مرجع تقلید جهان تشییع با انتقاد از برخی وابستگی های دولتی در متن حوزه علمیه، گفت: افتخارحوزه علمیه، استقلال آن است و در رأس حکومت روحانی مقتدر و عالی مقام قرار دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از قم، آیت الله العظمی مکارم شیرازی در درس خارج فقه که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: حوزه های علمیه تشییع، مستقل از هر حکومتی است، فرق حوزه های علمیه شیعه و اهل تسنن در استقلال حوزه شیعیان از دولت می باشد.

وی تصریح کرد: در حوزه های علمیه اهل سنت، رئیس حوزه و مفتی بلد به وسیله حکومت تعیین می شود، در صورتی که در مذهب شیعه نمی توان مرجع تقلید را از سوی حکومت تعیین کرد، انتخاب مراجع تقلید جهان تشییع بر عهده بزرگان حوزه علمیه است.

آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: اخیرا مشاهده می شود که در گوشه و کنار، گاهی برخی حوزویان به سوی وابستگی های دولتی به پیش می روند، افتخار حوزه علمیه شیعه عدم وابستگی به دولت ها می باشد، از دولت ها حمایت می کنیم و در صورت لزوم تذکرات لازم را نیز می دهیم.

وی با اشاره به فتواهای مفتیان عربستان پس از حمله به کشور یمن، تاکید کرد: هنگامی که دولت عربستان به مردم مظلوم یمن حمله کرد مفتیان سعودی آن را کاری حکیمانه بیان کردند، چراکه وابسته و حقوق بگیر عربستان هستند، اما افتخار بزرگ شیعه در سایه اهل بیت(ع) استقلال مراجع و حوزه های علمیه از حکومت و دولت است.

استاد درس خارج فقه حوزه گفت: قیام امام خمینی(ره) و پیروزی انقلاب اسلامی ایران مدیون استقلال در مرجعیت و حوزه های علمیه است، در رأس حکومت این انقلاب روحانی مقتدر و عالی مقامی حضور دارد که در هیچ کجای دنیا همانند آن را نمی توان یافت.

حمایت همراه با نظارت از دولت خواهیم داشت

وی ابراز داشت: استقلال حوزه های علمیه جهان تشییع نعمتی بزرگ ست که بزرگان پیشین ما آن را حفظ کردند و امروز پاسبانی از این استقلال بر عهده مراجع تقلید و علماء حوزه علمیه است، البته از دولت حمایت می کنیم چون برگزیده مردم می باشد و رهبر معظم انقلاب آن را تنفیذ کرده است.

مرجع تقلید جهان تشییع یادآور شد: حمایت حوزه علمیه همراه با نظارت محترمانه و منطقی است، اگر وابسته به دولت عمل کنیم حمایت بدونه نظارت صحیح نتیجه آن می شود، مراجع تقلید و علماء حوزه علمیه باید با شجاعت تذکرات لازم را به دولت مردان گوشزد کنند.

وی با تشریح مردمی بودن حوزه های علمیه شیعه، خاطرنشان کرد: زمانی که به عنوان رئیس شورای عالی حوزه های علمیه خدمت می کردم، در اساس نامه ای که برای حوزه علمیه تدوین شد، آوردیم که حوزه مستقل از هر حکومت و دولت عمل خواهد کرد چرا که برخی به خاطر اظهار محبت، وابستگی هایی را به سود خود به وجود می آورند.

مرجع تقلید جهان تشییع در بخش دیگر سخنان خود به روایتی از امام حسن عسکری(ع) اشاره کرد و افزود: " خَيْرٌ مِنَ الْحَياةِ ما إِذا فَقَدْتَهُ أَبْغَضْتَ الْحَياةَ وَ شَرُّ مِنَ الْمَوْتِ ما إِذا نَزَلَ بِكَ أَحْبَبْتَ الْمَوْتَ" بهتر از زندگى چيزى است كه چون از دست رود از زندگى متنفر شوید و بدتر از مرگ چيزى است كه چون به سر آدمی آيد مرگ را دوست دارد.

معظم له بیان داشت: هنگامی که عزت و شخصیت انسان از دست رود، ذلیل شده و زندگی برایش تلخ می شود، "هیهات منا الذله" در کربلا عدم پذیرش ذلت است که شهدای کربلا به آن عمل کردند، آزادگی نعمتی است که اگر از دست رود زندگی برای انسان تلخ می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان بخشی از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) تاکید کرد : امام سجاد(ع) در مناجات های خود می فرماید، عمرم را تا زمانی که صرف طاعت تو می‏ شود، دراز گردان و هرگاه عمرم چراگاه شیطان گردید، قبل از آن که نفرتت به من رو کند و یا خشمت بر من قطعی شود، جانم را بستان و مرا به سوی خود برگردان.

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.