استاندار اصفهان گفت: استانداران اصفهان، يزد، كرمان و چهار محال و بختياري در نامه‌اي بي سابقه به وزير نيرو ضمن گلايه از به تاخير افتادن يكساله عمليات اجرايي بهشت‌آباد، اعلام نمودند كه ديگر قائل نيستيم بيش از اين احداث اين طرح به تأخير بيفتد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، رسول زرگرپوردر خصوص راهكار هاي بسته نشدن آب در رودخانه زاينده‌رود اظهار داشت: در 2 ماه گذشته بيش از 5 مكاتبه با وزير نيرو انجام شده تا شوراي هماهنگي حوضه آبريز زاينده‌رود را تشكيل داده و از تصميمات اين شورا براي تصميم‌گيري نهايي استفاده شود.

وي با اشاره به تشكيل شوراي هماهنگي حوضه زاينده‌رود و اتخاذ تصميمات مهم در خصوص اين حوضه گفت: بر اساس قرار قبلي در كميته 5 نفره مقرر شد كه پنجم خرداد آب كشاورزي قطع شود اما كشاورزان درخواست كرده بودند كه با توجه به گرمي هوا آب كشاورزي در 10 خرداد بسته شود كه با اين درخواست موافقت شد.

استاندار اصفهان با بيان اينكه آب كشاورزي در 10 خرداد بسته خواهد شد؛ افزود: در شوراي هماهنگي مصوب شده كه در حال حاضر آب باريكه اي كه قرار بود در رودخانه جاري باشد، برقرار شود و در هر ماه مدير حوضه آوردها را كنترل نمايد.

زرگرپور با اشاره به خطوط قرمز جاري بودن آب در رودخانه گفت: تأمين آب شرب تا پايان سال و پايداري سد از خطوط قرمزي است كه بايد مورد توجه قرار گرند و با توجه به اين خطوط و براساس آوردها تصميم گيري ماه به ماه صورت خواهد گرفت.

استاندار اصفهان افزود: از 10 خرداد مقدار آب خروجي سد از 90 متر مكعب به حدود 20 متر مكعب خواهد رسيدتا شرب و صنعت و آب باريكه رودخانه باقي بماند.

رسول زرگرپور با تاكيد بر اينكه اين مقدار قطعي نمي باشد؛ افزود: رفتار رودخانه در زمينه ميزان نفوذ پذيري قابل پيش بيني نيست و با توجه به اينكه در زمان گرمي هوا ميزان نفوذپذيري و تبخير افزايش مي بايد بايد متناسب با اين موضوع و با درنظر گرفتن خطوط قرمز مقدار آب خروجي را تعيين نماييم و در حال حاضر فقط براي يك ماه اول تصميم گيري شده است.

وي پيرامون اختصاص آب براي كشت پاييزه تصريح كرد: تصميم‌گيري در اين مورد در زمان خود گرفته خواهد شد چرا كه به صورت قطعي نمي‌توان در خصوص آوردهاي رودخانه اظهار نظر كرد.

زرگرپور با بيان اينكه از روز گذشته خروجي سد از ورودي آن پيشي گرفته و از ذخيره سد برداشت مي‌شود، گفت: با توجه به فقدان برف در سرشاخه ها روند ورودي مانند قبل نخواهدبوده و در حال كاهش است بنابراين با توجه به شرايط، تصميم گرفته مي‌شود و اظهار نظرهاي احتمالي در خصوص اختصاص آب به كشت پاييزه قابل قبول نيست چرا كه همه چيز مقطعي و متغير است اما آرزوي ما داشتن آب در رودخانه براي كشت پاييزه است و تلاش خود را در اين زمينه انجام مي‌دهيم اما متغيرها تعيين كننده است.

مدير ارشد استان به نامه بي سابقه چهار استاندار به وزير نيرو اشاره كرد و افزود: استانداران اصفهان، چهار محال و بختياري، كرمان و يزد طي نامه‌اي به وزير نيرواعلام كردندكه يك سال ساخت سد بهشت آباد به تأخير افتاده و ما ديگر قائل به تاخير در اين موضوع نيستيم.

استاندار اصفهان افزود: اين نامه براي نخستين بار نوشته شده و به وزير نيرو اعلام شده است كه تأخير بيش از يك سال براي شروع سد بهشت آباد جايز نيست.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.