به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مهدی نوروزی امروز در نشست خبری با بیان اینکه از سال 90، بحث طراحی سامانه سنهاب در دستور کار بیمه مرکزی قرار گرفت اظهار داشت: سه حوزه اصلی در برنامه کاری ما بود که شامل راهاندازی زیرساختهای ارتباطی بیمه مرکزی با شرکتهای بیمه،راهاندازی مرکز داده و راه اندازی زیرساختهای نرمافزاری میشود.
مدیرکل فناوری اطلاعات بیمه مرکزی افزود: بسیاری از تراکنشهای ما همچون تبادلات مالی با شرکتهای بیمه تا پیش از سال 90، فاقد زیرساختهای مناسب ارتباطی و نرمافزاری بود.
وی ادامه داد: زیرساخت ارتباطی با شرکتهای بیمه با همکاری مخابرات راهاندازی و کلیه شرکتهای بیمه به خطوط Mpls برای تبادل دیتا متصل شدند چرا که نیازمند این بودیم که دیتا در یک بستر امن وارد بیمه مرکزی شود. همچنین زیرساختهای فیزیکی مرکز داده تکمیل شد.
نوروزی اضافه کرد: در خصوص سامانه سنهاب نیز سعی داشتیم وظایف بیمه مرکزی را در یک سطح با نگاه به نیاز ذینفعان که شامل آحاد مردم، شرکتهای بیمه، دستگاههای بالادستی و بیمه مرکزی میشود را پوشش دهیم.
وی با بیان اینکه این سامانه را در سه حوزه فازبندی کردیم گفت: با شمولیت همه شرکتهای بیمه اقلام اطلاعات مشترک را شناسایی کردیم فرآیند تبادل اطلاعات بین شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی مکانیزه شود.
وی ادامه داد: سامانه صدور صورتحسابها نیز مبتنی بر اطلاعات ریز دیتا قرار گرفت. همچنین در فاز سوم یعنی فاز توسعه نیز طرح نظارت سیستماتیک را در دستور کار قرار دادیم.
مدیرکل فناوری اطلاعات بیمه مرکزی تصریح کرد: نظارت سیستماتیک مبتنی بر مقررات و آییننامههای بیمه مرکزی در کلیه تراکنشهای بیمهای شرکتها اعم از صدور بیمهنامه، الحاقیه، پرونده خسارت و پرداخت خسارت است.
وی با تأکید بر اینکه دیگر فرار دادهای در بیمهنامه نخواهیم داشت گفت: از طریق سامانه سنهاب، به سامانه ثبت احوال، ناجا، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ثبت شرکتها برای دریافت اطلاعات متصل هستیم.
نوروزی با بیان اینکه صورتهای مالی نیز به ریز اطلاعات متصل میشود اظهار داشت: از زمان راهاندازی سامانه از تخلفات زیادی جلوگیری شد و از ابتدای سال 91 که این سرویس در اختیار بیمهگذاران قرار داده شد، بیمهنامه جعلی به حداقل ممکن رسید.
وی همچنین در خصوص زمان اتمام فاز سوم سامانه سنهاب گفت: طبق برنامه زمانبندی فاز سوم سامانه (فاز توسعه) تا پایان سال انجام میشود و نظارت ما بر تک تک بیمهنامهها و خسارات اتفاق میافتد اما با توجه به نیازهای جدید نیز قطعا سامانه به روز خواهد شد.
انتهای پیام/