تهیه کننده رادیو تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

«یار دبستانی» را به شهدا و همه‌ی نسل‌ها تقدیم می کنم

جمشید جم قطعه «یار دبستانی» را به عنوان سخن سی ساله اش، به شهدا و همه نسل ها تقدیم کرده است.

جمشید جم تهیه کننده‌ی رادیو تهران در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران، گفت: از 21 بهمن سال 57 با همراهی گروه کمکی مردم که رادیو را از رژیم پهلوی باز پس گرفتند، وارد رادیو شدم، برای اولین بار به عنوان نویسنده، سردبیر و مجری از سال 72 بعد از هشت سال جنگ تحمیلی با برنامه سروده‌ها و نامه‌ها به روی آنتن آمدم.

وی در خصوص محبوبیت قطعه‌ی  «یار دبستانی» بیان کرد: بعد از گذشت دو سال از انقلاب اسلامی ، و در دوران خودسازی کاری کشورموفق می‌شد که با همدلی و هم‌زبانی مردم همراه باشد و قطعه‌ " یار دبستانی " حاصل یک کار گروهی موفق بود. 

تهیه کننده  رادیو تهران تاکید کرد: این حرف 30 سال پیش من است که همه جا بازگو کرده‌ام که " یار دبستانی " تقدیمی من به شهدا و تمام نسل‌ها بود و هر وقت هر جایی که دلم خواست با این ترانه حضور پیدا کردم.

وی که فعالیت خود را با تهیه کنندگی و رادیو آغاز کرده، در خصوص ارزیابی و برنامه‌های گذشته و سال‌های اخیر اظهار داشت: در دهه‌های گذشته اکثر برنامه ها به صورت تولیدی بوده و کمتر به سمت و سوی برنامه‌های زنده می‌رفتند، در حالی که در سال‌های اخیر اکثر برنامه‌ها به صورت زنده به روی آنتن می‌روند اما خلاقیت و اتاق فکری قوی در زمینه‌ی برنامه‌ها نیست مگر برنامه‌های زنده‌ای که تهیه‌کننده و برنامه‌سازی‌های آن متبحّر و با تجربه بالا کار کنند.

 جم در خصوص حرفه‌ گویندگی و لزوم این هنر برای جوانان افزود: جوانانی که تازه وارد حرفه گویندگی می‌شوند از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار هستند، ولی خوب است که این هوش بالا را با مهارت‌های دیگر همراه کنند، بخصوص اینکه گویندگان و مجری‌های جدید باید مطالعه را عضوی جدا نشدنی کار خود، چه در قالب کتاب، مقالات، مجلات قرار دهند.

وی در ادامه افزود: در برنامه‌های این چند ساله‌ی اخیر، ساده پسندی و ساده کارکردن رواج پیدا کرده و در پی آن این ساده نگاری، توقع مخاطب را پایین می‌آورد و سلیقه و نیاز مخاطب را تغییر می‌دهد.

جم در مورد تفاوت‌های گویندگی و مهارت گویندگان نسل جدید و نسل قدیم بیان کرد: لازمه یک گویندگی خوب، متن قوّی و تبحّر نویسنده است، در گذشته نویسندگانی داشتیم که هر کدام برای یک ژانر خاص و یک رشته، متن می‌نوشتند و به دنبال آن هم گویندگی در ژانرهای مختلف انجام می‌دادند، اگر گویندگی در برنامه‌های شاد و مفرح بود دیگر برای یک برنامه‌ی مجلس فرهنگی استفاده نمی‌شد.

وی در ادامه تاکید کرد: نکته‌ی بسیار مهم در گویندگی تنالیته و سواد گوینده است که این تنالیته همان زیر و بم بودن صدا است، در گذشته هر گوینده در یک حوزه خاص فعالیت داشت مانند: رامین فرزاد، امیر فضلی چه در دوبله و چه در اجراهای نمایشی بسیار ماهر بودن و از سواد و تنالیته‌ی صدایشان به نحو احسنت استفاده می‌کردند.

جم بعد از ارزیابی و شرح ویژگی‌های یک گوینده‌ی ماهر با توجه به جایگاهش در سمت تهیه‌کنندگی نیاز مخاطب را اینگونه ارزیابی کرد و گفت: چه مخاطب سال جدید و چه مخاطبان گذشته به خوراک موسیقی پاک و ایرانی و برنامه‌های شاد و طنز نیاز دارد. و این شاد و مفرح بودن برنامه به هر قیمتی به دست نمی‌آید بلکه لازمه‌ی این شاد بودن برنامه استفاده از نویسندگان کارشناسانی است که در حیطه‌ی طنز یا در حوزه‌های فرهنگ و ادبیات فارسی کار می‌کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: هر موسیقی هم، خوراک درست مخاطب نیست این موسیقی پاک ایرانی است که حتی اگر با یک برنامه‌ی اجتماعی همراه کنیم، شنونده پای موج رادیو می‌نشیند.

جم به فعالیت‌های خودش در حوزه‌ی رادیو و موسیقی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر کاری برای واحد نمایش رادیو دارم که یک روایت نمایشی موسیقی است که بر اساس صدا پیشگی که روی آن انجام شده به روی آنتن می‌رود و در حوزه‌ی موسیقی، یک قطعه به یاد کودکان و مادران فلسطینی به تنظیم " محمد فرمانیان " به روی شعری از " رضا اوستا " و به سفارش بسیج هنرمندان در 2 ماه گذشته خوانده‌ام و اجرا کردم و قرار است یک آلبوم با حضور جوانان که ترکیبی از تغمه‌های ایرانی و آثار پاپ است تهیه کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار