عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بعضاً قوانینی که برای مناطق آزاد در جهت رونق اقتصادی اعمال می‌شود متأسفانه به دلیل ضعف مدیریتی عملیاتی نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه حبرنگاران ؛ آیین‌نامه 29 مناطق آزاد در خصوص نحوه تأسیس و فعالیت بانک و بورس با سرمایه‌های داخلی و خارجی است که توسط شورای عالی بورس در سال 1388 به تصویب رسید که همزمان با تصویب این ماده باید ظرف شش ماه توسط شورای عالی بورس تهیه و ابلاغ می‌شد. اما با توجه به پیگیری هایی که در سال گذشته صورت گرفته تاکنون این کار عملیاتی نشده است.

حال با توجه به طرح مذاکرات بین‌المللی، ضرورت نهایی شدن این طرح بیش از پیش احساس می شود و طبق نظر کارشناسان باید هر چه سریع‌تر جزئیات این طرح به نتیجه‌ای جدی برسد.

درهمین راستا ابوذر ندیمی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران، در خصوص تأسیس شعب بانک و بورس در مناطق آزاد اظهار داشت: نحوه تأسیس و فعالیت بانک و بیمه در مناطق آزاد جزء موارد مهمی است که متأسفانه از نظر حجم اعتباری و تأمین مالی با اعداد منطقی پیش نرفته و به دلایل مختلفی بانک‌ها در مناطق آزاد پوشش  حداکثری ندارند.

وی افزود: یکی از دلایل ایجاد مناطق آزاد این است که بتوانیم گستره فعالیت‌هایمان را افزایش دهیم اما توجه به این نکته ضروری است که با رویکرد کنونی دارای چنین موقعیتی نیستیم.

ندیمی در ادامه تأکید کرد: با توجه به پیگیری‌هایی که تاکنون صورت گرفته، تاکنون این کار عملی نشده است و یکی از اقدامات مهم در سال جاری پیگیری این موضوع است، که همواره تلاش می‌کنیم تا شورای بورس را مجاب کنیم تا سرعت عمل لازم در باب توسعه این فعالیت را داشته باشیم و امیدواریم این امر تا پایان سال محقق شود.

همچنین محمدعلی مددی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در این خصوص نظر متفاوتی داشت و گفت: مناطق‌ آزاد معمولاً از نظر اقتصادی، گویش،‌ اقوام متعدد، بیکاری و ...همواره با مشکل مواجه هستند و بعضاً قوانینی که برای مناطق آزاد در جهت رونق اقتصادی اعمال می‌شود متأسفانه به دلیل ضعف مدیریتی عملیاتی نمی‌شود.

وی گفت: اگر خواستار رونق اقتصادی در این مناطق هستیم بعضاً یک مدیریت پایدار نیاز است تا تمامی قوانین و مسائل را در راستای رونق اقتصادی پیگیری کند اما در حال حاضر شاهد بیکاری بالا در این مناطق هستیم که از متوسط میزان بیکاری کشور بالاتر است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: متاسفانه به هیچ یک از اهداف مناطق آزاد نرسیده‌ایم و به عبارتی هیچ یک از مناطق آزاد در رونق اقتصادی، کاهش بیکاری، نگاه بین‌المللی و مناسبات اقتصادی بین کشورهای همسایه موفق نشدند بنابراین امکان موفقیت بورس هم بسیار ضعیف به نظر می رسد.

مددی افزود:‌ بانک‌ها باید نقدینگی خود را در خدمت تولید و صادرات بکار گیرند اما بعضاً شاهد این موضوع هستیم که نقدینگی خود را در راستای کار تجاری به کار می‌گیرند.

وی در پایان تصریح کرد: در آینده خواهیم دید شعب‌هایی که در این مناطق ایجاد می‌شوند نیز به کار تجاری می‌پردازند و در راستای حمایت از تولید و صادرات مناطق آزاد  کار نمی‌کنند و بدیهی است در صورتی که از تولیدکنندگان داخلی حمایتی به عمل نمی‌آید سرمایه‌گذاران خارجی هم سرمایه‌گذاری انجام نمی‌دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مناطق ، آزاد ، بانک ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار