامرون و هم حزبی‌هایش بر کاهش وابستگی‌ها به اتحادیه اروپا و در عوض تکیه بر پول ملی، پافشاری بر عدم اعطای امتیاز استقلال به برخی مناطق از جمله ایرلند‌ شمالی و اسکاتلند و شعارهای انتخاباتی این حزب مبنی بر بهبود وضعیت بهداشت و تأمین اجتماعی دانست.

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد وضعیت کلی حزب محافظه‌کار در انگلستان بهتر از قبل باشد و این موضوع، از استحکام گفتار و موضع‌گیری‌های این حزب مشخص است.

این دیپلمات سابق ایران در لندن، همچنین به این نکته نیز اشاره کرد که فعلاً نمی توان در مورد تغییر رویکردهای دولت جدید انگلیس قضاوتی داشت و باید منتظر ماند و دید که در اولین جلسه شروع پارلمان جدید، چه مواردی به عنوان خط‌ مشی‌های اصلی لندن مطرح و به ملکه ارائه می‌شوند.

ساداتیان همچنین تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد این پیروزی بخواهد در رویکرد دولت انگلیس نسبت به ایران تغییر چندانی ایجاد کند. حقیقت آن است که انگلیسی‌ها همیشه به خاورمیانه و خلیج فارس نگاه طمع‌آلود داشته‌اند و از دهه 1970 که با چشم گریان خلیج فارس را ترک کردند، این طمع‌کاری تشدید هم شده است.

وی افزود: در حال حاضر، حضور مداخله جویانه آمریکا در خاورمیانه را شاهد هستیم و انگلیس نیز تلاش می‌کند در این حضور سهیم باشد.

ساداتیان در ادامه به موضوع مذاکرات هسته‌ای هم اشاره کرد و گفت: انگلیسی‌ها نیز مثل دیگر کشورهای غربی‌ به توافق با ایران نیازمندند و اقدامات دولت این کشور برای بهبود و ترمیم روابط دیپلماتیک با ایران، گویای این رویکرد است.

وی در پایان به این نکته نیز اشاره کرد که بعید است دولت بعدی لندن بخواهد رویکردی امنیتی اتخاذ کند مگر اینکه با شرایط و تغییرات حادّی روبرو شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار