قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به حجم 30 میلیارد مترمکعبی از روان‌‌آب‌ها اظهار داشت: این میزان با کاهش 55 درصدی نسبت به بلندمدت مواجه بوده است.

حفظ آب‌های زیرزمینی اولویت وزارت نیرو/ کاهش 55 درصدی روان‌آب‌ها‌به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو در نشست خبری صبح امروز گفت: میزان بارندگی تا روز نهم خرداد ماه 182 میلی‌متر گزارش شده که این آمار نسبت به سال قبل 14 درصد کاهش و نسبت به میانگین بلندمدت 20 درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه به بیان آمار حجم روان‌آب‌ها پرداخت و گفت: امسال حجم روان‌آب‌ها 30 میلیارد مترمکعب اندازه‌گیری شده است که این رقم در زمان مشابه 31.5 میلیارد مترمکعب بوده است، این ارقام کاهش 55 درصدی نسبت به بلندمدت را نشان می‌دهد.

قائم مقام وزیر نیرو درخصوص وضعیت بارندگی استان‌ها گفت: از 31 استان کشور 23 استان شاخص‌های بارندگی نسبت به سال قبل و بلندمدت کاهش داشته و هشت استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی،‌ اردبیل، مازندران، ‌ایلام، یزد، چهارمحال بختیاری و خراسان شمالی وضعیت نسبت به استان‌های دیگر  نرمال گزارش شده است.

محمودی درخصوص تبعات کاهش میزان نزولات گفت: کاهش میزان بارندگی اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدتی دارد. تأثیر آن بر روی مراتع و حیات وحش، درجه حرارت و رطوبت آب و هوا و تغییر در میزان آب روستاها و شهرها از تبعات زودگذر و برداشت از منابع آبی زیرزمینی از آثار بلندمدت است.

قائم مقام وزارت نیرو در ادامه به بیان شرایط در حوزه برق پرداخت و گفت: ظرفیت کل در حدود 73 هزار مگاوات است و در سال گذشته اوج پیک مصرف به حدود 49 هزار و 500 مگاوات رسید که نسبت به ظرفیت اسمی کمتر ولی نسبت به ظرفیت قابل تأمین، مساوی است.

وی درخصوص پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای تابستان پیش رو گفت: به دلیل افزایش تعداد مشترکین، پیش‌بینی امسال ما برای اوج پیک مصرف 51 هزار و 300 مگاوات است که وزارت نیرو علاوه بر تأمین این میزان باید منبعی نیز برای ذخیره داشته باشد.

محمودی درخصوص حجم بدهی‌های وزارت نیرو بیان داشت: وزارت نیرو در زمان آغاز به کار خود با بدهی 30 هزار میلیارد تومانی روبرو بود که در حال حاضر این رقم نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان است که از این میزان بخش عمده مربوط به حوزه برق و مابقی مربوط به بانک‌ها و پیمانکاران است. همچنین میزان 2 هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها از طریق تهاتر پرداخت شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، درخصوص حفظ سفره‌های زیرزمینی گفت: منابع آبی زیرزمینی به عنوان منابع آبی استراتژیک و گاها فوق استراتژیک تلقی می‌شود و با توجه به کاهش سالانه روان‌آب‌ها این منابع امکان تغذیه دوباره ندارند.

محمودی درخصوص برنامه‌‌های حفظ سفره‌های زیرزمینی گفت: با تلاش‌های صورت گرفته منابع اعتباری برای نگهداری و تقویت منابع آب‌های زیرزمینی افزایش 8 برابری داشته که این منابع در زمینه سامانه‌‌های اندازه‌گیری، کنترل هوشمند، ابزارهای تأمین آب حجمی و مجموع پروژه‌های دیگر سرمایه‌گذاری شده است.

وزارت نیرو در گام اول عدم برداشت از این آب‌ها و در گام بعدی تقویت این سفره‌ها را در دستور کار دارد.

وی در خصوص آب بخش کشاورزی بیان داشت: ما در خصوص کشت محصولات کشاورزی باید سیاست روشن در پیش بگیریم و از کاشت برخی از محصولات در برخی از استان‌ها جلوگیری کنیم و وزارت کشاورزی به عنوان متولی امر با ما همکاری مناسبی داشته است.

محمودی در خصوص تلفات انرژی گفت: ما برنامه‌هایی برای کاهش تلفات برای آب و برق داریم و هدف‌گذاری ما کاهش تلفات برق به زیر 10 درصد و کاهش تلفات آب از 26 درصد به 19 درصد است.

قائم مقام وزیر نیرو در پایان در خصوص پروژه مسکن مهر نیز گفت: مسکن مهر اقدامی با شتاب و حجم انبوه بود که به مواردی همچون آب و برق توجه نشده بود. همکاران زیرمجموعه ما درخصوص تأمین این موارد تا جایی که امکان را داشتند سازمان را بدهکار و مشکل خدمات آنها را حل کرده‌اند. در دولت جدید برای حل اساسی این مشکل تیمی از ارگان‌های مربوط تشکیل و به شهرهای مختلف سفر کردند که میزان کار انجام نشده و مقدار بودجه لازم را حساب کنند که بر اساس این میزان هزار میلیارد تومان اعتبار به آنها تخصیص پیدا کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: آب ، روان آب ها ، بارندگی ، تلفات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار