کنترل خشم به معنی پذیرش وضع موجود نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اولین آسیب در حوزه اجتماعی بحث بروز و ظهور خشونت است. 

*خشم، عامل قتل و جنایت؛
 
خشم هیجان ناخوشایند اما طبیعی است. عامل بسیاری از قتل‌ها و جنایت‌ها کنترل نکردن خشم و هیجان است. برخی مجموعه‌های تلویزیونی روی جنب معمایی داستان های خشونت‌آمیز کار کرده و برخی دیگر جنبه‌ی حادثه‌ای آن را پر رنگ می کنند. مانند مجموعه‌ رهایی ساخت مسعود تکاور، که به مناسبت هفته نیروی انتظامی روی آنتن شبکه دو سیما رفته که جنبه ی حادثه‌ای داستان را نمایش داده است. 

معاون اجتماعی ناجا گفت: امروز دیگر امنیت، پلیس و دولت محور نیست بلکه ، مردم محور است. در حال حاضر 370 هزار پرونده به دوایر مشاوره و مددکاری اجتماعی ارجاع شده و بیش از 70 درصد این پرونده ها به مصالحه انجامیده و از چرخه قضایی و انتظامی خارج شده است. 
 
*خشونت و و رزش! 

هیجان‌ و خشونت حتی در برخی مکان های تفریحی و ورزشی هم به چشم می خورد. 
پیروزی و بدتر از آن شکست تیم محبوب جوانان سبب بالا رفتن پرخاش‌جویی شده و امکان درگیری بادیگران و در بسیاری از موارد خشونت را ایجاد می کند و گاهی اوقات سرعت در رانندگی و رعایت نکردن قوانین باعث بوجود آمدن درگیری میان افراد می شود. 
 
*کنترل خشم در خانه؛ اولین قدم 

نوع برخورد ما با خشونت‌های خانگی اولین قدم برای کنترل خشم است، که در ابتدا با یک فکر آزار دهنده شروع می وشد که بعد فکرهای دیگری در ذهنتان ایجاد می کند و بدون اینکه بفهمید طوفانی از این نوع افکار در ذهنتان ایجاد می‌شود. 

اگر پدر و مادر در خانوده بتوانند از بروز خشونت‌های اولیه جلوگیری کنند ب‌گمان فرزندانشان هم برای مقابله با خشونت‌های بعدی در فضای جامعه آمادگی لازم را پیدا می‌کنند. وجود صفات شخصیتی نظیر خشم و عصبانیت، عزت نفس ضعیف، ثبات‌ هیجانی پایین و ... در بروز خشونت‌ زوجین موثر است. 
 
*خشم و کنترل! 

بخشش می‌تواند از بهترین راه و اولین قدم در مدیریت و ابراز خشم باشد. لذتی که در بخشش هست در انتقام نیست با توجه به اهمیت بسیار هیجان خشم و تاثیرات ابراز و مدیریت صحیح و غیر صحیح ان در فتار فردی و اجتماعی انسان و تبعات بسیاری که به دنبال دارد، پرداختن به این موضوع و چگونگی کنترل و مدیریت آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. 

با توجه به موادری که قرآن در مورد ابراز صحیح این رفتار بیان کرده مشخص می شود که از منظر قرآن برای ایجاد تعادل و ابراز صحیح خشم، ابتدا باید در ابراز آن رابطه‌ای بسیار عمیق میان عقل و احساس ایجاد گردد و همواره در هنگام هجوم بی وقفه این هیجان بر آدمی، ابتدا نیروی عقل و تفکر در مقابل احساس قرار گیرد تا تصمیم‌ درستی اتخاذ شود اما چگونگی ایجاد این بینش از منظر قرآن و روایات تنها از طریق ایمان حقیقی به خداوند میسر است به امید روزی که برخود و خشممان مسلط شویم. 

گزارش از مائده سادات زرگری
  
انتهای پیام/
برچسب ها: قطار خشم ، خشونت ، ورزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار