رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه دولت برای رشد و توسعه اقتصادی باید اقدام به شراکت با بخش خصوصی نماید، گفت: شراکت دولت با بخش خصوصی باید شفاف باشد و دولت نباید در دام گروه‌های ذینفع گرفتار شود.

تلفنی** چالش‌های پیش روی توسعه اقتصادی/ لزوم شفافیت در شراکت دولت و بخش خصوصیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران امروز در همایش همدلی و همزبانی، رونق اقتصاد و اشتغال گفت: تجربه ثابت کرده که اتکا به بنگاه‌های دولتی برای ایجاد شغل هرگز نتواتنسته جایگزینی پایدار در برابر سرمایه‌گذاری بنگاه‌های خصوصی باشد.

وی افزود: هیچ دولتی نمی‌تواند بنگاه‌های دولتی را در معرض رقابت واقعی قرار دهد و اقتصاد بسته و تحت کنترل دولت همراه با انواع قوانین ضد و نقیض و حمایت‌های غیرهدفمند رشد نمی‌کند.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی در چنین اقتصادهای غیررقابتی و ناکارآمد از تعامل با دنیای خارج در هراس است لذا برای خروج از رکود و رسیدن به رشد پایدار باید شرایط گذشته تغییر کند و چاره‌ای جز این نیست.

شافعی گفت: ما نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر بخش خصوصی، کاهش اعتیاد نفتی، تنوع صادرات و افزایش بهره‌وری بنگاه‌ها هستیم که این امور در اقتصاد مقاومتی هم به آن تأکید شده است.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران بخش خصوصی باید برای ایفای نقش پررنگ در اقتصاد ویژگی رقابت‌پذیری را پیدا کند اما اجرای هر گونه اصلاحات در گرو بهبود روابط بخش خصوصی و دولت است.

وی ادامه داد: رابطه نابسامانی که در گذشته وجود داشت در حال تغییر است که امیدواریم در سایه همدلی و همزبانی این رابطه بهبود یابد.

شافعی با اشاره به اینکه انتظار از بخش خصوصی افزایش یافته گفت: اما هنوز در مسیر توسعه‌یافتگی با چالش‌های جدی مواجه هستیم.

وی با اشاره به چالش‌های موجود تصریح کرد: متأسفانه هنوز سایه سنگین اقتصاد دولتی و شبه دولتی بنگاه‌‌های کوچک و متوسط را در چنبره‌ای از خمودگی قرار داده و امکان حرکت را از آن سلب  کرده است.

وی ادامه داد: همچنین نظام حمایت‌گرایی سیاسی و فسادی که از گذشته بر جای مانده هنوز در برخی از بخش‌ها وجود دارد و انسجام اجتماعی شکننده به دلیل افزایش نابرابر درآمدی مشهود است.

شافعی در ادامه صحبت‌های خود صعف اعتماد بین دولت وبخش خصوصی و اقتصاد تک محصولی و رویه‌های ضد رقابتی را از دیگر چالش‌های پیش روی توسعه اقتصادی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: بهترین راه برای تحقق شعار سال که همدلی و همزبانی بین دولت و ملت است این است که اتفاق جدیدی بین دولت و بخش خصوصی رخ دهد لذا در این راستا باید شراکت مفید و سازنده‌ای بین دولت و بخش خصوصی برای رسیدن به ایرانی آباد و آزاد ارائه شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی باید بسیج همگانی ایجاد شود و دولت نیز باید اقدام به شراکت با همه ذی نفعان نماید باید گفت که ایجاد شراکت بین دولت و بخش خصوصی باید در عمل باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: کار دولت ایجاد تشکل نیست و بخش خصوصی باید احساس نیاز کند تا تشکل‌های خصوصی را جمع نماید و دولت باید به تجمیع و حمایت از تشکل‌ها توجه نماید.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید نگاه خود را به مردم تغییر دهد گفت: اقتصاد نفتی موجب شده که دولت مردم را به عنوان بدهی نگاه کند نه به جای دارایی در حالی که این مردم به عنوان دارایی دولت محسوب می‌شوند و در صورت توانمندسازی کشور را به سطوح در آمدی بالاتری می‌برند.

رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه باید تغییر نگرشی عمیق ایجاد شود، گفت: شراکت دولت و بخش خصوصی باید شفاف باشد و دولت نباید در دام گروه‌های ذینفع گرفتار شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار