وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تحریم های 1+5 تاثیری در روابط دو کشور نداشته است گفت: توافق‌نامه ای در خصوص همکاری کشور گرجستان با ایران برای احیای دریاچه ارومیه امضا شده است.

همکاری کشور گرجستان با ایران برای احیای دریاچه ارومیهبه گزارش خبرنگار رفاهی باشگاه خبرنگاران، علی ربیعی وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی در مراسم اختتامیه پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری گرجستان و امضا یادداشت تفاهم‌نامه همکاری که امروز (سه شنبه)در هتل همای تهران با حضور معاون اول نخست وزیر،‌وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان،‌ برگزار شد با بیان اینکه در زمینه‌های مختلف با کشور گرجستان تفاهم نامه‌ای امضا شده است، اظهار کرد: در زمینه گاز، نفت ،پتروشیمی، انتقال گاز و نفت، آب و برق، امکان ارتباط شبکه برق به صورت سه جانبه ،‌احداث نیروگاه‌های جدید ، کشاورزی، حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات، تفاهم‌نامه ای امضا شده است.

ربیعی تصریح کرد: یکی از موضوعات قابل توجه در توافقات به عمل آمده تسهیل و حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی در دو کشور توسط دولت‌ها است که با توجه به مذاکرات به عمل آمده و امضا سند مذکور در پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور این توافق نامه نقطه عطفی در همکاری های دو جانبه ایران و گرجستان است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه تحریم‌های پنج و بعلاوه یک نتوانسته تاثیری بر روابط دو کشور ایران و گرجستان داشته باشد گفت: بر اساس فراوانی آب در کشور گرجستان تفاهم نامه ای در خصوص همکاری گرجستان با ایران برای احیای دریاچه ارومیه امضا شده است.

وی ادامه داد: اشتراکات فنی و تاریخی ما با کشور گرجستان و تمایل سیاسی بسیار قوی می تواند زمینه بسیار مناسبی را آماده می کند که ما مسیرهای جدیدی برای اروپا از طریق گرجستان دنبال کنیم. 

ربیعی با بیان اینکه باز کردن فضا برای بخش خصوصی واردات و صادرات برای ما حائز اهمیت است، تاکید کرد: در حال حاضر بخش خصوصی بر روی کشت فرا سرزمینی فعال شده‌ و ما با این کشت می توانیم کمبودهایی که در خصوص مسائل فراسرزمینی و نیازهای خود داریم را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان پس از 10 سال توقف با همکاری وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی برگزار شده است، گفت: این تفاهم نامه امکان اینکه شیب تندی نداشته باشد دارد اما قول می‌دهیم که اقتصاد و تبادلات تجاری ما از مرز 200 میلیون دلار افزایش پیدا کند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما در این یادداشت به نتیجه مطلوبی رسیده‌ایم، گفت: تصمیم بر صادرات انرژی ، احداث پالایشگاه ها در بنادر گرجی و همچنین زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران بر روی رودخانه‌ها را داریم.

ربیعی با بیان اینکه 3 هزار کلمه فارسی در زبان گرجی موجود است، تصریح کرد: گسترش زبان فارسی در دانشگاه‌های گرجستان از جمله موارد مهم برای ایران بوده و وزارت علوم پیگیر این امر است تا موسسات زبان‌شناسی در گرجستان زبان فارسی را گسترش دهند.

انتهای پیام/



برچسب ها: همکاری ، گرجستان ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار