معاون آموزشی وزارت علوم:

از رشد کیفی دانشگاه‌ها غافل مانده‌ایم

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: با وجود اینکه به رشد کمی پرداخته‌ایم ولی متاسفانه از رشد کیفی دانشگاه‌ها غافل شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در دومین کنفرانس ملی و نهمین همایش ارزیابی کیفیت نظام‌های آموزشی که صبح امروز در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، گفت: دانشگاه‌ها با وجود اینکه به تمام افراد رشد کمی پرداخته‌اند ولی متاسفانه از رشد کیفی غافل مانده‌اند. 

وی افزود: یکی از ویژگی های مهم این کنفرانس ملی بررسی وضعیت آموزش عالی است و برای ورود به این مساله باید یک ترسیمی از اطلاعات وضعیت نظام آموزشی در ذهن داشته باشیم. 

وی بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان به هر حال یک دانشگاه محوری و تاثیرگذار است و این دانشگاه با 65 هزار واحد در گوشه و کنار کشور دارد و 700 نظام آموزش عالی در سطح کشور به فعالیت مشغول هستند. 

شریعتی نیاسر عنوان کرد: بیش از 15 درصد جمعیت دانشجو را دانشگاه فرهنگیان تشکیل می‌دهد و بیش از 55 درصد این دانشگاه هیئت های علمی هستند. دانشگاه‌های غیر دولتی تنها 10 درصد جمعیت دانشجو را پوشش می‌دهد و 75 درصد جمعیت دانشجویی تحت زیر نظام‌های دانشگاه‌های آزاد،‌ پیام‌نور‌ و علمی و کاربردی هستند. 

وی در این خصوص افزود: به عبارتی 85 درصد جمعیت دانشجو توسط زیر نظام‌های غیر دولتی پرورش می‌یابند. 

وی بیان کرد: نسبت دانشجو به استاد حدود 80 و 90 درصد است که روال عادی آن در سطح کشور باید 20 تا 40 درصد باشد. 282 مرکز علمی و دولتی وجود دارد و تقریبا 103 مورد از این مراکز در 4 الی 5 سال گذشته مجوز گرفتند و 47 مورد از این مراکز در سال 94 موفق به اخذ مجوز شدند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از رسالت‌های مهم دانشگاه فرهنگیان توسعه مراکز دولتی است و باید برای نسل جوان بخش خصوصی فعال شود و نسل جوان به هر نحوی به بخش خصوصی راه پیدا کند. 

وی افزود: شعارهایی که امسال مطرح می کنیم کنترل کمی، ارتقا کیفی،‌ اقتدار و هماهنگی‌ است و این شعارها را به موازات دو حرکت انجام می‌دهیم. یکی هماهنگی بخش کمی و دیگری ابزارها و تسهیلات را پیش بینی می‌کنیم و بنابر آن قواعد و ضوابط را تعدیل می‌کنیم. 

شریعتی نیاسر اظهار داشت: ما در آموزش عالی بیش از آن که به نظارت توجه داشته باشیم دخالت در برنامه‌هایمان غلبه داشته و اگر بتوانیم بخش دخالت و اثر گذاری را کاهش دهیم به مراتب بخش کیفیت،‌ جدی‌تر و مهمتر می‌شود و در همین راستا گامهایی را برداشته‌ایم. 

وی عنوان کرد: چند سیاست کاری را دنبال کرده‌ایم ماموریت‌گرایی یکی از این سیاست‌هاست مشکل ما زمانی است که در دانشگاه‌ها ماموریت‌گرایی تعریف نشده است و امیدواریم مسئله ماموریت‌گذاری و سیاست‌گذاری برای تمام دانشگاه‌ها تعریف شود. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: مدیریت دانشگاه‌ها باید در حوزه بین المللی یک تعریف خاص برای خود داشته باشد و حتی در سطح دانشگاهی مهارت تفاهم نامه و قراردادهای مشترک وجود داشته باشد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار