اسحاق جهانگیری گفت: سیستم بانکی کشور به جهت بار سنگینی که به دوش دارد، برای سر و سامان دادن به مسائل کشور نیازمند ابزارهای نوین و جدید می‌باشد

به گزارش خبرنگار بانک گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اظهارداشت: در جلسات اخیر در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بحث سامانه‌های الکترونیکی برای پیش‌گیری از مشکلات بوجود آمده و تسهیل امور کشور مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه مورد توجه سران سه قوه بود.
  
سیستم بانکی کشور به جهت بار سنگینی که به دوش دارد، برای سر و سامان دادن به مسائل کشور نیازمند ابزارهای نوین و جدید می‌باشد و مطمئنا با به کارگیری این ابزارها بسیار از مشکلات رفع خواهد شد زیرا بسیاری از این مسائل اغلب موارد موجب زیر سوال بردن زحمات کارمندان بانک‌ها می‌شود.
 
وی افزود: در بانک مرکزی 9 سامانه تا پایان سال 94 از سامانه‌های الکترونیکی در کل کشور اجرایی می‌شود که مطمئنا پس از آن استقرار آنها می‌توان گفت نظام الکترونیک در سیستم بانکی کشور اجرایی شده است. 

 یکی از این طرح‌ها، طرح چکاوک است، زیرا چک یکی از که از ابزارهای لازم در تجارت و کسب و کار می‌باشد و مشکلات پیش آمده و طبیعتا حاصل از آن طبعات فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارد که سیستم چکاوک می‌تواند بسیاری از این دغدغه‌ها را کاهش دهد. 

جهانگیری درادامه با بیان اینکه باید کاری کنیم تا مردم از خدمات دولت احساس رضایت داشته باشند و راه آن اجرای دولت الکترونیک است گفت: بانک مرکزی در اقدامات جدید خود به عنوان نهاد اصلی در هدف‌گذاری دولت باید با کاهش تورم اقدامات مثبت جدی انجام داده‌ و متاسفانه در سال 93 بانک‌های خصوصی و کوچک موجب شده‌اند تا پایه پولی افزایش یابد اما امیدواریم با اقدامات صورت گرفته این مسائل حل و فصل شود. 

*** رونق اقتصادی هدف گذاری اصلی دولت 

معاون اول رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: هدف گذاری دولت رونق اقتصادی و به طور کامل برای دولت تعریف شده و باید سیاست‌گذاری‌هایی انجام شود که به صورت کامل و عملی اجرا شود.
  
اقتصاد ایران در مقطع فعلی نیاز ورود به دوره رونق دارد و لازمه این اتفاق تامین مالی با توجه به سه منبع اصلی می‌باشد. 

جهانگیری در خصوص این منابع اظهارداشت: اولین منبع، منابع دولتی که با کاهش فروش نفت و تدوین بودجه باید با صرفه جویی پیش برویم و از این منابع توقع زیادی نداشته باشیم. منابع خارجی یکی دیگر از منابع مهم است و انتظار جدی ما از سیستم بانکی این است که در شرایط تحریم به گونه‌ای عمل شود که بتوانیم از این منابع بهترین استفاده را داشته باشیم. 

وی منبع سوم را میزان اعتباردهی سیستم بانکی اعلام کرد و افزود: واقعیتی که وجود دارد معوقات بانکی حجم بالایی دارد که البته نسبت به سال 93 کاهش یافته و جای تشکر دارد از کسانی که با این موضوع قاطعانه برخورد کردند. موضوع بعدی بدهی دولت به سیستم بانکی که برای آن راهکاری اندیشیده شود و خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی در این خصوص وجود دارد اما متاسفانه وضع بدهی‌های داخل ایران شرایط عجیبی دارد زیرا بخش خصوصی به دولت بدهکار است، دولت به بانک‌ها بدهکار است و.... که شکل عجیبی است که اگر مدیریت شود بسیاری از مشکلات قابل حل است. 

معاون اول رئیس جمهور افزود: یکی دیگر از مشکلات بانک‌ها کفایت سرمایه است پیش‌بینی شده مطالبات دولت از حساب ذخیره ارزی به بانک‌ها پرداخت شود و به صورت اوراق به بخش خصوصی به فروش رسد تا افزایش سرمایه صورت گیرد. 

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: از نظر من باید در این خصوص که در سال 1394 راهکاری پیدا کنیم که سیستم بانکی بتواند در رونق اقتصادی گام جدی بردارد اما همچنان سرمایه در گردش در الویت ما قرار دارد. 

وی در ادامه افزود: یکی از جهت گیری‌هایی که در رونق اقتصادی تاثیر دارد صادرات و کالاو خدمات خارج از کشور است. 

وی در پایان اظهار داشت:صندوق توسعه ملی مکلف شد در بانک‌هایی که قصد حمایت از صادرات دارند سپرده گذاری با سود کم کنند. 

انتهای پیام/   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار