با گذشت9 سال از تصویب قانون جامع 16 ماده ای حمایت از حقوق معلولان، همچنان این قشر جامعه در آرزوی اجرای کامل تمامی مفاد آن هستند.

به گزراش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛همین موضوع بهانه ای شد تا سازمان های مردم نهاد معلولان کشور دور هم جمع شوند تا برای سومین بار درباره ی این موضوع هم اندیشی کنند.

امینی خواه مدیرعامل کانون سازمانهای مردم نهاد لرستان در این نشست گفت: طی این سالها دستگاهها خود را ملزم به اجرای قانون جامع معلولان نمی دانند وفقط 25 درصد از این قانون اجرایی شده است.

به گفته موسوی مدیرعامل کانون معلولین توانای قزوین، این قانون با اشکالاتی نیز مواجه است از جمله در تبصره ماده 16 قانون راه فرار برای دستگاهها باز گذاشته شده است و اجرای قانون را منوط به تخصیص بودجه می دانند.

در این نشست 103نماینده از 64 سازمان مردم نهاد استان های قزوین، مشهد، تهران، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد و قم شرکت داشتند.

هادی پور عضو هیات مدیر کانون معلولین توانا هدف از این نشست شناسایی نقاط قوت و ضعف قانون جامع معلولان واستفاده حداکثری از این قانون عنوان کرد.

مدیرکل بهزیستی استان در این نشست گفت:کل اعتبارات بهزیستی کشور یک هزار و 600میلیارد تومان است که از این رقم 20میلیارد تومان به استان قزوین اختصاص یافته است و یک پنجم این بودجه در استان در اختیار معلولان قرار گرفته که در مقابل نیازهای معلولین بسیار کم است.

افشار افزود:در حال حاضر در استان بیش از هجده هزار معلول زندگی می کند که تامین نیازهای این افراد و برطرف کردن مشکلات این قشر نیازمند بودجه و برنامه ریزی صحیح است.

موسوی دبیر همایش هم در باره این قانون گفت: عدم رعایت قانون 3 درصد استخدام معلولان در دستگاههای دولتی که با اصلاحات به 5 درصد افزایش یافته و عدم مناسبسازی اماکن و معابر شهری و استفاده از حمل و نقل عمومی از جمله مشکلاتی است که معلولان از آن گله مندند.

وی افزود: اکنون بازنگری این قانون با بررسیهای لازم از جمله حذف ماده 16 انجام شده و به هیئت دولت رسیده است که بعد از تصویب نهایی در این هیئت به مجلس شورای اسلامی میرسد تا با تصویب آن، مشکلات معلولین نیز تا حدودی برطرف شود.

موسوی گفت: بر اساس این ماده سازمانها مکلف هستند که در مناسبسازی شهری اقدامات لازم را انجام دهند و دیگر به بهانه کمبود اعتبارات نتوانند کوتاهی کنند.

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در تاریخ 16 اردیبهشت ماه 1383 در 16 ماده با هدف احقاق حقوق شهروندی معلولان و برابرسازی فرصتها به تصویب مجلس رسید.

نمایندگان مجلس آن زمان به این فکر بودند که اجرای این قانون می تواند تا حدودی از مشکلات معلولان بکاهد اما نمیدانستند که بعد از 9 سال معلولان سهمی از امکانات رفاهی، تفریحی، مناسب سازی شهری، حمل و نقل عمومی نداشته باشند.

انتهای پیام/س

برچسب ها: قانون ، معلولین ، سمن ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.