"میلاد اکبر نژاد" که به تازگی نگارش نمایشنامه‌ای برای جشنواره تئاتر رضوی را به عهده گرفت، از وضعیت نا بسامان خانواده تئاتر می‌گوید.

میلاد اکبرنژاد نمایشنامه نویس و از فعالان تئاتر مذهبی و دینی درخصوص نمایشنامه راه یافته به جشنواره تئاتر رضوی به خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: از طرف دبیر دهمین جشنواره تئاتر رضوی به من پیشنهاد شد تا نمایشنامه‌ای را با موضوع جشنواره رضوی و امام رضا(ع) بنویسم و حال در نگارش این اثر به نیمه راه رسیده‌ام. 
 
وی در ادامه عنوان کرد: قرار است نمایشنامه در 3 اپیزود از سه استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی اجرایی شود و در واقع این سه استان تجربه اجرایی مشترک داشته باشند. 

اکبرنژاد با اشاره به موضوع نمایشنامه بیان کرد: من تجربه‌ی نوشتن نمایشنامه‌هایی با موضوع مناسبتی را داشتم و اکثر کارهایم شکل و شمایلی تاریخی دارد اما مدتی است در جدال تئاتر دینی، مذهبی به تجربه‌هایی رسیدم که باعث شد تا از تاریخ بیرون بیایم و محدود به واقعه خاصی نشوم. 
 
وی افزود: از این به بعد نگاه  تازه‌ای به مقوله تئاتر دینی دارم و نمایش‌نامه‌ای را که برای جشنواره تئاتر رضوی در حال نگارش دارم ، هم به مبنای تاریخ و زمان خاصی قرار نگرفته بلکه بیشتر حس و حال یک انسان عادی را بیان می‌کند؛ البته این حس و حال اتفاقی است که امام رضا(ع) پیوند می‌خورد. 
 
اکبرنژاد گفت: انسان معنوی تلاش می‌کند مدام حس و حال  معنوی خود را حفظ کند اما یک انسان عادی از این حس و حال خود می‌گذرد و نمایشنامه‌ من هم به گونه‌ای نگارش شده که از حس و حال یک انسان استفاده کند تا نمایش‌نامه مختص به مناسبت‌ خاصی نباشد و هر زمانی امکان اجرای آن وجود داشته باشد. 
 
وی اظهار داشت: نمایشنامه‌ای که من برای جشنواره تئاتر رضوی آماده کردم به دور از هر گونه شعار زدگی و تکرار موضوعاتی چون شفا بیماران و کبوتران حرم امام رضا(ع) است. 

اکبرنژاد در خصوص اینکه مدتی است در عرصه تئاتر کم کار شده عنوان کرد: مدتی است به دلیل وضعیت نا به سامان خانواده تئاتر از این عرصه گریزان شدم و تلاش می‌کنم تا جایی که ممکن است به تئاتر برنگردم چرا که لپ تاب من  پر شده از نمایشنامه، اما اجرای عمومی آن‌ها ساز و کارهای تجاری و مناسبت های رسانه‌ای را می‌طلبد که من  اهلش نیستم. 
 
وی درخصوص آثار مذهبی سال‌های  اخیر عنوان کرد: آنقدر وضعیت حاکم  بر مناسبت‌ها، آشفته بازار شده که به نظر من برای تئاتر دینی کاری انجام نشده و ما در مرحله ابتدایی ین عرصه هستیم. 
 
اکبرنژاد خاطرنشان کرد: در حوزه تئاتر مذهبی کار تئوریک صورت نگرفته و به جز برخی استثناها کسانی وارد این میدان شده‌اند که دانش مذهبی و تئوریکی در این خصوص ندارند. 

وی افزود: بی سوادی آفت فرهنگ و هنر  به طور عام و تئاتر به طور خاص شده و به جای وقت گذرانی در وایبر و تکنولوژی‌های جدید زمانی برای خواندن کتاب نمی‌گذاریم. 
 
اکبرنژاد در پایان گفت: کتاب خواندن و زندگی کردن دو رکن مهم کار یک هنرمند هستند و اگر این موضوعات را کنار بگذاریم به جایی نخواهیم رسید با برگزاری جشنواره و دادن جایزه اموراتمان نمی‌گذرد. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.