موزه علوم و فناوری در حالی فعالیت می‌کند که با مشکل نبود مکان مناسب مواجه است و باید برای رفع این مشکل تلاش کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ این روزها موزه علوم و فناوری در حالی به فعالیت خود ادامه می‌دهد که چالش مهم آن کمبود و اختصاص زمین مستقل برای احداث ساختمان موزه است و تا کنون به نتیجه مورد نظر و مطلوب نرسیده اما کماکان رایزنی و تلاش‌ها در این خصوص ادامه دارد. 

کشور ما به دلیل سابقه علمی و پژوهشی تاریخی به یک موزه علوم و فن‌آوری بسیار مجهز و پیشرفته نیاز دارد تا بتواند با کشورهای دیگر رقابت کند. 

تفکر اولیه تاسیس موزه علوم و فناوری ایران به سال 1356 باز می‌گردد این در حالی است که اولین موزه علوم در سال 1752 میلادی در شهر مادرید اسپانیا افتتاح شد و موزه علم مونیخ در اوایل قرن 20 سرآغاز تاسیس موزه‌های علم به سبک نوین شد. موزه دارای هیئت امنای مستقل متشکل از 17 نفر عضو شامل سه وزیر دو معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان روسای فرهنگستان است. موزه علم و فناوری تهران نیز ویژه دانش‌آموزانی است که به علوم مختلف علاقمند و موضوع پژوهشی آنان در خصوص علومی چون نانو، رباتیک نجوم و فیزیک است. 

سیف‌الله جلیلی رئیس موزه علوم و فناوری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص نبود مکان مناسب برای این موزه عنوان کرد: موضوع مکان فیزیکی برای موزه در وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در حال پیگیری است و امیدواریم در سال جاری این مشکل به طور اساسی حل شود زمین‌هایی برای احداث موزه علوم و فناوری در نظر گرفته شده که می‌توان به اراضی عباس‌آباد و مناطق 22 تا حوالی زندان اوین یا نمایشگاه بین المللی اشاره کرد. 

وی بیان داشت: اما با این حال استقرار در این زمین‌ها در حال بررسی است و این مشکل باید از سوی وزارت علوم و دولت حل شود. 

وی در خصوص زمین مستقل برای موزه علوم و فناوری بیان داشت: قطعا وزارت علوم به عنوان تنها وزارت خانه و مرکز دولتی که موزه علوم و فناوری را تاسیس کرده حامی است و اما مشکل اصلی موزه علوم و فن‌آوری زمین با متراژ بالاست.

جلیلی اضافه کرد: این موزه حداقل به 2 تا 3 هزار هکتار زمین نیاز دارد تا بتوانیم موزه یا مراکز علم برای یک کشور 80 میلیویی ایجاد کنیم. 

رئیس موزه علم و فناوری بیان داشت: این یک موضوع علمی است و باید ردیف بودجه‌ای برای آن در اختیار داشته باشیم ما برای تاسیس موزه علوم و فناوری حاشیه شهرها مناسب نیست زیرا هم بازدید کننده‌ای ندارند و هم موزه نماد اصلی شهر بشمار می‌رود. 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.