رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران و سفیر دائم ایران در سازمان ملل متحد با حضور در برنامه "تیتر امشب" (چهارشنبه شب) شبکه خبر سیما، درباره روند مذاکرات هسته ای سخن گفتند.

نجفی: ایران چک سفیدی برای بازرسی به آژانس نداده/ عباسی: پرونده هسته ای ایران ظاهرا از طرف آژانس درست شده استبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "فریدون عباسی" در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر سیما ، درباره  روند مذاکرات هسته ای اظهار داشت: اقداماتی را کشورهای غربی برای سرنگونی انقلاب ایران انجام داده اند و جنگی را به ایران تحمیل کرده اند اما نتوانسته اند به خواسته خودشان برسند، تفکر ما به جاهای دیگر صادر شد و در کشورهای اروپایی و آمریکا موج اسلام خواهی توسعه پیدا کرد و هم چنین کشورهای منطقه بیدار شدند و بیداری اسلامی گسترش پیدا کرد.

صبر ما در مذاکرات ماهیت شیطان بزرگ را برای دنیا معرفی می کند
 
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به این که اگر آن ها ما را تروریسم معرفی می کنند منظورشان حزب الله است، تاکید کرد: حزب الله در جامعه جهانی به خاطر دفاع از سرزمینشان محدودیت دارند.  
 
وی با تاکید براینکه غربی ها به فکر گرفتن امتیاز بیشتر از ایران هستند افزود: آن ها می خواهند زیر توافق بزنند و از این رو مسائل دیگری را مطرح می کنند و ما باید به این نکته در مذاکرات توجه کنیم که اگر در جایی ملایمتی نشان دادیم و انحرافی از تعهدات نداشتیم و همین صبر ما در مذاکرات ماهیت شیطان بزرگ را برای دنیا معرفی می کند.

فکر می کنم تحریم ها پابرجا می ماند
 
عباسی خاطر نشان کرد: بخش کمی از تحریم ها مربوط به هسته ای است و برخی دیگر مربوط به ابتدای انقلاب است از این رو فکر می کنم تحریم ها پابرجا می ماند. 
 
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این که مشکل آن ها با ما حل نشده است زیرا ما کشور مستقلی هستیم، افزود: آمریکا جایگاهش را در منطقه ما از دست داده و البته ما پایگاه آمریکا را در این منطقه به خاطر رفتار انقلابی مان تضعیف کردیم. 
 
وی تصریح کرد: آن ها با جنگ تحمیلی می خواستند اقتصاد کشور را فلج کنند و خوزستان را از کشور ما جدا کنند زیرا ما وابسته به نفت بودیم اما با نگاه به درون پابرجا ماندیم. 
 
عباسی با اشاره به این که رفتار ما با نظم نوینی که آن ها می خواهند به وجود بیاورند، متفاوت است گفت: ما کشور مستقل و قدرتمند هستیم از این رو آن ها ابزار تحریم ها را پیش گرفتند تا ما را از بین ببرند.  
 
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران افزود: برنامه هسته ای ما یک نوک کوه یخی است که عمده آن زیر آب است و مردم حدود 13 سال است که با آن مواجه هستند، هسته ای ما تبلور رشد دانش در کشور است و اگر ما در دانش و فناوری در عرصه های مختلف پیشرفت نمی کردیم و ایران را به عنوان یک کشوری که با رشد علمی سریع در جهان پیش می رود، نمی توانستیم فناوری هسته ای داشته باشیم.

پرونده هسته ای ایران ظاهرا از طرف آژانس درست شده است  
 
وی با اشاره به این که مخالفت با هسته ای مقدمه است، گفت: اگر فکر کنیم مشکل ما با غرب از طریق مسئله هسته ای حل می شود، اشتباه است.  
 
عباسی خاطر نشان کرد: آژانس یک تشکیلات بروکرات است و کند کار می کند

عباسی گفت: پرونده هسته ای ایران ظاهرا از طرف آژانس درست شده است و کشورهای غربی ادعا می کنند که ایران از برنامه صلح آمیز هسته ای انحراف داشته و از 2003 مدارکی را ارائه کرده اند.  
 
وی ادامه داد: این مدارک ساخته شده است و آن ها طبق پیشرفت های علمی کشور برنامه هسته ای ایران را بررسی می کنند.
 
عباسی با اشاره به این که آمانو کارهای خوبی انجام داده و آن را به شورای حکام ارائه داده و گفته ایران باید در مورد این ها پاسخ دهد افزود: از 2003 به بعد پاسخ ها مطابق تعهدات ایران به آژانس داده شده و در زمانی آژانس قانع شد و بعد از این که آمانو روی کار آمد رفتار آژانس تغییر کرد و به گونه ای که انگار آمانو دستور دارد سوالاتی دیگر مطرح کند

تحریم‌ها نتوانسته برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند 
 
در ادامه این برنامه رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه دشمنی آمریکا در چارچوب روابط بین الملل است اظهار داشت: تحریم ها در سالیان مختلف اعمال شده و البته توانسته برنامه هسته ای ایران را متوقف کند.  
 
وی اظهار داشت: تحریم ها نمی تواند برنامه هسته ای ایران را متوقف کند و فقط آن ها می خواهند شفافیت بیشتری از طرف ایران صورت گیرد.  
 
سفیر و نماینده دائم در آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران در رابطه با پروتکل الحاقی بیان کرد: در رابطه با پروتکل الحاقی مطلب خاصی است و مقررات جدیدی علاوه بر پارلمان پذیرفته می شود و بیش از 120 کشور این پروتکل را پذیرفته اند و هم چنین باید همه کشورها بحث مواد هسته ای و یا موادی که وارد می کنند را اعلام کنند.
 
نجفی تصریح کرد: در پروتکل الحاقی آمده است که اگر در حین بازرسی، بازرسان به موردی برخورد کردند و خواستند جای دیگری را مورد بازرسی قرار دهند باید امکان پذیر باشد اما این حق برای کشوری که پروتکل الحاقی را پذیرفته وجود دارد که اجازه دسترسی ندهد البته باید راه دیگری را انتخاب کنند و باید از مناطق مجاور بازدید کنند و قطعا در سایت های نظامی ما هیچ کار هسته ای انجام نمی شود و نباید نگران نباشیم.  
 
وی اظهار داشت: مدارک ارائه شده از طرف آن ها جعلی است و در گذشته پروتکل الحاقی را داوطلبانه به مدت دو سال اجرا کردیم و بخشی از صنایع که مرتبط با فناوری هسته ای بود شفاف شد.
 
نجفی خاطر نشان کرد: در حال حاضر کارگاه های ساخت قطعات در سازمان انرژی اتمی انجام می شود و البته این به معنای بازدید آژانس از سایت های نظامی نیست و هیچ جا ذکر نشده که ایران اجازه ورود به آژانس داده است و ما چک سفیدی برای آژانس در رابطه با بازرسی نداده ایم.

در ادامه برنامه رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: برنامه اقدام مشترک در نوامبر 2013 امضا شد اما پس از چند ماه در 20 فوریه 2014 یعنی حدود سه ماه بعد آمانو گزارشی به شورای حکام داد، تمامی این گزارش خوب بود اما یک کار شیطنت آمیز در این گزارش انجام شده بود و در یکی از بندهای این گزارش ذکر شده بود؛ تمام موضوعاتی که در سال 2011 در رابطه با ایران گفتیم، ایران محکوم است. 
 
وی  تصریح کرد: در مذاکرات حضوری که بنده مسئولیت داشتم آن ها اعلام کردند که ایران انحراف دارد و تمام لغو تحریم ها موکول بر این شد که آژانس در رابطه با برنامه های ایران اظهارنظر کند تا جایی که اطلاع دارم آژانس قانع نشده است
 
عباسی با اشاره به این که آن ها می خواهند مراکز نظامی را ببینند گفت: اگر پروتکل الحاقی را بپذیریم باید بدانیم که آن ها فقط به دنبال مواد هسته ای نیستند و عمده اهداف آن ها در رابطه با توانمندی های ما دارد و آن ها می خواهند تشکیلات ما ورود کنند و این قابل قبول نیست و اگر بخواهیم این پروتکل را بپذیریم باید مشهود باشد. 
 
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: آن ها باید قبول کنند که پرونده ایران ساختگی است و ما را به عنوان یک کشور عادی بشناسند و تمامی تحریم ها لغو شود. 
 
وی بیان کرد: ما اراک را تعطیل کردیم و دیگر نباید پروتکل الحاقی را بپذیریم و ما باید در ابتدا از حقوق مان بهره مند شویم و بعد پروتکل الحاقی را بپذیریم.  
 
عباسی با بیان این که طبق مقررات آژانس ما می توانیم بازدیدها را مدیریت کنیم گفت: آن ها متوجه شده اند که مدارک به دست آمده علیه ایران جعلی است. 
 
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به این که راکتور اراک تا زمانی که بخواهد سوخت هسته ای در آن قرار گیرد یک و نیم تا دو سال به طول می انجامد تاکید کرد: آن ها باید مسئله شان را با کنگره حل کنند و آژانس حرف هایش را پس بگیرد و ما بعد از این موضوعات مذاکرات را ادامه دهیم. 
 
وی خاطر نشان کرد: آن ها باید تضمین دهند که ما هر مقدار اورانیوم هسته ای برای مقاصد صلح آمیز بخواهیم به ما خواهند داد
 
نجفی با تاکید براینکه آژانس باید اعلام کند که در ایران هیچ سایت هسته ای که اعلام نشده باشد، وجود ندارد گفت: این مربوط به اجرای پروتکل است و در هر کشوری نسبت به نوع تاسیسات چندین سال به طول می انجامد و مربوط به لوزان نیست و وظیفه آژانس فقط تکنیکی است. 
 
وی اظهار داشت: آن ها می خواهند اهرم فشاری داشته باشند و قطعا تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به فشارها و اظهارنظرهای تبلیغاتی بی توجه است و کلیات توافق براساس آن چه که گفته شده و جزییات هم بر همین منوال در نظر گرفته می شود. 
 
سفیر دائم ایران در آژانس بین المللی اتمی با اشاره به این که در توافقی که در دو سال گذشته در تهران انجام شد یکی از بندهایش این بود که آژانس نگرانی های امنیتی اش را لحاظ کند و البته بارها از مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای خواسته شده که اطلاعات به بیرون درز نکند بیان کرد: آمانو ادعا می کند که تمامی اقداماتش را اتخاذ کرده و به نوعی می خواهد رفع مسئولیت کند و کسانی دیگر از داخل آژانس هم جاسوسی می کنند اما هنوز به آن مرحله نرسیده که بخواهد اعلام کند.  
 
نجفی تاکید کرد: ما فقط نگران این هستیم که آژانس اطلاعات و دسترسی های بیشتری خواهد داشت و شاید این اطلاعات به بیرون درز کند. 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: نجفی ، مذ ، فناو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار